Gå till innehåll
fredag 27 september 2024

KimAchren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om KimAchren

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Min tanke var också att ha en oljetempmätare, så jag köpte en tryckgivare med inbyggd tempsensor (denna). Men tills jag har allt i ordning hade jag tänkt ha båda.
  2. Skruvade loss filtret och kollade - kan bekräfta att den är efter. Orsaken till frågan var att jag höll på att installera en extra oljetrycksgivare och lyckades få in skräp i hålet. Med filtret borta tror jag att jag fick det mesta bortspolat.
  3. Vet någon om givaren resp. brytaren sitter före eller efter filtret på KAD-motorerna?
  4. Här har vi den skyldige. Ringen hade lossnat från ändan på röret och hamnat på tvären så att vajern inte kunde åka in i höljet.
  5. Hittade en lucka där långt under alla rep i ankarboxen Genom den var det lätt att få loss kåpan på drevet. Där innanför konstaterades snabbt att det är vajern det är fel på, då stagen var fria trots att min medhjälpare drog spaken bakåt. Det verkar som hylsan/röret på vajerpinnen kärvar på nåt sätt. Med lite lirkande kunde jag dra den längre ut på pinnen och på så vis få mera rörelse. Blir att byta vajer.
  6. Provade precis att ha drevet nere och svänga. Med fullt utslag åt höger går reglaget lättare och med fullt åt vänster går det trögare. Drar man snabbt i spaken kommer den lite längre än om man drar långsamt. Låter som det är vajern som krånglar, eller hur?
  7. Igår var vi ute en sväng med båten. Då vi kom tillbaka till hamnen märkte jag att det var trögt att föra reglaget till mittenläget. Jag fick ta i ordentligt. Sen då jag skulle lägga i backen märkte jag att det inte gick alls. Det är liksom stopp i rörelsen strax framför neutralläge så spaken står lite framåt. Framåtväxeln går ur med en hårsmån men det kräver att man tar i ordentligt. Själva reglaget verkar fungera som det ska då man kollar underifrån (framåt trycker och bakåt drar i vajern). Jag har provat att lyfta drevet och svänga fram och tillbaka, men det ändrar inget. Frågan är nu vad som kan ha hänt? Själv misstänker jag att vajerns stålrör kan ha gått av eller hamnat snett ute i drevet så att rörelsen hindras. Hoppas ju självklart att inget har gått sönder inne i drevet. Men det verkar osannolikt med tanke på att man trots allt kan lägga i och ta ur framåtväxeln.
  8. Hur som helst; mätaren visade ca.1,45bar vid fullt skaft. Blir nog att prova ett kvarts varv eller nåt. 0,75-0,8 bar vid 23knop och 3250rpm.
  9. Nu har jag skaffat laddtrycksmätare och tänkte ev. fara och prova ikväll. Men vore det inte bra att kontrollera spridarna också för jag börjar ställa något? Tänkte bara ifall de är ojämna och nån av dem börjar ge för mycket efter att jag har ställt pumpen? I manualen står det också att "Kan inte full effekt tas ut blir trycket avsevärt lägre. " Hur vet jag att jag uppnår full effekt? Gör jag inte det blir ju laddtrycket för högt sen den dagen då jag faktiskt uppnår full effekt.
  10. Igår var vi 6 pers. i båten. Vi kom upp i plan men det krävdes kick-down och rejält med tid innan den kom upp ur vattnet. Det rykte, men inte svart utan snarare grått. Det tolkar jag som att turbon inte är helt rostig och gles utan snarare att jag borde justera upp pumpen lite. Har inte kollat laddtryck. Några tankar?
  11. 32knop kom jag upp i. Då med 3950rpm enligt mätaren.
  12. Å andra sidan, om den uppnår 3900rpm med B6 också, så betyder ju det att B5 är onödigt liten. Dessa båtar levererades med AQAD40 en gång i tiden, så KAD42 borde nog utan problem orka med 30+ knop.
  13. Det vet jag inte. Men jag förstår inte hur du menar att det skulle bli klarare av att gasa fullt? Jag menar; jag nådde ju det varvtal som specifikationen anger. Det måste ju betyda att propellrarna åtminstone inte är för stora..? Vad hade det sagt om jag hade nått 4000rpm eller mera? Sen borde jag ju förstås kolla så att den årkar varva vad den borde med B6:orna också... Men det blir till en ny dag. Men det faktum att den är trög upp i plan borde indikera att något inte är som det ska med motorn. Endera är turbon gles eller så borde jag ställa upp pumpen, vilket knappast är gjort.
  14. Jag slutade gasa då ja nådde 3900 rpm. Vet ej om det fanns mera att ge.
  15. Nu är B6:orn på och kan säga att det gjorde en ordentlig skillnad till det bättre. Kör nu 23-24knop med 3200rpm. Har inte provat max. än. Enda negativa är att det tar mycket lämgre tid att komma upp i plan. Får ta och kolla skicket på turbon till hösten.
×
×
  • Skapa nytt...