Gå till innehåll
lördag 22 mars 2025

Till_havs

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Till_havs senast vann den dag 18 Mars

Till_havs hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

16 Trovärdig

Om Till_havs

  • Placering
    Fänrik

Profile Information

  • Plats
    Nacka

Mina båtar

  • Båtens namn
    Maxi Fenix

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu går det OT hejvilt här men det är det som är bra med internetforum, trådarna böljar fram och tillbaka men ändå med någorlunda ordning. PG var en sopa som förstörde Volvo. Kanske Sveriges största företagssabotör genom tiderna, förutom Northvolts GirigCarlsson då. Han halkade bara in som boss genom familjen. Han brände de stora fina vinsterna på trams och var egentligen aldrig intresserad av vare sig industri, bilar eller Volvo som företag. Vi hade tur att det fanns starka motkrafter som sade nej och stopp, slog näven i bordet och stoppade tokerierna med Norge och Renault. Annars hade Volvo säkerligen inte existerat idag. Under hans tid växte Volvo inte alls. Aktiekursen för 1971-93 visar att Volvos resultat var 40 procent sämre än index. Bara ett år efter Gyllenhammars sorti hade Volvoaktiens värde nära nog fördubblats. https://www.gergilsinnovation.se/svt-ger-en-helt-falsk-bild-av-pg-gyllenhammar/ https://www.corren.se/ledare/helgkronika/artikel/christian-dahlgren-pg-den-nakne-volvokejsaren/lywz947j Gällande USA så vet jag inte varken ut eller in. Jag tyckte det började så bra där vi årsskiftet men nu har ju allt spårat ur fullständigt. T & M har ju tappat det helt. Jag har inga investeringar i amerikanska värdepapper (förutom statens pensionsfonder jag inte kan påverka) och köper inga amerikanska saker förutom Pepsi Max och tror inte det gör någon större skillnad om jag slutar med det så....tja. Vad kan en enkel liten människa egentligen göra för en bättre värld?
  2. Kuntze i Sthlm är en av rikets främsta specialister på gummi-produkter. De bör kunna hjälpa dig. https://www.kuntze.se/produkt/clipslist-med-tätning/
  3. Ja, det är billiga dumma drop in-batterier med inbyggd BMS som inte går att kommunicera med. Så ingen data från den eller möjlighet att stänga av. Fabrikat Eco-Worthy. Dessa finns numera med BT-BMS så man kan kommunicera med den. Jag får se vad de kan leverera i sommar. Har de gått sönder pga inaktivitet nu under vintern så ger jag upp ang. billiga 100Ah LFP-batterier som kostar ett par, tre tusen spänn. Som någon vis man sade: "buy quality and cry only once."
  4. Detta med att LFP ska ha låg självurladdning verkar icke korrelera med verkligheten. I alla fall inte de allra billigaste märkena. Enligt gängse råd tog jag ur batterierna i oktober, med 60% SoC. Lät dem stå hemma i en hylla i rumstemp. Kollade häromdagen, de höll 12,01 Volt. 12,4 är 10% SoC enligt någon tabell. Fast det är förvisso svårt att fastställa SoC mha Voltvärde eftersom litiumceller håller nominell spänning ända tills de är urladdade. Det enda jag kan komma på är att BMSen drar en hel del ström i vila. Fast det verkar konstigt och osannolikt. Det går tydligen inte att bara ställa sina halvladdade litiumbatterier i källaren på hösten och ignorera dem till våren. De behöver lite omsorg under vintern.
  5. Det har ni såklart rätt i. Om jag bara limmar så spricker det förmodligen under sommarn och så ser det likadant ut igen när jag tar opp i höst. Här ska plastas! Det blir punkt.....#26 på fixa-listan. Puh.
  6. Jag bedömer att rodret inte är försvagat pga den där sprickan. Jag köpte båten förra sommaren, på land, och skadan fanns redan då. Så den kan vara gammal. Sedan dess har jag haft några rejäla bataljer mot vindmakterna och flera gånger tänkt "jäklar, nu lossnar nog rodret" men inte då. Maxi-Pettersson kan det där med att bygga hållbara båtar. Det finns ett dräneringshål i botten men det är öppet, okänt om det någonsin stängts inför sommarn. Ska börja med det nu. Jag rensar ut skräp och havstulpaner ur sprickan och limmar igen den. Blir nog bra. Sjöräddningen ska ju också ha något att göra, har läst i medlemstidningen att de älskar sitt jobb och alltid är sugna på ett åka ut och hjälpa olyckliga haverister! 😁 (Det sista var ett skämt. Givetvis ska man ha ordning på båten så att SSRS kan prioritera viktiga larm.)
