Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Hrbo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Hrbo

  • Placering
    Kadett
  1. Verkar vara ett Exide Start EN750 74 Ah, exide är det iaf. . ska försöka skaffa ett likadant då höjden 190mm är väsentlig för att kunna stänga luckan ner till batterirummet. iaf efter ha kört en sväng ca 30minuter och stannade till en stund för att köa vid tankstället. Mkt tomgång. Efter tankning kör ca 5 min och efter lite handhavande för nybörjare, så lyckas motorn dö. Typ skitstop. För mesig i och ur växel. Inte helt hemmastadd vid reglagets olika lägen. Ska starta igen och då känns det segt ,gps larmar om låg volt ca 10,5V. Kanske inte så konstig precis i startögonblicket. annar vid normal gång så visar voltmätaren dryga 14V men till slut hoppar sen igång iaf. Då började jag fundera på hur bra startbatterier var egentligen. mätte ca 12,5v idag efter 24h vila på batteriet mer multimeter mkt tack för all bra info @IngemarE
  2. Tyvärr är etiketten mer eller mindre borta. men det är till en mercruiser 4,3 mpi. Och precis som du säger så vill dom väl ange worst case för att säkra sin egen rygg. vi pratar inga vinterstarter här iaf.
  3. Enligt motorns manual ska startbatteriet vara minst ”750 CCA, 950 MCA , 180Ah” 180Ah låter mkt, Tänkte köpa 2St biltema 86Ah marinbatteri, 1 till start och ett 1 till FB dock kanske dom inte ens är lämpliga som start. kan oxå bli Biltemas skiljerrelä direkt i batterieutrymmet för att slippa dra kabel från generator.
  4. Hej Lite förtydligande och fundering. orginalkoppling med ett batteri. Huvudbrytare måste vara på för att förbrukarswitchen ska fungera Ingen säkring på batteriet. Tänkt installation med 2 batterier. skiljerelä finns redan monterat i ”huvudtavlan” ett Bosch spänningstyrt. *det pratas mycket om att inte ladda olika batterier samtidigt etc. Men så blir det ju alltid med ett skiljerelä när motorn är igång. vilket verkar vara standardlösningen i många fall? * Skiljereläet drar inte förrän generatorn börjar ladda med denna typen av relä, vilket bör innebära att startströmmen endast dras från startbatteriet? Förbrukarbatteriet är väl oftast inte lika anpassat för start, samt kablage verkar oftast var något mindre dimension? Startbatteriet har minst 35mm2 *åtminstone bör väl en säkring montera på förbrukarbatteriet. Direkt vid batteriet. Och ca 10-16mm kabel fram.
  5. Ursäkta usel stavning innan skrev på mobilen. tyvärr saknas kopplingsschemat längs bak i boken, har mailat flipper men inget svar (semester) Iaf , kablen som förser dom 3 huvudsäkringar går egentligen direkt från STartbatteriet dvs alla paneler såsom lanternor körreglage etc kräver bara startbatteri, dock så går matningen vidare till service switchen för att sedan förse dom 2st 10A säkringar, där jag vet att flera 12V uttag samt stereo är kopplade. Men om man kopplar in ett batteri med skiljerelä, vilken är lämplig kabel area till och från relä? Så här kopplar man ju in det som standard. Men jag antar att relät in kopplar samman batterierna direkt vid start (för låg spänning innan motorn är igång) Annars skulle man ju alltid behöva väldigt grova kablar till relät? Vad brukar man normalt sätt använda 10mm2 16mm2? kan givetvis sätta en säkring oxå. Att se förse 2st 10A säkringar till förbrukning bör ju inte kräva något speciellt grovt 6mm2? Kablarna som sitter där idag är inte jättegrova. Mvh Henrik
  6. Nja tanken är ju givetvis att allt annat än startmotor ska ligga över den andra brytare. Service Swich. Inte direkt mot batteriet. Isåfall utbryter jag mig otydligt.
