Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024

Glantittare

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Glantittare

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för förslaget! Jag ska vidarebefordra det till verkstaden.
  2. Nej, det behövs förstås inte. Jag skrev i båda forumen eftersom jag tänkte att de har olika följare. Visste inte att man inte får göra så. Men jag ser inte att du skrivit något nytt i det andra forumet, bara det förra som jag redan svarat på.
  3. Nej. Men tack för tipset. Nån idé om vad problemet kan bero på eller vad som mer bör kollas?
  4. Hej alla dieselkunniga! Jag är sedan förra sommaren ägare till en Sandström 565 Classic Diesel med en Yanmar 3YM30 på 29 hk. När jag köpte den hade den gått ca 50 tim och nu ca 100 tim. Angivet max varvtal är 3200 rpm vilket den når vid start men efter 10-15 min tappar den ca 300 rpm och vid långa turer kan den tappa ytterligare ca 200 rpm. Problemet verkar vara mindre vid kall väderlek och kallt vatten. Efter en stunds stopp för exempelvis tankning går den bättre en stund igen. Problemet verkar alltså vara temperaturberoende. Inga varningar på panelen. Tyvärr fanns inte möjlighet att genomföra en längre provkörning på toppvarv vid köpet men problemet fanns sedan redan på första turen. Säljaren förnekar dock kännedom om problemet vilket jag ställer mig tveksam till men inte orkat bråka om. Felsökning och försök till åtgärdande har gjorts på auktoriserad yanmarverkstad som även konsulterat experter på en dieselverktstad. Problemet kvarstår dock efter att följande gjorts: - Kontroll av kylvattentillförsel - Kontroll av luftning av bränsletanken - Rensugning av bränsletanken - Byte av såväl externt som inbyggt bränslefilter - Rengöring av bränsleledningar - Körning med lös bränsledunk - Körning utan motorhuv - Kontroll av matartrycket till insprutningspumpen, u a - Körning med elektrisk extern matarpump som ger konstant tryck - Byte av injektorer Nästa steg som föreslagits är kontroll av ventilspel och av eventuellt förhöjt mottryck i avgassystemet och sedan kontroll av och ev byte av insprutningspumpen. Det sistnämnda är en dyr affär som jag helst vill undvika, speciellt om det inte hjälper. Jag undrar därför om det finns någon kunnig därute som har något annat förslag på vad felet kan bero på innan jag tar det steget? Undrar Håkan
  5. Hej alla dieselkunniga! Jag är sedan förra sommaren ägare till en Sandström 565 Classic Diesel med en Yanmar 3YM30 på 29 hk. När jag köpte den hade den gått ca 50 tim och nu ca 100 tim. Angivet max varvtal är 3200 rpm vilket den når vid start men efter 10-15 min tappar den ca 300 rpm och vid långa turer kan den tappa ytterligare ca 200 rpm. Problemet verkar vara mindre vid kall väderlek och kallt vatten. Efter en stunds stopp för exempelvis tankning går den bättre en stund igen. Problemet verkar alltså vara temperaturberoende. Inga varningar på panelen. Tyvärr fanns inte möjlighet att genomföra en längre provkörning på toppvarv vid köpet men problemet fanns sedan redan på första turen. Säljaren förnekar dock kännedom om problemet vilket jag ställer mig tveksam till men inte orkat bråka om. Felsökning och försök till åtgärdande har gjorts på auktoriserad yanmarverkstad som även konsulterat experter på en dieselverktstad. Problemet kvarstår dock efter att följande gjorts: - Kontroll av kylvattentillförsel - Kontroll av luftning av bränsletanken - Rensugning av bränsletanken - Byte av såväl externt som inbyggt bränslefilter - Rengöring av bränsleledningar - Körning med lös bränsledunk - Körning utan motorhuv - Kontroll av matartrycket till insprutningspumpen, u a - Körning med elektrisk extern matarpump som ger konstant tryck - Byte av injektorer Nästa steg som föreslagits är kontroll av ventilspel och av eventuellt förhöjt mottryck i avgassystemet och sedan kontroll av och ev byte av insprutningspumpen. Det sistnämnda är en dyr affär som jag helst vill undvika, speciellt om det inte hjälper. Jag undrar därför om det finns någon kunnig därute som har något annat förslag på vad felet kan bero på innan jag tar det steget? Undrar Håkan
  6. Tack, Pumpen är fabriksmonterad och någon svensk generalagent kan jag inte hitta. Jag tror inte att båtfabrikanten vill engagera sig i detta. Så det blir nog att knalla till SeaSea…
  7. Tack, George Det blir nog till att inhandla en ny likadan pump. Att reklamera blir nog svårt efter tre år. Vet du om denna typ av pump brukar vara kopplad förbi huvudströmbrytaren så att automatiken fungerar och den länsar även med bruten ström?
  8. Tack för svar, Ingemar! Jag kan förtydliga att 5A går inom en sekund medan 7,5A håller för åtminstone ca 2 minuters kontinuerligt pumpande. Vilket exempelvis skulle kunna stämma med 200 respektive 135% överbelastning i din tabell. Jag ska försöka låna en multimeter. Det är dock svårt att koppla in en sådan vid pumpen. Kan jag göra det vid säkringsdosan där det är mer åtkomligt?
  9. Hej, Nu har jag kunnat testa ytterligare. Pumpen fungerar med 7,5A säkring men rekommenderad 5A säkring går sönder direkt, även med pumpen borttagen från sitt fäste och således utan yttre belastning. Axeln går lätta att rotera för hand. Har även fyllt upp med vatten och kunnat konstatera att automatiken inte fungerar ( i avsett läge på strömbrytaren ). Pumpens yttre är rent. Kan någon (George?) dra några ytterligare slutsatser av denna information?
  10. Tack, det ska jag göra. Pumpen är originalmonterad i båten som är tre år gammal.
  11. Tack! Det är flatstift. Kollar om det finns tröga 5A.
  12. Tack för svar! Axeln går lätt att rotera. Ska kolla ledningstjockleken. Kan ju prova med 7,5A också.
×
×
  • Skapa nytt...