Gå till innehåll
söndag 30 juni 2024

bovil

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bovil

  • Placering
    Kadett
  1. Finns det något enkelt sätt att mäta kapaciteten i ett äldre batteri? Antar att man får fram det genom att räkna förbrukning mellan olika spänningsnivåer på batteriet?
  2. Tack! Jag har utgått från rekommendationerna i denna (https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf) både när det gäller kabelarea (räknat på spänningsfall om 0.1v för det mesta) och även säkringarnas storlek. Men du har kanske rätt i att det i vissa fall är tilltaget i överkant gällande kabelarea 😬
  3. Först och främst tack för all snabb och värdefull input! Version 2 av elschemat: Lite omorganiserat för att lättare komma åt och byta säkringarna Lagt till huvudsäkring på 50A från batteriet innan första kopplingsplint (behövs detta verkligen?) Bytt ut den tänkta el-panelen med annan uppsättning automatsäkringar för att enklare kunna avpassa kabelarean (misstänker att de är av typen där man själv kan byta ut säkringen om något inte passar) Funderingar: Behöver man ha brytare och/eller säkringar på solpanelen in till regulatorn? Är det enklare/bättre att låta reläutgången på BMV-712 styra frånslaget på BatteryProtect eller finns det kanske någon vinst med att låta regulatorn styra enligt Victrons "Battery Life Algo" för att maximera livslängden på batteriet? Ser alla kopplingar ok ut? Då utombordaren sitter på en skena kommer den behöva kopplas i och ur beroende på om den är i eller ur vattnet: Vad för lämpliga kontakter som tål väder och vind finns det att installera dels vid/på utombordaren och sen i andra änden i tex sittbrunnen (gärna försänkt i sittbrunnen)? Har kikat på tex. Andersson-kontakten Strömbudget: Har justerat lite i strömbudgeten och försöker komma fram till lämplig batteristorlek (antar att AGM/GEL mest lämpligt?) I dagsläget sitter det ett 80Ah batteri i båten, hur många dagars segling utan landström borde det räcka till? Om jag räknat rätt ovan borde det bli ungefär två dygn innan batteriet är nere på 50% vilket väl anses som den nedre gränsen? Betyder det att om man stoppar ner +/- 160Ah borde man klara en vecka utan att vara beroende av landström räknat på nettoanvändning om 10.6Ah (35.6Ah förbrukat och 25Ah laddat via solen).
  4. Man tackar! Hur vet man enklast vilka laddare som är lämpade för att ladda samtidigt som man förbrukar ström? Behöver man då justera max-spänning baserat på om man enbart laddar batterierna eller samtidigt förbrukar eller är det något som bättre lämpade laddare klarar av att justera för själva? Stämmer! Inte mycket däcksyta att placera panelerna på, får se om det behövs kompletteras med fler lösa paneler. Planen var att dra 4 alt. 6mm2 mellan batteri, huvudplintar, solcellsregulator, solpaneler, utombordaren och fram till strömpanelen och därefter justera ner där det är lämpligt. Det mesta sitter nära varandra förutom solpanelerna, autopiloten, det ena 12-v uttaget och utombordaren där den sistnämnda säkert få 8 meter ToR och vill ha farm så hög spänning som möjligt till batteriet på de ynka 4A som når fram till batteriet
  5. Har faktiskt funderat lite på detta, har inte hittat någon dokumentation på utombordaren gällande generatorn annat än dess strömstyrka. Har man en inombordare med betydligt större strömstyrka från generatorn blir det enklare att motivera investeringen i lämplig DC-DC laddare för att se till att generatorn mår bra. Men får man bara ut ynka 4A så blir det inte riktigt lika självklart, även om man såklart tar den el man får på en segelbåt Tack! Är en fristående på ca 30l så inte värdens största. Men kanske lika bra att vara konservativ så man inte står där med varm mat helt plötsligt.
  6. Tack! Jag har försökt knåpa ihop en strömbudget och tänkte på valet av batteristorlek. Kanske är min uppskattning något optimistisk men har försökt att basera den på rapporterad förbrukning från tillverkarna av respektive produkt. Om jag räknat rätt bör solpanelen nästan kunna ersätta hela energibehovet varje dag, men då är det väl iofs. inte inräknat några regniga eller molninga dagar... Av hänsyn till utrymme och vikt kanske man får undersöka LiFePO4-batterier istället, då borde det väl räcka med ca 100ah istället? Befintliga kablar är grovkardeliga kopparkablar som ej är förtennade så tanken var att byta ut det mesta. Eventuellt frår kanske lanternor och belysning vänta om de ser ok ut. Tanken med att inte understiga 2,5mm2 var för att kunna köra på de integrerade 15A säkringarna i den valda panelen, men kanske får omvärdera det. För plottern var tanken att närmare installationsplatsen gå över till den inkluderade kabeln som då har avpassad hängsäkring för sista biten, borde vara ok?
  7. Tack så mycket! Du har nog rätt avseende på kabeltjocklek, en hel del kan nog minskas ned till 2,5mm2 (ska jag gå lägre än så duger inte de 15A-automatsäkringarna som finns i den tilltänkta panelen, men det kanske går att köra en mindre hängsäkring efter för att slippa byta panel). När det gällde 12-v uttagen var tanken att "man vet aldrig vad som kopplas in" och därför ha lite marginal. Det ena uttaget var tänkt att placeras i förpiken där det då blir 6-7 meter kabel, vill man använda sig av någon modern USB-C PD laddare för att kunna stödladda dator tex vill man kanske undvika onödigt stort spänningsfall? Kylens spänningsvakt slår idag av direkt på uppstart pga. av för stort spänningsfall, så där tänkte jag att det var bra med både hängslen och livrem (tanken vara även att byta ut kylens cigaretteplug mot fasta ringkabelskor istället). Bra inspel på laddaren, är det framförallt vid underhållsladdning eller gäller det även vid kortare sessioner? Tanken var att använda den som stödladdning när man är ute och annars låta solcellerna toppladda batteriet när båten inte används (den finns också redan i båten).
  8. Hej, Har läst en del trådar på forumet (och diverse YouTube-tutorials och manualer 😀 ) om liknande ämnen men skulle gärna ta lite feedback på det stundande projektet att dra om elen i en segelbåt. Är en äldre segelbåt med utombordare och utan större förbrukare där det som kommer drivas är: Kompressorkyl Lanternor Innebelysning Laddning av telefoner och andra mindre enheter via USB/12-v uttag Navigation (plotter, ekolod, logg) Autopilot Laddningen kommer ske från en solpanel på 78w samt om möjligt från generatorn på utombordaren (4A 12v). Tanken är att kunna vara ute några dagar utan landström 2-3 personer där jag misstänker att majoriteten av energin kommer förbrukas av kylen. Nedan är ett ungefärligt kopplingsschema som jag ritat upp med de komponenterna som verkar lämpligast för behoven ombord (automatsäkringarnas storlek borde vara ok givet kabelarean i det tänkta kablaget). Victrons 75/10 MPPT för solcellen samt att last-porten får styra BatteryProtect 65A enligt deras "Battery Life" inställning BatteryProtect 65A enligt beskrivning ovan Victron BMV-712 Smart för att hålla koll på förbrukning, laddning och batterinivå Har jag gjort några uppenbara misstag eller tolkat produkternas funktion fel, eller andra råd som jag borde ta hänsyn till? Tacksam för all hjälp och input! 🙂
×
×
  • Skapa nytt...