  7. Abolut ska man vara försiktig, därav mina frågor Detsitter några små tampar direkt på minuspolen även om det inte syns. i övrig är det kopplat enligt nedan. Några andra säkringar än dom som är där hittar jag inte nära batteriet och givetvis finns nån jordplint någonstans , bara inte hittat den Som sagt vill jag bara ha en så enkel installation som möjligt av ett extra batteri för att inte ladda ur startbatteri med kylskåpet/kylväska liknande. därav tidigare illustration med biltema relä. och ta bort den som går mellan mainunit ON och service switch OFF
  8. Hej. tack för svar. Nej det kanske är lite svårt att se men 12v uttag och stereo och något mer ser jag redan nu är inkopplade efter förbrukarswitch och allt sådant är ju avsäkrat i den tavlan. 3st 25A och 2st 10A. Exakt vad som går till vet jag inte exakt. så för att få spänning till 12v uttag mm så måste jag i dagsläget slå på startswitch och sen förbruakarswitch då den är byglar efter startswitchen. att ta bort den byglen och sätta plus på ett nytt batteri bredvid det gamla ändrar ju inte så mycket, mer än att man inte laddar ur startbatteriet vid stillalliggande och nyttjade av kylväska etc. och för att enklast få laddning till förbrukarbatteriet verkar Biltemas relä enklast. och eftersom ingen minusplint finns synlig så är det väl enklast att koppla ihop dom på batteriet bara. eventuella extra säkring kan man ju sätta dit på kablarna? Om det verkligen behövs.
  9. Då jag inser att jag inte vet vilka övrig kablar som är för generator , tändning, startmotor etc så kanske den enklaste lösningen är att koppla ihop batterierna med så grova kan ar som möjligt med Biltemas skiljerelä i motorrummet. Och dra en ny matning till förbrukaren samt ta bort byglen? enda nackdelen är väl då att man inte kan nyttja förbrukarbatteriet som nödstart?
  10. Efter att ha lossat panel och tittat på baksidan. Så verkar det som att det går en bygel från batteriswitch till förbrukareswiitch. Vilket innebär att man måste ha båda igång. dock finns inget minuspol här. Och ligger säkert något dolt jordhålan någon annanstans finns även ett relä antar att jag ska ta bort bygeln. Koppla ett nytt förbruarbatter direkt till den switchen. men först via Reläet? Som ser till att det laddas antar jag när motorn är igång. Och här ser jag ingen kabel att styra Reläet med? minus får väl gå till andra batteriets minuspol?
  11. Hej. önskar koppla i. Ett extra batteri för förbrukning (främst kyl/kylväska, mindre tv-skärm ev) finns plats bredvid det startbatteriet. Har inte skruvat ut säkringspanel så vet inte exakt hur det ser ut bakom än. men det finns en extra brytare där för förbrukningsbatteri. Finns endast en grov pluskabel på befintligt batter som går iväg. så ingen möjlighet att flytta över eventuella förbrukare till nya batteriet nere i batterilådan. Och jag antar att eventuell säkringar sitter i panel alternativt bakom. nån som känner igen panelen och hur man bör koppla. Är det bara att dra upp +kabeln från det nya batteriet till den oanvända huvudbryatren? Och sen välja antingen ett eller båda ON ? -kabeln till det andra batteriet för kortast väg? Om båda är i lägen ON så antar jag att dom blir parallellkopplade och båda laddas? ps vad är directsupply för liten brytare? /Henrik
  12. Hej I mitt letande efter båt 7-8m DC eller midcabin kan jag inte undgå att lägga märke till alla sea ray eller motsvarande som relativt ofta har ny motor. Med risk för att jag missat något men kan inte påstå att jag ser det speciellt ofta på andra båtar, många gånger är det väl samma motorer. Oftast nån mercruiser 4,3 eller 5.0. Och dom finns ju i alla möjliga uttern flipper etc Vad föranleder detta? Eller jag jag bara fått fel uppfattning? tycker annars sea ray 240 verkar vara en bra planerad båt för sin storlek där inte många européer konkurrerar , kanske då askeladden 705
×
×
  • Skapa nytt...