Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Skibum73

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Skibum73

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för svar NW355! Jag tänker att jag uteslutit problem med stoppfunktion genom att koppla bort svart/gul kabel. Tänker jag fel där? Inga brytare så ska testa mäta pickup och försöka jaga tag på ett elschema.
  2. Hej, Har skaffat mig ett vinterprojekt. Köpt en Evinrude 50hk 2takt årsmodell 1975, modell 50503B i befintligt skick. Har förmodligen tagit mig vatten över huvudet, men gillar utmaningar och kostade bara 1000kr. Värt en chansning… Motorn kom utan reglagebox. Tidigare ägaren har gjort en provisorisk tändning genom att koppla in ett tändningslås. Känner mig inte säker att alla ledningar sitter rätt men kopplar jag in batteri och vrider om går startmotorn, så helt fel är den inte. Så långt allt gott men tyvärr kommer det ingen gnista från tändstiften. Har testat med en tändningsindikator på bägge tändkablarna och får ingen indikation. Testade även inkommande kabel före tändspolarna utan indikation. Testade därefter att koppla bort svart/gul kabel från CDI boxen vilket skulle koppla bort stoppknappen. Fortfarande ingen gnista. Tar tacksamt emot tips hur jag effektivast kan felsöka innan jag köper ev reservdelar.
  3. Tack för tips @guestsson Tyvärr vet jag inte hur jag ”kopplar bort stoppbrytaren”. Kan du möjligen ge lite mer detaljerad information? Med ”båda stiften” menar du tändstiften då eller är det något stift på CDI boxen som avses? Ska villigt erkänna att det är inte min hemmaplan detta så blir kanske några goddag yxskaft kommentarer från min sida 😁
  4. Sorry! Inser nu att jag lagt i fel tråd. Borde ligga i ElSnack istället. Kan jag flytta? Eller kan en moderator göra det?
  5. Hej, Köpt ett båtskrov och med den kom en Yamaha 25hk 4 takts 2 cylinder motor, med dragsnöre (dvs ingen elstart). Årsmodell 2002. Exakt beteckning F25AMH S 152255 (se bild1). Förre ägaren sa att motorn inte fungerade utan att vidare beskriva vad som inte fungerade. Priset var helt ok för bara skrivet så motorn ”kom på köpet”. Fick intrycket att ingen djupare analys var gjord så hoppas kunna få igång den. Ser schysst ut rent okulärt. Inte misshandlad eller så. Gjort en initial genomgång och noterade att bränslefiltret satt bakochfram och hoppades det var så enkelt, men icke. Min analys pekar på att inga gnistor kommer från tändstiften. Det kollade jag genom att lägga (nyköpta) tändstift kopplade till tändspolen mot motorblock och dra i startsnöret(se bild 2). Inga gnistor syns. Visst borde jag se gnistor då? Testat bägge tändstiften och ingen ger gnista. Finns ett dödmansgrepp på rorkulten som verkar fungerar. Har mätt att motståndet blir nära noll mellan jord och den port i CDIn där den vita kabeln från dödmansgreppet går in i, när dödmansgreppet löser ut, så tror inte det är orsaken. Vore tacksam för tips vad och hur jag ska fortsätta felsöka. Saker jag funderat på: Hur kan jag kontrollera tändspolen? Hur kan jag kontrollera att magneten vid svänghjulet ger impuls? hur /vad kan jag kontrollera i CDI boxen? Kan jag enkelt koppla bort dödmansgreppet temporärt för att 100% utesluta det som orsak? Vad ytterligare kan jag kontrollera för att ringa in felet? Mången tack för tips och inspel. /Martin Beteckning: Hur jag testade tändstiften:
×
×
  • Skapa nytt...