Larsens
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Larsens
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för alla svar på denna tråden. Fick svar från Mercruiser USA som gör att jag kan känna mig ok med att inte ha en impeller i drevet: Since the engine has a sea water pump, the drive impeller should not have any effect on the cooling for the engine because it should be blocked off with a block off plate installed inside the bilge on the transom assembly. If you are not having any drive issues or haven't had any in the past, then it should be ok to continue to use it that way. Best regards, Consumer Support Specialist MerCruiser and Mercury Customer Service
-
Tack för förklaringen. Om jag förstår det rätt så "kan det" finnas tre pumpar som hanterar kylmedia: 1. Impeller i drevet som levererar sjövatten vidare till motorn och hjälper till att kyla sötvattnet i värmeväxlaren 2. Kylvattenpump på motorn som har egen hämtning av sjövatten och som också (?) kyler sötvattnet i värmeväxlaren 3. Kylvattenpump på motorn som driver runt den slutna sötvattenkylningen genom värmeväxlaren Jag undrar då vilken av pumparna 1 och 2 ovan som man har bytt impeller på och var sitter den andra pumpen som också skall sitta på motorn. Eftersom jag verkar sakna impeller i mitt drev så funderar jag på om det kan bli ett problem med kylningen av själva drevet. Som jag har förstått det så är primära kylverkan (av drevets impeller) att slussa sjövatten vidare till motorn och inte så mycket att kyla själva drevet. HIttade detta på nätet: "Medan drevets impeller inte direkt kyler drevet, spelar den en avgörande roll för att kyla motorn och avgassystemet, och drevet hålls svalt främst genom olja och omgivande vatten."
-
Varför tänker ni att pumparna är i serie och inte två egna system, ett som pumpar kylarvätska och ett som pumpar havsvatten (via drevet?)?
-
Detta är min första båt så jag är helt novis på området men får inte riktigt ihop informationen som jag får från olika källor där merparten pekar på att det skall finnas impeller även i drevet (oavsett om det även finns en i motorpumpen). På min Mercruiser 4.3 MPI så finns en värmeväxlare (avlång, cylindrisk enhet) och då känns det väl rimligt att motorns pump driver det slutna systemet (med sötvatten) och att det då även borde finnas en impeller i drevet som förser värmeväxlaren med sjövatten för att kyla det interna sötvattensystemet? Jag tänker att impellern i drevet motsvarar "Sea Water pickup pump" (inringat i rött i bild) och motorns pump inringat i blått.
-
Mer info: Om inombordsmotorn redan har en vattenpump med impeller, kombinerat med ett Alpha One Gen 2-drev, har du ett kylsystem där båda dessa enheter samverkar för att säkerställa att kylningen fungerar effektivt. Det är viktigt att förstå hur dessa två pumpar fungerar tillsammans för att förhindra överhettning. Här är en genomgång av hur kylningen fungerar i detta fall: 1. Dubbel impeller-pumpsystem: I ett system där både drevet och motorn har en impellerpump, arbetar dessa pumpar på olika ställen i kylsystemet. Drevet tar upp råvatten (sjö- eller havsvatten), och motorns vattenpump cirkulerar kylvattnet genom själva motorn och eventuellt andra kylkomponenter. 2. Vattenintag via drevet: Alpha One Gen 2-drevet fungerar som vattenintaget. Drevet har en inbyggd vattenpump (med impeller) som suger in sjövatten genom vattenintagen på drevets undre del. Detta råvatten skickas upp till motorns kylsystem. 3. Motorns impellerpump: Om motorn har en egen vattenpump med impeller, ansvarar denna pump för att cirkulera vattnet genom motorblockets kylmantel, där det tar upp värmen från motorn. Motorns impeller är alltså den som sköter själva cirkulationen av kylvattnet genom motorns kylkanaler. Denna vattenpump är ofta mekaniskt driven av motorn, vilket innebär att så länge motorn är igång, kommer vatten att pumpas runt för att kyla motorn. 