Update:
Blev en 480BR med 80hk, knappt hunnit köra in den dock så inte ens varit upp på 6k varv ännu men, gick fint i sjön. Planar väldigt lätt med 3 fullvuxna män med som väger runt 100kg var, plus packning på runt 120kg så totalt 420 extra kg, och ligger och marshar på 3700-3800 varv i runt 20 knop, lite under kanske. Det tycker jag känns bra! Gick jättefint i sjön. Drog runt 6l/h under inkörning där vi körde halva tiden ca 2h innan planingströskel och de andra 2 h låg vi på plan, så det är väl ganska bra soppa ekonomi, ska bli kul att jämföra med sen när man kan ligga och plana hela tiden.
Men en sak är ju att båten verkar inte ha allt för hög topphastighet, nu har jag jag inte provat den fullt ut med 80, men provade med 70 tidigare vilket är samma motor och där med oss 3 i så låg vi på runt 25 knop på maxvarv (åter igen mycket extra vikt men båten är ju gjord för 5 pers) vad jag förstod vilket jag tycker låter väldigt lite. Är detta en grej med HRs båtar och hur kommer det sig att båtarna ej går snabbare med så pass mycket effekt ändå? Känns som att andra tillverkare är effektivare och når högre hastigheter med mindre motorer. Båten väger 450kg och har en 1,5l 80hk motor på sig(samma motor som upp till 100hk) vilket ändå känns som en ganska hög effekt på en ganska lätt båt. Notera att vi kör standard propeller för DF80., och båten planar ju extremt lätt vilket är kanon så jag vet att det kan vara det med stigningen på propellern men känns ändå att man bör få ut mer knop än man gör.
'
Någon som har erfarenhet och kan dela med sig lite av hur det varit att äga en HR480 br får gärna skriva av sig lite Intresserad av prestandan med olika motorer, och soppa förbrukning med just den båten främst för det är väl saker jag inte hunnit få fram riktigt ännu så bara kul att veta