Gå till innehåll
måndag 16 september 2024

Planare

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Planare

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för tips om att reklamera service! Riktigt bra ide’. Ska ta kontakt med firman ifråga!
  2. jag tror du kan ha rätt i att det ibland slarvas. Mitt drev packades om av auktoriserad verkstad under den förre ägaren. Vet inte hur noga dom var. Ska lämna in för ompack i höst och prata med dem om alla detaljer. Hoppas det hjälper! justering av ventiler KAD44. Hur komplicerat är det? Måste plocka bort en massa spridarrör etc för att komma till? Jag gillar att meka så skulle gärna göra det själv!😊
  3. Tack Rollen för intressant info? Och alla andra med bra kommentarer oxå! Kanske så att servicefirman slarvade med ytkontrollen på p-axarna när dom packade om. Svårt att veta! Jag ska låta packa om drevet igen i höst och försöka få till en slangkoppling till ett oljetråg till nästa säsong. Återkommer med hur det funkar!
  4. Mitt drev packades om på auktoriserad verkstad våren 23 . Kördes väldigt lite ute till havs under sommaren (dykbåt) och innehöll mycket vatten (filmjölk i en stor bottensats!!!) när jag tappade ur på hösten. Detta trots klarat provtryck innan sjösättningen! Ja jag har också vp dp ägande bekanta som inte har problem. Inte alla som drabbas, men verkar vara ett vanligt problem. Känslig konstruktion med små toleranser. Om id’en med oljebehållare ovan vattenytan med slang till drevet funkar kunde det göra systemet mycket mera robust! Frågan är om man vågar testa eller om det kan skada drevet??
  5. Jag vet inte varför mitt drev tar in vatten direkt efter ompackning. Jag har inte fått in sjögräs eller annat vad jag vet (åker Targa mellan öarna på västkusten). Kanske någon defekt del som verkstan missat? Jag provtryckte/vaccum testade drevet innan montering i våras och det var tätt. Dessutom, flera vänner med samma drev berättar om upprepade problem med vatten i oljan. Min Fundering:::: drevet ska ju vara tätt med en liten volym luft högst upp. Om man förseglat drevet vid ca 5 grader celsius och man sen kör en längre tid, blir det varmt vilket leder till övertryck i drevet.. kanske lite luft pyser ut eftersom alla tätningar också blivit varma och någon släpper igenom. Efter turen kyls drevet ner igen och om luft pyst ut blir det undertryck. Minsta läckage och det tränger in vatten. På så sätt kan drevet ”andas ut lite luft och in lite vatten” varje gång man kör. Till slut kan det bli en hel del! Detta kunde helt undvikas med en olje reservoar ovan vatten ytan ansluten med slang till drevet… frågan är om det finns anledning till att det inte skulle funka??? De smarta VP ingenjörerna borde ha tänkt på detta för länge sedan kan man tycka.
  6. Mitt VP DPE drev blev ompackat förra året av auktoriserad firma. Förre ägaren hade då fått in vatten i det. När ja nu plockarde upp båten för koll av annat passade jag på att kolla drevoljan och då var där vatten igen. Flera andra av mina KAD/ DP ägande vänner har också återkommande problem. Det kostar ju en del med återkommande ompackningar… därav dessa funderingar. Undra varför VP inte kör lösningen som vi diskuterat här. Finns det andra problem med en sådan lösning som vi inte inser??
  7. Intressant om mercruiser drev har detta! Måste kolla!! min tanke var att om oljebehållaren sitter ett stycke över vattenytan uppstår ett högre tryck inne i drevet som då skulle förhindra vatteninträngning. just vatteninträngning i vp drev är åtminstone i min bekantskapskrets ett återkommande kostsamt problem! Skulle ju vara ganska lätt att fixa en sådan anordning.
