Hej. Behöver lite hjälp att tänka här.
Köpte en båt i höstas med känt problem med varmgång.
Tänkte att det fixar jag.
Hur svårt kan det vara på en B20?
Det första jag gjorde var att byta sjovattenpumpen och även termostaten då pumpen var fel model och termostaten var gammal.
Köpte grejorna på drevdelar och termostaten var av typen som öppnar vid 60 grader.
Testade motorn på land och konstaterade att den fortfarande vill gå varm.
Tyckte den galopperade på startmotorn, så en kompressionstestare införskaffades.
När jag skulle göra testet så strejkade startmotorn.
Köpte en ny av marintyp och även en ny maringenerator då den gamla inte laddade.
På´n igen och testa kompression.
Mycket riktigt så fick jag endast 2 bar på cylinder nr2 från vattenpumpen räknat (räknar man så?).
Hällde i en skvätt motorolja och då gav den 6.5 bar.
Dom andra cylindrarna låg på 8-9,5 bar.
Vad jag förstår så brukar det vara kolvringar som fastnat när kompressionen blir hjälpt av olja i loppet och det kan om man har tur släppa igen.
Om kompression från cylinder 2 läcker ut i kylkanalerna så kan det naturligtvis orsaka varmgång, men då borde jag kanske inte fått bättre värde med hjälp av olja?
Så frågan är om den dåliga kompressionen och varmgången är relaterad?
För att försöka få klarhet i detta så körde jag motorn med tvåans tändstift ur.
Tanken var att jag isåfall inte skulle störa kylsystemet om den cylindern läcker ut gaser där.
Men ganska snabbt så blev den alldeles för varm ändå.
Går på några minuter.
Motorn låter bra och oljetrycket kommer direkt.
Vad hade ni gjort härnäst?
Finns något mer att kolla innan jag lyfter toppen?
Detta blev krångligare än jag hade hoppats på och sommaren rinner iväg.