Gå till innehåll
lördag 09 november 2024

Handre

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Handre

  • Placering
    Kadett
  1. Jag hade samma på min f115 med efi, hade kommit in bensin i oljan dvs den är utspädd och behövde bytas. Anledningen var att spridarna inte var rengjorda pålänge och droppade in bensin i motorn istället för att ge en bensindimma. är det en efi så kan du ha samma problem och behöver rengöra spridare. Bra att byta alla bränslefilter i samma veva samt gå över till endast 98 oktan bensin framöver så borde du undvika problemen på sikt
  2. Testade med nya spridare, nu har jag upp den till 5200 varv - båten går som en dröm i jämförelse, var även till åf och fick tag i körfakta till denna båt. Det visar sig att de använder en propeller med 17 tum stigning för att komma upp i 6000 varv, min propp är på 19 och det är säkert lite påväxt etc. Ska göra den ren ordentligt i vinter så får vi se vad jag lyckas få upp den i till våren. Under tiden får jag se om jag hittar en begagnad prop med 17 tum stigning till rimligt pris.
  3. Får testa det. beställde precis 4 nya på ebay för 65 eur, avsevärt billigare än de 2500 per styck som yamaha vill ha. Jag kommer testa dem så får jag se om jag kanske lämnar in de gamla för rengöring också.
  4. Det har dykt upp ett symptom till, innan gårdagens tur så hade jag ca 2cm mindre olja än max, efter att ha kört ca 10-15 distans igår så kollade jag olja igen imorse och det var ca 3 cm över max, luktade bensin.
  5. Har köpt en båt med en Yamaha F115 2002 som inte kommer upp i varv, jag kände till detta när jag köpte så det är ingen överraskning. Men jag vill förstås få ordning på det. Den mekaniker som gjorde service på båten i höstas trodde det var bensinen som var gammal och att det skulle räcka med att köra i helt ny bensin för att den ska piggna till. Nu har jag fyllt på ny bensin samt även satt i lite injektor cleaner. Upptäckte ingen skillnad av den. Har kört någon timme på 3-4000 varv sedan dess. Jag får upp båten i ca 4100-4200 varv. Sedan om jag trimmar upp så att propellern får lite luft så har jag fått upp den i 5200 varv, men i princip samma fart så det saknas liksom ork där efter 4000 varv. Jag tycker den går lite ojämnt på tomgång, om man jämför med vissa utombordare som går perfekt (som symaskiner) men jag vet ju egentligen inte hur den ska förväntas låta på tomgång. När den går i övriga registret så tycker jag den låter ok, men har egentligen ingen referens på hur det ska låta Har även bytt motorolja. Det jag tänkte göra nu är att byta tändstift, injektorer(spridare) och även bränslefiltret på båten och det första bränslefilter i motorn. finns det några andra tips på saker att undersöka, samt kanske bra tips på vart man bör handla dessa delar. jag funderade lite på att köpa yds, kan det vara en hjälp här?
×
×
  • Skapa nytt...