Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024

Kipparius

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Kipparius

  1. Ja, jo, om man vill ha åtminstone i närheten av den prestanda båten är tänkt för från början så absolut. jag var nog kanske lite otydlig i min frågeställning… jag vill bara kunna köra i som mest 6-7 knop, inte snabbare. Däremot vill jag ha en ”visp” som inte är alltför klen så att det inte biter tillräckligt heller. Jag tänker spontant och möjligen lite felaktigt att en 20-30 hk hade kunnat funka fint, men det är ju just bara en spekulation som inte är proffsigt underbyggd.
  2. Hej, Helt ny här på forumet och säkert är det så att jag överlappar vissa gamla topics och trådar. Jag har ett konkret case/projekt som jag tänkt ta mig an före nästa sommar och det är att skaffa en Monark 670, plocka ut motor och drev (båda fullt fungerande i dagsläget - AQ131 och VP2xx), plasta igen hålet för drevet på akterspegeln, bygga ett motorfäste/bracket för utombordare och min tanke är att ha en ganska liten motor, räcker att kunna köra i deplacementsfart 6-7 knop. Jag skulle väldigt gärna ta del av lite samlad expertis ute i stugorna och hamnarna för detta. - Finns det någon som gjort liknande/samma på den båtmodellen och har specifika tips och tricks? - Bra ritningar på brackets tas emot med öppna armar. - den STORA frågan: hur liten motor vore lämpligt att ha för detta ändamål, dock utan att vara på gränsen till undermotoriserad? ”Segelbåtssnurra” på 4-6 hk går bort, det blir för lite ”bett”. Båten skall väga runt 1500 kg men det antar jag är inklusive nuvarande drivlina. Som sagt, tips, kunskaper mm är ytterst välkomna (Jag vet redan att jag kommer ångra detta projekt). /Skepparn
×
×
  • Skapa nytt...