Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025

Amyhavenang

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Amyhavenang

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för era tips! Efter lite eftersökning insåg jag att jag inte har fyllt på smörjkoppen med marinfett och att det kanske har bidragit till att det droppar. Fyllt på där nu men det droppar fortfarande lite, så blir nog att byta packningar när vi tar upp henne på land till hösten.
  2. Det droppar från den längst mot aktern till! kanske dum fråga, men går det att packa om när båten ligger i vattnet? Eller det behöver man göra på land? Ska försöka ta en bättre bild
  3. Hej! Det droppar vatten från den här delen, se rödmarkerat på bild, i vår motor under gång. En Volvo penta md11c. Funderar på om det är dåliga packningar som behöver bytas. Någon med tips och erfarenhet vad man ska göra? Samlas väldigt mycket vatten i kölsvinet och tyvärr är det ju dieselblandat som jag tyvärr pumpar ut i havet (förlåt mig!!) men vad gör man? 😊
  4. Nu har jag tömt hela tanken på diesel och bytt filter två gånger. Hällt i liten skvätt till och sen pumpat ut det också och har i medel som sägs ska lösa det. Motorn startar med extern tank och går bra. Byter till vanliga tanken och motorn går fint i 20 minuter och därefter dör den. funderar på om det är relaterat till luftning av tanken. På CAV filtret / vattenavskiljaren kopplar jag direkt på röret som går ner i tanken, här kan jag lufta med hjälp av den externa tanken hela systemet (alltså alla skruvar). Men när jag sen kopplar in externa tanken torde det ju finnas luft i röret mellan tanken och CAV filtret, försöker jag lufta här (öppnar skruven på toppen av filtret) så kommer det ingenting (luftar med startmotorn då handpumpen inte fungerar alls). min teori är att motorn går 20 min typ så det är all diesel som är i rör och filter fram tills att jag får in luft genom det som varit mellan röret och Cav Filter. Men hur kan ska man lufta här? Tacksam för svar! ps. Har någon tips på bra prisvärd dieselmekaniker i Göteborg så är jag också tacksam för det. För nu börjar jag bli trött på det här! bild för att visa motorn
  5. Uppdatering, nu har jag fått igång motorn efter att ha bytt båda filter och luftat rejält. Motorn går med extern tank nu och tänkte låta den gå i en timme eller så. Är det rimligt att det faktiskt varit filtrera som blivit igentäppta efter att ha kört 30 min igår? Eller kan det va att jag borde ha luftat innan jag började byta filter idag? Någon med input?
  6. Det stämmer nog, när jag pumpade från extern tank manuellt in så läckte det genom finfiltret. Satte om det och fick igång motorn efter det. Men nu har motorn lagt av igen
  7. Ja lyckats få igång motorn med hjälp av startmotorn igår, körde först från extern tank och sen kopplade jag in vanliga tanken. Motorn gick fint, hade den igång i cirka 30 minuter och det va inga konstigheter. Tillbaka i båten idag och då startar motorn men dör efter cirka 5 minuter, kan det vara så att paraffinet som varit kvar i tanken så pass snabbt sätter igen förfiltret igen? Kan det ha stelnat under natten? Min tanke nu är att byta filter igen och testa köra bara med extern tank, försöka öppna hålet som sitter långt fram på tanken, men den sitter som berget så vet inte hur jag ska få upp den. Sen pumpa upp allt som är i tanken nu, har hällt i cirka 15 liter ny diesel, men när jag pumpar upp från pumpen där jag kan pumpa upp diesel från ”botten” / den är nog inte helt i botten eftersom jag inte lyckas få ut riktigt allt, är dieseln fortfarande inte helt klar. Sen vet jag inte hur jag ska lyckas få i värme i tanken. Tanken är 120 liter och sitter under själva motorn, och är i stort sätt omöjlig att komma in i utan att lyfta upp motorn. Vilket känns som ett orimligt projekt nu när båten ligger i. Jag har nog haft i grön diesel under vintern och kan på så vis se att det fortfarande finns gammal diesel i eftersom jag nu tankar med klar diesel