  7. Vårpysslet fortsätter, nu har turen kommit till att laga rodret som spruckit i bakkant. Vad kan jag använda för produkt för att limma ihop därbak, är det bara att hälla i vanlig epoxi och sen hålla ihop med limklämma? Den undre roderbussningen är lös, bör den fästas stenhårt med epoxi i skrovet eller är det bra om den får flexa lite med något lim/tätmassa som förblir lite mjukt? Kan ju kanske vara vettigt mtp framtida byte, med epoxi blir det inte kul att få bort den.
  8. Nej, det var tidigare i år, januari har jag för mig. Minns inte var på nätet jag hittade det. Kan varit dintidning.se som körde nån kort kampanj. Nu är det tillbaka på nästan 800:- för 10 nr. Så var besöket klart. Ganska okej ändå. Skörden blev en kasse med mässpris-grejer från Biltema och en cool Victron-keps 😎 Motorbåtarna tycker jag ser konstigare och konstigare ut för varje år som går men men... Det är väl utveckling kanske. Och jag som är gammelkonservativ och tycker båtar ska se ut som båtar. Svårt att säga om mässbesök kan rekommenderas. Det är som vanligt, "det beror på". Har du tid att slå ihjäl under helgen och vill känna lite båt-pepp inför sommaren, eller söker ny motorbåt så är det bara att åka dit. För andra kan det vara bättre att lägga entrépengen på något inköp till båten istället. Men jag blev faktiskt nöjd med kapok-rullarna för 75 bagis/styck!
  9. Jag besöker mässan imorgon fredag. Går pga att jag har en fribiljett. Skulle aldrig betala det i mitt tycke alltför höga entrépriset. Båtmässearrangörerna i både Sthlm och Gbg klagar på för få besökare. Hett tips till dem: sänk entrépriset till en rimlig nivå så återkommer nog besökarna ska ni se! För en seglare finns det ju inte mkt att titta på. De kan gott döpa om det till "Motorbåtsmässan". Men jag förstår tillverkarna, det kostar satfläsk att ställa ut stora segelbåtar och försäljningen finns inte där, Sverige är alldeles för litet. Om t.o.m. Boot nere i Tüskland numera har problem att locka utställare och besökare så är det illa ställt med båtvärlden. Återväxten blir allt sämre för vart år. Unga vuxna orkar ABSOLUT inte med allt jobb som kommer med egen båt! Möjligen kan man hyra något någon vecka på sommaren, men då ska båten vara ny och helt automatiserad så man inte behöver lära sig en massa jobbiga grejer för att kunna segla.... Pga ovanstående är det kört för båtmässorna. Och båtlivet. Tror det snart (~1 år) är slut med mässor i Norden, med undantag för Öppet Varv nere hos Hallberg-Rassy. De har musklerna för att arrangera ordentligt och får de köpstarka, konjunkturoberoende utländska kunderna som behövs. Jag går till mässan för tillbehören och hoppas på något fynd men har inga större förhoppningar. De flesta båtprylfirmor har samma ägare, utbud och priser. Och inga större marginaler för rejäla mässrabatter. Där spår jag förresten nästa "slakt": båtprylfirmorna. För litet kundunderlag, för dyrt och för stor konkurrens från nätet. Vem blir först att kasta in handduken? Jag vill egentligen inte handla mina båtprylar på Amazon men det blir så ändå eftersom den lilla lönen måste räcka till så mycket. Och tidningarna sedan.... Praktiskt Båtägande hade en drive nu, 10 nr för 400 spänn. Helt ok t.o.m för en snåljåp som jag, men inte så kul att upptäcka att tidningen numera är hälften så tjock som förr och inte innehåller något särskilt intressant material. Jag ger dem max ett år innan de klappar igen och blir en website, möjligen. Trist utveckling på det hela taget, sanna mina ord.
  10. Jag är troligen den på forumet som avskyr Kina allra mest. Jag skulle helst inte köpa en enda molekyl därifrån. Men jag måste samtidigt vara realist och rätta mun efter matsäcken. Och plånboken säger att jag jag tyvärr inte kan köpa en europeisk värmare för 20-25 tusen kronor. Som förmodligen även den innehåller en hel del Kinakomponenter, pga besparingsskäl. Men en billig Kinavärmare till min gamla, lågvärda båt går an. Det är tråkigt att det blivit på det här sättet men principfastheten har tyvärr sina gränser....
  11. Njäe. Blir inte bra. För hög risk för bensingaser med explosionsartad brand som följd. Om jag inte får ordning på min fotogen-wallas nu i vår så blir det en kina-dieselvärmare istället. Finns massor att välja på, i olika prisklasser som är rimliga.
  12. Skulle förenkla mathållningen ombord mycket. Ta med frysta lådor hemifrån med köttgryta, soppor mm. Slänga fram fiskpinnar och potatisbullar för snabblagad middag när man är trött efter en stökig dag. Med litet och primitivt pentry är det tacksamt med så få moment som möjligt i matlagningen. Men nog om det. Tråden handlar ju om svindlande strömuttag från generatorn. Jag är så nöjd och tacksam över att få ut 30A från min 45 år gamla 35A S.E.V Marchal. Men jag lär göra något åt värmen innan han smälter!
  13. Ja... Min nya 200Ah LFP-bank räcker nog en vecka. Jag har ännu inne dragit ur den helt vid något tillfälle. Har kyl som är på hela tiden till sjöss, i övrigt är det inte mycket till förbrukning. Men liten båt=få förbrukare=drar lite ström. Stor båt=fler förbrukare=drar mer ström. En frys vore helt klart trevligt. Får nog räkna på det lite...
  14. Av säkerhetsskäl skulle jag hellre valt en lite äldre båt avsedd för oceansegling framför en modernare massproducerad. De som ibland lite föraktfullt avfärdas som "flytande husvagnar". Intrycket är att de billigare båtarna från stora europeiska tillverkare inte är lika starka och hållbara som t ex H-R, Najad m fl. Tydligen får de förra lätt rejäla skador vid grundstötning eftersom kölen ofta är för klent infäst i skrovet och det är för tunt material därikring. Men det är inget självklart eller enkelt val. Nyare båtar är som du skriver bättre och bekvämare att bo i och bor gör man ju en hel del del på långseglingar. Nyare teknik med bl a segel som rullas in i mast eller bom är inte heller så dumt. Ekonomin får väl bestämma. Jag skulle avvägt mellan båtens inköpspris och hur mycket jag har kvar att segla för sedan, hur långt pengarna räcker. Långfärdssegling verkar lätt bli dyrare än man tror eller budgeterat med. Det tillkommer även en hel del för att oceanrusta båten med all nödvändig säkerhet och redundans. Jag gjorde ett överslag och landade på runt 100.000 och då var det försiktig shopping. Men det viktiga är ändå att man sticker iväg! 😁⛵ Jag vet inte hur många långseglare som är aktiva här på forumet. SXK har ju sitt medelhavsforum, där borde finnas enormt mycket kunskap om olika båtars för- och nackdelar: https://www.medelhav.se/index.cfm Man behöver vara sxkmedlem för att kvala in där men ska du ut och långsegla så är det väl lika bra att vara det...
  15. Hittills tycker jag det varit magert med konkreta resultat från AI-hypen, sånt som vanligt folk har nytta av alltså. ChatGPT och Microsofts Copilot är visserligen bra och jag märker att jag använder dem mer och mer istället för att googla efter svar eftersom man får utförligare och bättre resultat från GPT-tjänsterna, det som slarvigt kallas Artificiell Intelligens trots att det inte är fråga om någon intelligens utan maskin-inlärning och avancerade förutsägelser om vad som ska vara nästa ord. Jaja, nog om det. Men nu händer det äntligen nåt som är bra för oss på sjön! Google har skruvat ihop en AI-modell som förutsäger väder bättre och betydligt snabbare än dagens nuvarande system med enorma sammankopplade superdatorer. GenCast ska visat 97.2% bättre resultat än ECMWF’s ENS (dagens ledande prognossystem). Resultatet blir bättre ju längre fram i tiden man prognosticerar. Det vore ju fantastiskt att veta hur vädret faktiskt blir om en vecka eller två. GenCast är dessutom s.k. Open Source så vem som helst kan använda den fritt i sitt eget prognos-system/programvara. Själv kör jag ECMWF i Predictwind och jag hoppas de snart lägger till GenCast. Och även såklart att SMHI och andra prognosmakare som svenska sjöfarare använder tar till sig det här. https://foretagande.se/ny-ai-modell-revolutionerar-vaderprognoser-snabbare-och-mer-exakta-forutsagelser https://feber.se/samhalle/googles-nya-vader-ai-ar-en-hejare-pa-vaderprognoser/474641/ https://deepmind.google/discover/blog/gencast-predicts-weather-and-the-risks-of-extreme-conditions-with-sota-accuracy/ https://www.ecmwf.int/en/forecasts/documentation-and-support/medium-range-forecasts
×
×
  • Skapa nytt...