Hej.
Detta var snart tre år sedan, men inget svar. Detta irriterade mig så till den milda grad att jag var tvungen att regga mig enkom för detta! Bilderna är nämligen väldigt tydliga och visar en komplett installation av Eberspächer X2 på en Albin-båt från tiden det begav sig. Varianter av denna fanns även på Albin Vega samt massor av bussar och lastbilar. Så till frågorna:
1. Den lilla "pipen" är en dräneringsslang för att leda bort eventuellt kondensvatten i avgaskröken.
2. Det är en Hardi bränslepump av membrantyp som används som extern bränslepump. Düsk Kvalität! Den behövs om dieseltanken är monterad lägre än bränsledoserpumpen (den lilla klumpen som "tickar".). Den skall vara av samma typ som används till förgasare eller som matarpump, dvs. ha ett lågt tryck, ca 0,2 Bar, och tåla diesel. Hardi tillverkar fortfarande samma typ av pumpar i Tyskland och är mycket lämpade för ändamålet, men dyrare (ca 1200 kr 2024) än andra lösningar.
Man kan fråga sig om det är värt att hålla liv i dessa, men visst är de kult och det brandgula höljet ger mig Televerket-vibbar. Glödstift går fortfarande att hitta men solenoidpumpen kan det bli problem med eftersom det måste vara rätt mängd "per sprut". Å andra sidan är det en mycket enkel konstruktion och bör inte gå sönder med mindre än att den korroderar.
Så, nu känns det bättre.
/Limoncello