Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Mangedif1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Mangedif1

  • Placering
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Örnvik Quicksilver 610 Cruiser

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja motorn stod bara på tomgång. Ca 200 farenheit/95 grader innan jag han uppfatta vad som hände och springa ner till reglagen och stänga av. Höll på fram i fören och lättade ankar. Jag tänker som så att marinan får stå för att kontrollera fartygets maskineri så allt står rätt till.
  2. Fy fanSka tilläggas oljetemp=ok men motortemp för hög och får varningsljud. uppdatering: fy fan, tror jag hittat felet, kylarslang mellan drev och motor lossnar, slangklämman är ej åtdragen vilket syns. Hade båten på byte av nya bälgar där denna byttes samtidigt. Bara inte motorn fått andra skador nu när den gick varm.. Borde marinan få stå för detta?
  3. Ska tilläggas oljetemp=ok men motortemp för hög och får varningsljud.
  4. Då var det dags, gick på grund lite lätt i runt 3-4knop, tog i drevet. Påväg till tankstället, väl framme vid tankningen hissar jag upp drevet för att kolla, kunde inte se något märkbart. Tankade och startade upp -missade att sänka ner drevet fullt upptiltad… Sänker ner aggregatet direkt. Observera att vatteninloppet för kylning fortfarande är under vattenlinjen vid fullt tiltad motor. Kör iväg och kör ca 15-20min i runt 30 knop, allt går fint. Lägger till och fikar, badar etc. När vi väl ska hem startar vi upp motorn och låter gå på tomgång under tiden vi lättar ankar, efter några minuter börjar det varna för hög motortemp. Stänger av och väntar en stund men samma sak händer igen. Slutar med sjöräddning. Kan det vara så enkelt som impellern eller kan det ha något med grundstötningen att göra? Tips? Båten är nu upplockad. mercruiser 3.0 alpha drev gen 2. 🙁🙁
  5. För att bryta er tränd, har precis påbörjat denna livsstil och tycker det är finfint! Har lyckats få båten i fint skick, både maskinellt och estetiskt, fixat hamnplats och försäkring. Sjösatt med trailer (aldrig gjort med ”stor” båt innan) och allt gick fint. Hunnit vara ute två repor med familjen och ska förhoppningsvis bli en tredje till helgen. Vi håller på att lära oss sjön i området, men har börjat planera lite längre resor till nästa år med övernattning🎉😁
  6. Ska ev vara utklippan, utanför Karlskrona? jag har kollat in ön på google maps.
  7. Stämmer, men jag lånade bilden från Google. Är badbryggans balkar jag hänvisar till som syns på denna bild. Verkar vara bultad på flertalet ställen.
  8. En fundering för infästning i akterspegeln, har tidigare tänkt stag av rostfria rör men blir då borrning/infästning troligt under vattenytan.. Kom då över denna bild där det ser ut att bara vara inplastade balkar, vet dock ej hur det funkar i praktiken? Vore fint att slippa fästa in långt ner på aktern.
  9. Skaffade en bimini, vårt hamnkapell går ej att dela så bara taket är kvar, iof en motorbåt. Kör med yngre barn som man inte vill ska bränna sig för hårt. Är mycket nöjd med detta och man ser ju lite amerikans ut
  10. Ingen som vill dela med sig? Båtmässa i Karlshamn till helgen, tyvärr är det kräftfiske på schemat.
  11. Ny i området och tänkte jag startar en tråd för ämnet om folk vill dela med sig. Vad finns det för fina platser/rutter kring Blekinge att färdas med båten?
  12. Visade sig vara en brytare vid växelvire som trodde att växel låg i (dålig växelvire). så blir till att byta den + bälgarna..
  13. Vågar men köra formens kanter med tunn masonitskiva för att just kunna forma rundningen av hörnen? skulle då slippa steget med spacklingen.
×
×
  • Skapa nytt...