Dangra
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Dangra
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej! Har ett VP ocean X drev och har nu fått problem med att det larmar på "oil quality sensor" enligt felkod efter att vi bytt oljan i drevet. Har inte lyckats återställa detta larm, dvs Kan dock inte "släcka" varningen med hjälp av diagnostikverktyg, utan det står fortfarande som aktivt! Inte heller genom att göra en återställning enligt den rutin som står i manualen. När jag kommer upp i varv dock men kommer igen på tomgång. Varnar var 5:e sekund på låga varv. Har även bytt kontakt block till denna sensor då jag först trodde det var denna som var problemet, läckt in vatten i den och i bälgen. Men fortfarande inte bytt själva sensorn. Någon på detta forum vet om denna känner av både nivå och (vatten i oljan) ? Stort behov av tips och råd om detta Ocean X drev. Mvh D
-
OJDÅ, JA så kan det gå🙃
-
Varning Drive oil quality sensorn-Volvo Penta DPS-AOX1 (Ocean X)
Dangra postade ett ämne i Mek & Teknik
Hej! Jag behöver hjälp och ledsagning! Jag har en Chaparall Signature (2011) 270 med Volvo Penta DPS-AOX1 (Ocean X) drev vilken är försedd med olje och bälg sensorer som larmar. För att göra en lång historia kort så böt jag och min mekaniker drevolja och har inte lyckats med återställningen vilken måste ske efteråt. Efter att drevet vinklats typ 6grader, dragit ut kontaktstycket i 3sek och mer samt sätta i hop det skall en varnings summer höras. Har försökt flera ggr även med nytt kontaktdon då befintliga hade korroderat/defekt så trodde först det var felet men larmet kvarstår! Det står Driver oil quality sensor! Är det nivån som menas eller kvalitén på oljan? Oljan ser fin ut på oljestickan! Några tips då jag är lekman på detta och vad jag hört är detta inget vanligt med sensorer på dreven, vanligtvis på båtar från staterna. Verkar även svårt att koppla ur detta diagnos system på drevet och bara köra diagnos över motorn, vilket allt verkar OK enligt mina analoga visare. Verkar som dessa två diagnossystem hör ihop i EVC,n. Kan dessa separeras? Är detta ett mjukvaruprogram som enkelt går att lyfta bort/lägga till avläsningar via givare/sensorer? I så fall kanske de kan tas bort med samma verktyg som typ det som kan läsa felkoder? Snälla detta är en djungel och jag behöver verkligen hjälp!! Detta är första året jag byter drevoljan så jag har inte fått detta larm tidigare. Larmet kommer efter att motorn kört sin själv diagnostik och den är OK "TRE KORTA PIP" SEN NÄR JAG VRIDER IGÅNG MOTORN SÅ KOMMER DET EN KORT TON VAR 5:E SEKUND. Larmet försvinner när jag gasar på eller bara åker iväg och kommer över ca.5knop. Fick hjälp att läsa felkoder och hade förutom (aktivt larm) Drive oil quality sensor MIL driver cicuit. Vad betyder MIL driver circuit) Hör felen ihop? Någon? Hade tydligen ett larm om vatten i bälgen så böt även bälgar då det fanns vatten där i. Är det någon i detta forum som har ideer vad jag skall leta efter eller kontakter till någon som kan detta. Mvh D -
Hej! Jag behöver hjälp och ledsagning! Jag har en Chaparall Signature (2011) 270 med Volvo Penta DPS-AOX1 (Ocean X) drev vilken är försedd med olje och bälg sensorer som larmar. För att göra en lång historia kort så böt jag och min mekaniker drevolja och har inte lyckats med återställningen vilken måste ske efteråt. Efter att drevet vinklats typ 6grader, dragit ut kontaktstycket i 3sek och mer samt sätta i hop det skall en varnings summer höras. Har försökt flera ggr även med nytt kontaktdon då befintliga hade korroderat/defekt så trodde först det var felet men larmet kvarstår! Det står Driver oil quality sensor! Är det nivån som menas eller kvalitén på oljan? Oljan ser fin ut på oljestickan! Några tips då jag är lekman på detta och vad jag hört är detta inget vanligt med sensorer på dreven, vanligtvis på båtar från staterna. Verkar även svårt att koppla ur detta diagnos system på drevet och bara köra diagnos över motorn, vilket allt verkar OK enligt mina analoga visare. Verkar som dessa två diagnossystem hör ihop i EVC,n. Kan dessa separeras? Är detta ett mjukvaruprogram som enkelt går att lyfta bort/lägga till avläsningar via givare/sensorer? I så fall kanske de kan tas bort med samma verktyg som typ det som kan läsa felkoder? Snälla detta är en djungel och jag behöver verkligen hjälp!! Detta är första året jag byter drevoljan så jag har inte fått detta larm tidigare. Larmet kommer efter att motorn kört sin själv diagnostik och den är OK "TRE KORTA PIP" SEN NÄR JAG VRIDER IGÅNG MOTORN SÅ KOMMER DET EN KORT TON VAR 5:E SEKUND. Larmet försvinner när jag gasar på eller bara åker iväg och kommer över ca.5knop. Fick hjälp att läsa felkoder och hade förutom (aktivt larm) Drive oil quality sensor MIL driver cicuit. Vad betyder MIL driver circuit) Hör felen ihop? Någon? Hade tydligen ett larm om vatten i bälgen så böt även bälgar då det fanns vatten där i. Är det någon i detta forum som har ideer vad jag skall leta efter eller kontakter till någon som kan detta. Mvh D