  8. men den är väl precis där vid finfiltret, lite nedanför? eller vad är det annars för pump jag pumpar på?
  9. Tack! Fattar, då kanske inte min set up som på bilden funkar av logiska skäl.. Men i första steget så försökte jag lufta på vanligt vis och följde hur det står beskrivet i manual, då sitter ju luftskruven ovanför filtret, man kan se på bilden att den fortfarande är öppen. Och pumpen sitter nedanför ned, så puimpen blir ju INNAN luftskruven. Men handpumpen kanske helt enkelt bara är kass? Ok, att köra med startmotor har jag inte testat. Var sitter så fall dekompressionshandtag?
  10. Ja öppnar luftskruven på filtret och så pumpar med handpumpen, men funkar inte. Så testade sätta handpump från utombordartank, direkt på röret ner till tanken, se bild, bara för att se ifall jag får upp någon diesel då. Men då är det ju ingen luftskruv med så att säga
  11. Nu har jag gjort så som ni skriver, men får inte upp någon diesel till filtrerna efter byte. Har ni någon input på detta kanske också? @IngemarE @Lintott Skrivit ett separat inlägg om det i forumet...
  12. Får inte upp någon diesel när jag handpumpar efter byte av bränslefilter.. Kan det sitta någon blockad i röret? Efter att motorn inte ville starta efter premiärturen för säsongen misstänkte vi dålig diesel. Dieseln var grumlig och tjock, har nu pumpat ut all diesel från tanken och fyllt på med ny diesel (ett par liter för att testa), bytt bränslefilter (både vattenavskiljare och finfilter) och nästa steg blir ju då att manuellt pumpa upp diesel för att fylla filter och bränsleslangar med diesel och då lufta filtrerna. Men det funkar inte... Har en volvo penta MD11c och pumpar med manuell pump på sidan av filtret, har även vridit runt motorn något så att pumpens drivkarn ändrar läge då jag läst att det kan hjälpa. Men icke. Vad jag gjorde då va att fästa en sådan pump som sitter mellan trycktank och motor på en utombordare för att testa pumpa upp och se om det va handpumpen som krånglar. Men jag får fortfarande inte upp någon diesel. Monterade till sist på pumpen direkt på den första slangen som går in i det första filtret, vilket så långt jag förstår då blir att det bara är röret ner direkt till dieseltanken och inget bör vara emellan. MEN det kommer fortfarande inte upp någon diesel! Vad missar jag? Eller är det så att det kan vara något som satt sig i röret och blockerar? Har dock testat att blåsa i röret ner till tanken och då bubblar det så då tänker jag att det borde vara hyfsad fri passage till dieseltanken. Om det är så att något kan ha satt sig i röret, kan man använda högtrycksluft för att få bort det? Tacksam för input!!!
  13. Oh okej!!! Tack så jättemycket för ditt utförliga svar. Båten har legat i under vintern och det har ju varit väldigt kallt i vinter så låter inte orimligt. Skrubbade också däcket för någon dag sen och då kanske inte tanklocket varit helt tätt. Får se över vad som kan ha lett till att vatten kommit in så att det inte sker igen. Satsar på att tömma tanken i veckan och följer dina råd helt enkelt! Hoppas det ska lösa problemet hyfsat smärtfritt.
  14. Efter första turen med båten igår så startade inte motorn när vi skulle åka tillbaka till hemmahamn. Kollade dieseln och den ser väldigt grumlig ut, se bilden. Gul och tjock diesel - misstänker tillväxt av alger eller liknande? Har en Monsun 31 med en volvo penta motor. Tanken sitter under motorn och kan inte hitta någon manlucka. Räcker det att man pumpar ut dieseln som ligger i tanken nu och tar i någon biocid medel som får verka, byter bränslefilter och kör i ny diesel? Eller något annat man kan göra för att inte behöva ner i tanken för att rengöra då jag misstänker att det jobbet kräver att motorn lyfts upp... Tacksam för hjälp!
×
×
  • Skapa nytt...