Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

Kenneth_S

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 707
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

136 Expert

Om Kenneth_S

  • Placering
    Amiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kan man inte lokalisera den genom den registrering som står, HSS 1736? Eftersom den varit registrerad så borde det finnas någonstans ett arkiv eller något som berättar mer om den Eller är jag helt fel ute?
  2. Kolla om https://drevdelar.se/ har något. Dit vände jag mig ofta när jag hade AQ145B
  3. Hej! Jag täcker vår lillebåt (Ryds 480) varje år med presenning. Det har nu gått hål på några ställen i den, och funderar då på att köpa ett båtöverdrag, iställt för ny presenning. Min fråga: Vet ni något överdrag som kan passa till Ryds 480? Tänker på att den har hajfena i fören, och ruta för styrpulpeten som kanske är i vägen och ger dålig passform samt att dessa kanske gör sönder överdraget. Har ni nåt bra tips på överdrag och storlek på det? Ser fram mot svar
  4. Har du testat med en blandning av ättika och citron -sån där citronflaska man köper på t ex Coop-? Just ättika (12%) och citron (även var för sig) är fantastiska på att eliminera obekväma dofter. Testa även endast citron och spola ner i tanken. Låt ligga runt ett dygn för att sedan spola/suga ut det.
  5. @stavhammar Härligt, dina åtgärder fungerade. Nu är jag med på banan, på allvar igen 👍😊 Stort TACK för hjälpen, Mikael 👍👍
  6. Hallo. Jag är relativt ny med vinterkonservering på 4-taktare, och undrar om detta nedan räcker: Service och vinterkonservering Tohatsu 4-takt 30 hk: Ta bort propellern så att den inte blir stulen. Smörj propelleraxeln med propelleraxelfett Skölj genom motorn med sötvatten, runt 10 minuter Töm motorolja och fyll på med ny olja, 1,8 liter semi-syntet 10W-30. Töm växelhusolja och fyll på med ny olja, GL-5 SAE 80. Byt packningarna på pluggarna Ta bort tändstiften och häll i en dutt olja så att kolvarna inte rostar. Dra runt motorn kort genom att vrida på startny.ckeln. Detta så att oljan smörjer kolvloppet ordentligt. Byt tändstift, NGK DCPR6E. 3 st Frågar då jag på 2-taktarna sprutade in konserveringsspray i förgasarna, behövs det här oxå?
  7. Hamnat i det dilemmat där funderingarna på att sälja båten nu vuxit sig väldigt starka. 2023 var vi ute 5 nätter med båten, ingen dagstur. 2024 har vi inte varit ute enda minut, båten har inte lämnat båtplatsen... Är det fler än jag som går i samma tankar om försäljning? Om så: Hur har ni tänkt att göra? Älskar ju trots allt att vara ute med båten, men när allt känns som ett projekt bara för att åka ut - Då känns det som att motivationen sinat totalt...
  8. Nu är det ju dags att börja planera för båtsäsong 2024:as rutter, och jag har tänkt mig en sväng till Tistlarna (Göteborgs södra skärgård, sydligaste ö-snuppen) i sommar. Jag har varit där en gång för 25-30 år sedan. Det var inte jag som navigerade in då plus att jag hade fått i mig en eller två burkar flädersaft, så jag kommer inte riktigt ihåg hur vi gick in. Kan ni möjligen peka rätt rutt? Jag kommer körandes från Askimsfjorden. Jag har märkt ut med röd linje (1) som jag tror är rätt. Blå linje (2) har jag för mig att vi kom från förra gången. För det kan väl inte vara att jag ska in i svart linje (3)? Där finns väl (vad jag kommer ihåg) inga bra tilläggsplatser? Jag kommer med N28, som sticker 90 cm undertill, så djupet har jag koll på
  9. Jag köpte vår Nidelv 28 2013. I den sitter en VP TMD40B. Ända sen jag köpte båten så har tempen krånglat. Första året såpass att motorn sprängdes och jag fick köpa en likadan motor (satt alltså en annan TMD40B i från början). Denna motor invigdes också med kylproblem, men då var vi mer uppmärksamma på det så vi rev ner oljekylaren och gjorde ren den. Något som inte gjorts sen bronsåldern så det ut som. Blev lite bättre, men inte bra. Bytte impeller, kört med nåt norskt fenomen som hette kylrens eller nåt liknande. Hjälpte inte. Bytt termostat, och impeller igen. Hjälpte inte. Nu inför denna säsong har jag dragit ut värmeväxlaren och lämnat in för rengöring. Den kom tillbaka snygg och ren, och såg nästan ny ut. Hjälpte inte... Vad tusan kan det vara? Börjar fundera på om det möjligen är givaren som är kass, eller tempmätaren. Motorn funkar fint och går upp till sina 3600 varv som den ska, och gör då c:a 14,5 - 16 knop, beroende på väder, vågor, vind mm. Grejen är att om jag går över 2900 varv så kilar tempmätaren över 90 grader, och fortsätter till jag inte vågar dra på mer (nära kokpunkt). Jag har ju sprängt en motor tidigare, så vis av erfarenheten vill jag inte göra samma resa med motorbyte igen. Det är ju inte så att den blåa väggautomaten är jättegenerös med pengar... Har ni något tips, eller nån aning om vad ända ini hela Västra Götaland det kan vara för fel? Ser fram mot synpunkter, tips och förslag på åtgärder