4. Kylflöde genom motorn: Det råvatten som tas upp från sjön går genom drevets impeller och skickas vidare till motorns kylsystem, där det tas upp av motorns impellerpump. Denna pump ser till att vattnet cirkulerar genom motorns kylmantlar, runt cylindrar och förbränningskamrar, för att absorbera värme och förhindra överhettning. 5. Avgas- och kylsystemets avslutning: När vattnet har cirkulerat genom motorn och utfört sin kylningsfunktion, går det till avgassystemet, där det kyler avgaskrökarna (exhaust risers). Vattnet blandas sedan med avgaserna och släpps ut genom drevet eller ett separat avgassystem beroende på konstruktionen. 6. Värmeväxlarsystem (slutet system, om tillämpligt): Om systemet är utrustat med en värmeväxlare, används sjövatten (råvatten) för att kyla en sluten krets med färskvatten som cirkulerar runt motorn. I detta fall skulle motorns impellerpump cirkulera färskvattnet (glykolvatten), medan råvattnet från drevet kyls i värmeväxlaren och sedan släpps ut. Detta system är vanligare i saltvattensmiljöer, där det skyddar motorns inre delar från att komma i direkt kontakt med korrosivt saltvatten. Samspel mellan drevets och motorns impellerpumpar: Drevets impeller ansvarar för att ta in råvatten från sjön/havet och skicka det till motorns kylsystem. Motorns impeller pumpar och cirkulerar kylvattnet genom motorn. Trots att båda har impellerpumpar, arbetar de i olika delar av systemet och har distinkta roller. Drevet ansvarar för att ta upp vattnet, medan motorns pump ansvarar för att cirkulera vattnet inne i motorn. Underhåll och viktiga aspekter: Båda impellrarna behöver regelbundet underhåll och byte eftersom de slits ut med tiden. Om någon av impellrarna går sönder kan kylningen av motorn bli ineffektiv, vilket kan leda till överhettning. Kontrollera flödet: Om du har problem med kylningen, bör du först kontrollera om det finns blockeringar vid drevets vattenintag eller om impellern i drevet eller motorn är skadad. Sammanfattning: Systemet fungerar genom att drevets impeller tar in vatten från sjön, och motorns impeller cirkulerar detta vatten genom motorn. De två impellerpumparna samverkar för att säkerställa att vattenintaget och kylvattencirkulationen fungerar smidigt.
-
Jag fick detta svaret från ett annat varv som jag kollade med: "Impellern i drevet skall finnas och bytas varje 3:dje år - den kyler drevet invändigt - motorns separata vattenpump monterar man då den i vissa båtar behöver extra kylning, även den skall bytas varje 3:dje år." Har även mejlat Mercruiser i USA för att se om man kan få någon klarhet därifrån.
-
Larsens började följa Alpha One Gen 2 utan impeller?
-
Jag är orolig för att det kan finnas en impeller i mitt Alpha One Gen 2 drev och som behöver bytas. Alternativt att det saknas en impeller och att det borde finnas en i drevet. Jag har fått information från den lokala båtverkstan att det inte skall finnas impeĺler i drevet då det finns impeller i motorns (Mercruiser 4.3 MPI) vattenpump. De säger sig också ha öppnat drevet och sett att det inte finns impeller trots att jag inte hade bett dem om att serva nåt inne i drevet, mer än att byta olja. Jag undrar om Mercruiser kan ha gjort vissa Alpha One gen 2 drev utan impeller eller om det är vanligt att modifikationer gjorts i efterhand på dessa drev. Sen är frågan om det är lämpligt att inte ha impeller i drevet? Från AI: "Det är inte lämpligt att köra ett Alpha One Gen 2 drev utan impeller. Impellern är avgörande för att säkerställa att motorn kyls ordentligt. Utan den kan motorn överhettas, vilket kan leda till allvarliga skador. Det är viktigt att alltid ha en fungerande impeller i systemet."
- 17 svar
-
- mercruiser
- alpha one gen 2
-
(och 1 mer)
Taggad med: