Nikke123
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Nikke123
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Plockade bort termostaten och båten kyler kanon! La även i båten för att ta en provtur, inga läckage och tempen låg stabilt på 80 grader vid 20-25 knop. Lägre hastighet låg tempen på ca 60-70 grader. Kanske dags att byta ner sig till en termostat på 65-70 grader? Har en som öppnar vid 82 grader i dagsläget. Tyckte motorn var lite tveksam på låga varvtal men kanon på högre varvtal. Förgasarna är något som måste ställas in då det har pillats en hel del. Hittar inte hur mina förgasare ska ställas. Finns det någon info att få tag på angående Solex 44 PHN? Eller är det bara känsla? Kontrollerade även ventilspelet som är strax utanför riktlinjer. Enligt bok ska spelet vara 0,25mm-0,45mm. Jag har följande: Cyl 1: 0,20mm 0,15mm Cyl 2: 0,15mm 0,10mm Cyl 3: 0,15mm 0,15mm Cyl 4: 0,20mm 0,25mm Värt att åtgärda?
-
Går det att åtgärda med syrabad?
-
Inte original men helt ny
-
termostat sitter åt rätt håll och impellerpumpen blir kall. Får testa att provtryck!
-
Båten är på land och drevet är i en balja. Impellern pumpar på bra! Idag har jag kollat kompet torr och våt. Kompet är lagom bra, strax under tio torr. Alla cylindrar reagerar lika efter lite olja i sig. Kikade även om det kom avgaser i expansionskärlet. Vilket det inte gjorde! Så inga avgser i kylsystemet, inget fel på kompet. Sjövattnet cirkulerar bra och inga läckage. Vattnet lämnar limpan utan några konstigheter. Även mycket vatten kommer med avgaserna på drevet. Efter ca 20 min på tomgång så börjar det spruta ut glykol genom expansionskärlet. Tempen ca 105 grader. Upplever att det kommer mer rök i avgaserna innan det börjar spruta/trycka ut glykol ur expansionskärlet.. Körde utan locket på expansionskärlet under dessa 20 minuter. Kolsvarta och torra stift efter några minuters körning. Ska väll inte vara någon större skillnad utan locket på? Någon idé att justera ventilerna trots bra komp? Kan dessa symtomer uppstå pga värmeväxlaren? Vad skulle ni gjort i nästa steg?
-
Jag har provat köra trädgårdsslangen i ingående rör till pumpen och kommer ej ut vatten någonstans kring pump och rör. Efter jag monterade tillbaka allt samt gjorde en egen fläns/bricka så blev det tätt. finns det fortfarande en risk att det är luftläckage? Ska prova känna på pumphuset och se om det blir kallt. Det kommer ut vatten med avgaserna så det känns ju som ett det inte är något stopp i limpan. Ska självklart kika på dem tre hålen också. Kan man kontrollera värmeväxlaren på ett simpelt sätt?
-
Hur kontroller jag detta?
-
Vill minnas att det var runt 100 grader, helt ny termostat (82 grader)
-
Köpte båten i år, enligt tidigare ägare är den förvarad inomhus. Nivån är kontrollerad efter att jag bytt packningar. Vilken ände ska det bli kallt?
-
Nu har jag montera av och på allt och nu suger den vatten precis den ska. Men nu till nästa problem. Eftersom den suger sjövatten så körde jag motorn ett längre tag både på tomgång samt gas. Efter ett tag började det koka ur expansionskärlet och glykol försvann. Tänker direkt att det antingen är topplockspackningen eller värmeväxlaren som inte håller tätt. Oljan i motorn är hur fin som helst. Hur utesluter jag det ena?
-
Jag kopplar slang direkt på ingående kopparrör, sedan ner i en hink med vatten. Packboxen helt ny, locket på pumpen såg helt ok ut. Helt nya gummipackningar mellan pump och koppar rör. Systemet är helt tätt
-
Locket på värmeväxlaren, efter pumpen
-
Impellern snurrar. Medbringaren är helt ny. Provade att ta bort packningen utgående rör. Det pumpas ej ut vatten men om jag häller ner vatten uppefrån silen så åker vattnet ut ur utgående röret. Det borde ju vara ett resultat av att impellern ej fungerar som den ska? Har tjocklek av slangen som jag använder någon betydelse? Kan slangen har för stor diameter? Behöver locket på silen vara monterad?
-
Tillverkade en nya packning/fläns och nu är det tätt. Men nu till nästa problem, vattnet kommer inte upp till silen i värmeväxlaren. Jag har bytt ut alla packningar samt impellern. Jag tar en slang och kopplar på sugröret/ingående röret och lägger andra änden i en hink med vatten. Hinken har jag har på samma nivå som impellern men även under och över. Kommer inget vatten.. Om jag trycker in vatten med tryck så funkar det kanon och silen/värmeväxlaren fylls med vatten. vad är mitt nästa steg i felsökningen?
-
Nikke123 började följa Vart får man tag i denna fläns? AQ140a
-
Läcker från sjövattenpump från min AQ140 motor. Det läcker från ingående vattenröret och det saknar en fläns(?). Hittar ej vart jag kan köpa denna. Vart kan man köpa denna fläns?