Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

ThomasEE

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om ThomasEE

  • Placering
    Kadett
  1. Marinmotorn på tradera lockar ju då den ser fin ut på utsidan. Insidan kan ju dock lika gärna vara katastrof även på den. Det bästa borde vara en bilmotor eller? Inte rostat då. är kammen samma på bil och båt?
  2. Du har nog rätt. genomblåsningen är kanske det du ser på sista bilden? Där är packningen kvar på och det är den som saknar material. Inser att en annan maskin är enklaste vägen framåt.
  3. Tänker du på kylkanalerna i mitten på toppen? Dom ser större ut än övriga. vidare så ligger ribban ganska lågt på denna båt. Vi vill uppnå funktion på enklast sätt och är sedan nöjda om det går att få ut några års åkning med inte jättemånga timmar per år med åkning i insjöar. Enklaste är väl att hitta en annan fungerande motor och stoppa i, men den kan ju vara lika dålig och få problem dagen efter. Jag menar alla dessa motorer är ju minst 50 år gamla eller? Ribban kan väl inte vara annat än låg? Går väl inte att hitta något fräscht?
  4. Hittade felet på topplockspackningen. I övrigt så såg det ju inte särskilt upplyftande ut. bör jag hitta en annan motor?
  5. Ok. Blir att lyfta toppen. funderar på om förgasare och limpa kan sitta kvar på för att slippa bråka med avdragna pinnbultar etc. Eller blir det för tungt att hantera då?
  6. Hej. Behöver lite hjälp att tänka här. Köpte en båt i höstas med känt problem med varmgång. Tänkte att det fixar jag. Hur svårt kan det vara på en B20? Det första jag gjorde var att byta sjovattenpumpen och även termostaten då pumpen var fel model och termostaten var gammal. Köpte grejorna på drevdelar och termostaten var av typen som öppnar vid 60 grader. Testade motorn på land och konstaterade att den fortfarande vill gå varm. Tyckte den galopperade på startmotorn, så en kompressionstestare införskaffades. När jag skulle göra testet så strejkade startmotorn. Köpte en ny av marintyp och även en ny maringenerator då den gamla inte laddade. På´n igen och testa kompression. Mycket riktigt så fick jag endast 2 bar på cylinder nr2 från vattenpumpen räknat (räknar man så?). Hällde i en skvätt motorolja och då gav den 6.5 bar. Dom andra cylindrarna låg på 8-9,5 bar. Vad jag förstår så brukar det vara kolvringar som fastnat när kompressionen blir hjälpt av olja i loppet och det kan om man har tur släppa igen. Om kompression från cylinder 2 läcker ut i kylkanalerna så kan det naturligtvis orsaka varmgång, men då borde jag kanske inte fått bättre värde med hjälp av olja? Så frågan är om den dåliga kompressionen och varmgången är relaterad? För att försöka få klarhet i detta så körde jag motorn med tvåans tändstift ur. Tanken var att jag isåfall inte skulle störa kylsystemet om den cylindern läcker ut gaser där. Men ganska snabbt så blev den alldeles för varm ändå. Går på några minuter. Motorn låter bra och oljetrycket kommer direkt. Vad hade ni gjort härnäst? Finns något mer att kolla innan jag lyfter toppen? Detta blev krångligare än jag hade hoppats på och sommaren rinner iväg.
×
×
  • Skapa nytt...