  8. Renoverade nyligen båtens bogpropeller. Där finns ett oljekärl ovan vattenytan inombords med slang ner till ”drevet”. Detta gör att vatten inte tränger in i drevet. Varför kan man inte använda samma trix för VP DP drev!! Läckage in i dessa är ju ett ständigt återkommande problem! Någon som vet???
  9. Tack för jättebra info. Jag fick en ny excentrisk, dvs gamla typen av spännare igår och monterade enligt handboken. Lagret var inneslutet så ingen smörjning behövs. Som du säger så har höljetpå det gamla nog fallit av. jag håller torrt i motorrummet! Inget saltvattensläckage men lite regnvatten kommer in. På vintern oundvikligen kondens på motorn eftersom båten förvaras utomhus i Göteborgsområdet utan möjlighet till uppvärmning. Ett problem!!!
  10. Jag hade den gamla sortens spännare som har ett öppet lager utsatt för fukt och korrosion. Se bild där plastdelen på den gamla är borta! Den nya sorten kräver ett ombyggnadskit för att fungera. Finns den gamla sorten att tillgå eller måste jag skaffa ombyggnadskitet oxå? Berör i så fall detta bara remmen till kompressorn eller behöver man byta alla remmar och sträckare då?
  11. Tack för värdefull info. Vet ännu ej vilken typ av spännare som levereras. Ska montera och spänna enligt verkstadsmanualen med momentnyckel. finns det något sätt att skydda dessa lager mot korrosion?. Det blir ju lätt lite kondens på dessa delar under vinterförvaringen. Jag tror det är detta som orsakat felet denna gång.
  12. Har precis plockat bort en remspännare ur min KAD44 (till kompressorn). Lagret hade totalhavererat varför plasthöljet slitits bort och remmen föll av. ny spännare beställd. Frågan är: bör man smörja dessa lager? Man vill ju inte riskera få fett på remmar och hjul!
  13. När jag synade de borttagna mikroswitcharna från kretskortet såg jag att den som trycks ner vid gaspådrag framåt hade en rejält sliten mikroknapp. Tror attdet funkar så att när man lägger i växeln så denna brytare påverkas, då slår reläet på samma kretskort av strömmen till elmotorn. Därmed kommer växelarmen trycka på denna brytarknapp så länge man kör frammåt dvs större delen av aktiv körtid. Detta tillsammans med vibrationer under gång sliter ner den kontakten medan de andra sparas. När man aktiverar styrstationen rör sig aktuatorn fram och tillbaka. Om en kontakt då inte funkar ger det felmeddelanden och motorn kan inte startas.
  14. Hade samma problem med min KAD44 1999. Efter tankning ville den inte varva mer än 1800 rpm. Hamngubbar och manualer fick mig att byta bränslefilter (sög ur en liten bottensats i tanken samtidigt). Förfiltret var ordentligt skitigt! När detta var klart tänkte jag provköra men såg av en slump något sticka ut under fläktkåpan fram på motorn. Det visade sig vara remmen till kompressorn som lossnat. Plockade bort kåpan och den nästan nya remmen (bytt av förre ägaren) var intakt. Det var däremot inte remmsträckarrullen. Plasten var bortriven. När jag plockade rullen visade det sig att kullagret rasat! Rullen har slutat rotera och plasten rivits bort och därmed lossnade remmen helt. Turligt nog inga andra sekundärskador. ny rem och spännarrulle beställda. Nu undrar jag: bör man smörja kullagret till spännarrullarna?? I så fall med vad? Vill ju inte få något fett på remmen eller hjulen.
  15. Det gick inte att starta motorn. Felkod 3.4! Problemet kom plötsligt efter att båten legat stilla 14 dagar. Jag plockade ut aktuatorn och kretskortet däri. Inte jättemycket fett däri men när jag mätte på mikrobrytarna gav två av dem tveksamma värden. Skickade efter 4 nya från Mouser.com och bytte alla. Sen funkade det perfekt igen. Hade dessförinnan kollat igenom alla kablage utan att hitta fel.
×
×
  • Skapa nytt...