Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Jarbol

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Jarbol senast vann den dag 7 November

Jarbol hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Jarbol

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det blev lättare än förväntat. Först lossade jag på den i bilden ovan högra bak 1mm,sen tänkte jag lossa den fram också, men det tog några varv och den var fortfarande inte ens 1mm bort från stöttan. Hm. Så gick jag runt för att kolla vänster bak, den som nästan hade en buckla för all vikt låg på den. Hoppsan den var 5cm ifrån stöttan där! Ojdå, kollade kölen där under den var ju spikrak. Okej så skruva upp vänster bak, mätte med en dunk me lite vatten i som jag la på stegen, justerade lite till bara genon att lossa den fram. Tills dunkens vatten var i våg. Perfekt. Tog inte ens 5min, den rätade upp sig själv.
  2. Tack alla, nu vet jag vad som behöver göras.
  3. Bifogar bild, steget borde ju vara rakt med bildens kanter eller horisontellt rak alltså, kameran har en horisontell linje när bilden togs. Är detta för mycket lutning eller bara några få grader och det är ok? Vem betalar om den välter och slår omkull alla andra båtar på raden som domino?
  4. Nu är segelbåten uppe på land igen, men den lutar åt en sida och akterut. På pall av trä och 4 st biltema stöttor, det syns inte en inbuktning eller så på sidan där den lutar mot. Svårt att se även framifrån, men när man klättrar upp på båten märker man det direkt och tex dörren till motorutrymmet stänger sig själv nu, vatten rinner bakåt, även i sittbrunnen. Är detta farligt, vad kan man göra åt det, måste man be om kran för att fixa till det? Kan man fixa det genom att bara justera med stöttorna, eller är felet helt enkelt att pallningen är sned för att marken under lutar också?
  5. Det står rek motor bör ha 40-60hk, vilket är 29kw-44kw. Men en sån kommer den gå mycket snabbare än 5knop kanske även 20? 1kw är ungefär 3hk vilket räcker till 5knop, även 0.5kw 55lb dragkraft kan ge dig 3knop.
  6. Ljudet från el-motor-installationen kanske är lättare att ljuddämpa/ljudisolera bort än en diesel-motor, eftersom oljuden är från en begränsad frekvens-omfång och är oftast inte låga dunkande oljud? På din video låter det mera som högre än 2000Hz, ungefär inom vanligt tal-område. Inte något som är under 200Hz. Bygga in motor-rummet i Biltemas 3cm ljuddämpande matta borde göra stor skillnad. Funderar även om det är möjligt med en "knapp-för-tystnad", alltså att frikoppla från propeller-axeln och låta den snurra fritt istället för att generera. Som en vanlig bilkoppling fungerar, fast mellan propeller-axeln och snurr-hjulet. Tänk om det gick att ha en foldingpropeller med funktionen att folda sig när man seglar så inte ens propelleraxeln snurrar, men även hålla sig utvecklad och generera el när man vill. Är foldingpropeller lika effektivt som en vanlig när det gäller generation av el, om det fanns något som kunde hålla den öppen?
  7. Du är ursäktad. Vad som fortfarande är oklart är att handpumpen kan ju gå sönder och då läcker det in vatten trots hävertbrytaren.
  8. Imponerande, speciellt din förklaring av varför man behöver växla ner motorn. Det var just den oklarheten som gjorde att jag tvekade konverteringen från Yanmar YSB8, till en 5kw golden motor. 10kw är ganska mycket för båtar under 10m. 5kw räcker nog gott och väl, just för att man inte ska köra de i maxfart så ofta utan bara ut och in från hamn, om det är vindstilla då är det fint med lite långsammare fart. Du har en beräkning där med återladdning när man seglar, ekonomin då ser ju rätt bra ut. Oftast har jag sett folk på internet jämföra diesel-energi-värde mot LifePo4, räckvidd osv. Men får man in under 1 timmes segling tillräcklig laddning för att kunna lägga till och ut från hamn som man gör på några minuter, ja man beror då inte ens på laddning från land-ström. Hur är det med ljudet när du seglar och den genererar? Låter det?