  10. Ett startbatteri och två förbrukare, samtliga 100 ah. Funderar på att uppdatera med skiljerelä. Tittat då på Skyllermarks, men vet inte om det jag kollar mest på funkar till min uppsättning: https://www.moory.se/p/skiljerela-skyllermarks-12-v-200-a-med-2-x-25-mm²-kablar/?gclid=Cj0KCQjwib2mBhDWARIsAPZUn_nG76xIFmt8QTQQpjEaoIL_CC5Dzo-rbNnRp8H98VEj6JOFMK9HdqEaAiqgEALw_wcB Vad säger ni, funkar detta?
  11. Dagens eller kanske årets dummaste fråga: Hur sätter jag in luftfiltret in en VP TMD 40B, platta sidan in mot turbon, eller papperslamellerna in mot turbon? Vill inte sätta det åt fel håll
  12. Jag har i år till vår styrpulpetare köpt en ny motor, en 4-taktare (Tohatsu 30 hk, 2022 års modell). Jag hade tidigare till den en Yamaha 2-takt 30 hk, av 1998 års modell. Yamman vinterkonserverade jag på så sätt att jag körde ur saltvatten, körde med sånt därnt konserveringsspray från exempelvis biltema. Tog ur stiften och sprayade i de loppen så att det blev smort där. Bytt de filter som skulle bytas o s v. Är det skillnad på konservering mellan 2-takt och 4-takt? Frågar då jag ska ta mig an nya motorn i helgen. Har inte läst instruktionsboken då den ligger 12 mil från mig nu, men ska läsa den också samt ta mig till era erfarenheter runt konservering 4-takt. Ser fram mot era svar 🙂
  13. Behöver troligen byta kol i min bogpropeller, då det aldrig gjorts. Jag köpte båten 2013, och då satt bogisen redan där sen många år. Jag har heller inte bytt, så jag är lika stor kålsupare som de tidigare ägarna med detta 🙂 Bogisen är av det kända märket som jag inte kommer på just nu, Vetus kanske (?) Jag har letat på Youtube efter film på hur man byter dessa, men inte lyckats hitta rätt. Letar troligen inte på rätt sätt. Någon som vet vart film finns, som letar på rätt sätt? Ser fram mot relevanta tips från er kunniga här på forumet 🙂
  14. Har haft inne utombordaren till vår lillebåt på verkstad i Lysekil. En välkänd verkstad som jag inte vill hänga ut på något sätt då de har mycket gott renommé och många rekommendationer, plus att de troligen gjorde vad jag bad dem göra. Historik: Vid årets sjösättning tyckte jag att motorn gick ryckigt och hackigt, och att jag tyckte att den bara gick på två av tre cylindrar. Detta gjorde att jag helt amatörmässigt trodde att förgasarna behövde göras ren. Jag lämnade in båt med motor påhängd till verkstan i Lysekil, med min bedömning att det var förgasarna som behövde tas ur och rengöras. Jag hämtade båt och motor idag, och sjösatte med förhoppningen att motorn nu skulle gå rent och fint... Vilket den inte gjorde. Den går fortfarande orent, låter som att den går på två av tre cylindrar. Varje gång jag la in en växel så dog motorn. Jag trodde att det kanske var tomgången som var för låg. Jag försökte höja tomgången, men gjorde nog inte rätt. Ja, jag har tio tummar som sitter mitt i handen. Den funkar hjälpligt om jag har lite choke på, vilket jag bedömer som att det är något med bensintillförseln. När jag gasar med hjälpgasen så kommer den väldigt långsamt upp i varv. Den "böööar" igång. När motorn varit igång ett tag så dör den, och jag får starta den igen - Med choke. Jag kan reglera med choke lite, men det är ju inte rätt. Jag kunde köra från rampen till båtplatsen (c:a 100 meter), men bara om jag drog i växeln med mycket choke (höga varv) så att jag liksom slog i växeln med våld. Ni som känner att ni vet vad jag pratar om, och känner igen problemet, ni får gärna delge tips och idéer. Jag ska även ringa och prata med dem på verkstan på måndag, så jag tänkte vara lite förberedd när jag pratar med de. De är mycket trevliga och tillmötesgående där. Ser fram mot era kloka idéer och tips Tack på förhand
  15. Massa minus (8-10 minusgrader) på nätterna, och 10-15 plusgrader på dagarna. Är det dumt att täcka av från presenningen och på med kapell i de förhållandena, kan kapellet bli skört och förstört av detta? Närde en tanke att dra av vinterkappan och på med sommarkappan till helgen, men det var innan Kung Bore intog tronen igen. Vad tror\vet ni om bra\usel idé med kapell på nu?
×
×
  • Skapa nytt...