  9. Ah då förstår jag. Det finns ställen där man ser nån slags fibermatta, men den sitter inte lika djupt som gelcoaten på stället där den syns. Kanske är det fibermatta men från lagningar som ligger ovanpå andra lager, den ligger ovanför den röda och det är bara dess kanter som syns. Får se om motorn klarar sig utan fler problem den här sommaren, då blir höstens uppgift att få en snygg botten. Annars åker dieseln ut och in med el, samt döpa om båten till el bote
  10. Är gelcoat det där helvit blanka som syns i andra bilden? Hur ska man skrapa/slipa så att gelcoaten inte skadas? Känns ju omöjligt.
  11. Förstår inte varför de har ritat fel bilder här https://static.watski.com/files/29120-3000-11eVC.pdf på figur 1. Även här https://productimageserver.com/literature/ownersManual/31421OM.pdf står det att man inte ska lägga avluftningsventilen just mellan kulventils-inloppet och pumpen. Men där borde den ju vara, för annars kan väl pumpen gå sönder eller bara läcka.
  12. Nu är jag ny på båtlivet, vet inte om detta är något som man borde skämmas för eller låta det vara. Skrovet ser ut så här, man ser igenom flera lager med färger, det flagnar och på ett ställe är det jätteglatt nedanför allt, är det gelcoaten? När jag tvättade båten med högtryckstvätt för att få bort havstulpaner kom det någon slags blå vätska också som sköljdes bort. Vad borde man göra, skrapa och sen använda biltemas färgborttagningsmedel, få bort alla lager och sen bygga på nytt epoxi och måla fint? Gör det nåt om man använder båten så här?
  13. Ska det finnas en mellan inlopps och handspolpumpen? Om hävertbrytaren är mellan spolpumpen och toasitsen, då kan väl handpumpen gå sönder och vatten forsa in den vägen ändå om kulventilen är öppen? Men då kan man väl inte suga in vatten med pumpen heller? Om pumpen går sönder, ja stäng ventilen då. Kanske ska lägga laminerat meddelande för gäster, så här spolar man, glöm inte stänga inlopps ventilen annars sjunker vi med en pil mot ventilen och bild på när den är stängd. Det är så nu, från toan går den direkt till tanken, inte till den där Y-ventilen. Från tanken är det till Y-ventilen och där kan man välja ut-till-sjö eller däck.
  14. Hela den här toan är under vattenlinjen, och krängningslinjen är ännu högre strax ovanför där bilden slutar. Jaha, det finns en septi-tanks avluftnings-slang som går hela vägen till nästan högsta toppen på fören. Anslutningen från toa till tanken är bra, den går in i septitanken ovanifrån. Man behöver då inte öppna dränera-till-sjö kulventilen alls, för det brukar man inte göra när det finns däckstömning. Bara att hålla koll på inlopps-ventilen så är det lugnt. Det var den här jag läste https://static.watski.com/files/29120-3000-11eVC.pdf på sida 4 figur 3, de har "ventilerad slinga" till septitanken, men förmodligen antar de att septitanken har ut till sjö.
  15. Funderar om den här toan är farlig att använda just nu, det finns inte en vented loop men det borde det väl göra, just den korta slangen som går mellan pump-enheten och in till toasitsen. Där det nu finns nån flaska på den? Borde det inte finnas en till vented loop mellan avfalls-slangen och septitanken? Septitanken hälft är över avfallsknäet på toastolen. Där man ser att från toan avfallsslangen går in genom väggen, till septitanken, där ligger septitanken på den nivån. Skulle ni våga segla med den här toan om kulventilerna hålls stängda? Finns det något annat ni skulle förbättra?
×
×
  • Skapa nytt...