Tore60
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
11 TrovärdigOm Tore60
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, Samma bottenfärg som resten av båten. Jotun Nonstop VK, tyvärr sista säsongen då den numera är förbjuden. Jag slipade fram ren metall med ganska grovt papper i maskinen, efter det typ 120 papper. Sen målade jag direkt, ingen grundfärg. Jag strök nog fyra eller fem lager så ganska tjockt då färgen är mjuk självpolerande. Räknade faktiskt inte med att det skulle vara något kvar efter säsongen. Poängen om jag minns rätt från diskussioner med SeaWolf var att det skulle vara samma färg som resten av botten. Har inte bytt båtplats eller ändrat ngt annat. Förra säsongen var dock annorlunda i en dimension, jag var ute med båten i två månader och låg då med landström fler nätter än vanligt, men på olika ställen hela tiden, upp längs östkusten till Stockholms skärgård, runt där i en månad och sedan kanalen tillbaka till Gbg, Anholt och sedan hem till Hbg. Därför måtte jag som en tok för att hitta ngt som kunde misstänkliggöra min båt vad gäller landjord, hittade dock ingenting men misstanken kvarstår, dvs att ngt är knas med min landström bara det att jag inte fattat vad ännu... Din situation med rak axel är ju annorlunda än min jag har S-drev som är isolerat från motorblocket, och en drevpropeller har ingen kontakt mellan splines och resten av propellern, hubben är fylld med ngn form av gjuten plast som isolerar axeln från resten.
- 31 svar
-
- 1
-
Hej igen, Då är båten på land efter en säsong med målad propeller och utan anoder på propellern. Känns absolut bättre än förra hösten/våren. Havstulpanerna växte bra på de rostfria delarna. Korrosionen mindre men fortfarande punktkorrosion, som jag tyvärr tror har med materialet att göra. Vad tror ni andra?
- 31 svar
-
- 1
-
Japp, Mätte med alla huvudströmbrytare avstängda, det är brytare på både plus och minus på båda batteribankerna (motor och förbr), så jag tror inte där var ngn krypström men osvuret är bäst i dessa sammanhang
- 31 svar
-
- 2
-
Skipeer, Vill absolut inte måla fan på väggen, men märkena på dina blad tycker jag inte ser ut som mekaniska skador, det ser ut som korrosion i ngn form. Kan ju vara så att dämparna hindrade anliggning och med anliggning utan dämpare kom angreppen, skall bli intressant att se läget till hösten om vi kommer ihåg denna tråden då....
- 31 svar
-
- 1
-
Ytterligare ett steg mot vattnet på tisdag. Propeller slipad med 120 papper i maskinen, nästa steg målning med vanlig bottenfärg. Så får vi se hur det beter sig
- 31 svar
-
- 1
-
Hej igen, Uppdatering... Hade ett långt trevligt och mycket givande samtal med Seawolf, tack igen för det. Nibral, eller NiBrAL legeringen som används skall inte korrodera i saltvatten. Till och med Flexofold själva har i historien sagt att anoder är en eftergift gentemot marknadskrafterna. På Seawolfs inrådan kommer jag att putsa upp propellern med sandpapper och måla den med vanlig bottenfärg, och inte montera anoder. Detta är bara aktuellt om propellern är isolerad från resten av båten vilket är fallet med Flexofold på S-drev. Erfarenheter av ovanstående är naturligtvis intressant, bottenfärg är ju lite att betrakta som förkoppring ur ett galvaniskt perspektiv.... Det finns även en teori som är svårbevisad, om ovan nämnda legering svalnar på fel sätt bildas typ små korn med variation i legeringen vilket skulle kunna ge upphov till de utslag som uppkommer på min propeller. Detta har varit ett problem för Flexofold ngn gång i historien, där de insåg att detta var ett problem och bytte leverantör och eller metoder. Vi detta tillfälle byttes felaktiga nav ut. Hur som fortsätter att mäta på alla möjliga och omöjliga sätt :), inte hittat ngn möjlighet för läckström ännu. Förslag på möjliga eller omöjliga saker att kolla mottages fortfarande tacksamt.
- 31 svar
-
- 3
-
Hatten av för Capella (där jag köpte propellern), hade kontakt med dem tidigare i vinter och därifrån kom jag vidare till Flexofold. Capella hörde av sig inom någon timme efter att jag mailat dem idag och länkat till denna tråden, vi förde en konstruktiv diskussion. Men vi är ju alla oklara över vad som sker, även om Seawolfs legeringsteori diskuterade ganska länge.
-
Har kontrollmätt även detta och det finns ingen ledning mellan ytter och innernav på propellern, gjorde även detta med propellern monterad med låsbleck och hela rasket. Annars ser det på bilderna ut som om din propellers blad men framförallt navet har drabbatrs av små lokala gryn med avvikande legeringssammansättning än huvudblandningen detta kan inträffa då avsvalningen efter gjutning är felaktig. Då uppstår det sådan punktkorrosion som bilderna visar. FLexofold köpte under en period färdiggjuten stång av NiBrAl och svarvade sen fram navdelarna. Bladen gjöt de själva. Då förekom att naven fick denna punktkorrosion, medan bladen inte fick det. Bifogar hur det kunde se ut då. Intressant tänker mig att detta kan jag ta vidare till leverantören för en diskussion...
-
Jag misstänker att korrosionen på propellern uppkommer när anoderna tagit slut, men under säsong har jag inte lyckats kolla status tillräckligt ofta, men vet att anoderna är slut innan säsongen är slut... Får dyka under båten oftare denna säsong :), var ute hela Maj och Juni förra säsongen oc åtminstone i Maj var det säkerhetssele på hela tiden för att det var typ 5 grader i vattnet, men en första koll vid midsommar kan man väl förhoppningsvis uthärda
-
Tacksam för era svar Skulle ju vilja kunna bevisa på ngt sätt att det är ngt fel på legeringen.... Att dra på värsta drevet mot dem och sedan ha fel är ju inget bra alternativ OM det är så och det är ett galvaniskt element så bör det ju finnas en katod någonstans, att hitta den är ju "the billion dollar question".. och hur får den kontakt med propellern.... Är det läckströmmar samma sak men var skulle det kunna läcka ut? Båten är en Dufour 35 Classic, med blyköl... Den är ju tämligen väl isolerad med epoxi etc, men det finne en åskledare (typ grov fläta) från ett av röstjärnen till en kölbult, vajsing på ngn el i masten och ström ut i kölen skulle ju kunna vara en teoretisk möjlighet, å andra sidan krävs ju även då en elektrisk koppling mellan kölen och propellern vilket jag jagat via mätinstrument och inte funnit ngt i båten som har kontakt med den korroderade propellern.... Inne på samma tanke som Lintott att koppla bort jorden, men skulle ju vilja ha stöd för det beslutet i form av en teori.... Pratade med Korrosionsgruppen (Anode factory), mycket hjälpsamma med förslag på mätningar mm. Ett förslag var att använda aluminium anoder på propeller istället, tanken var då att dessa skulle förbrukas långsammare än zinken och därmed kanske skydda propellern hela säsongen. Tror det blir täta inspektioner med kamera i sommar och när Anoderna börjar se klena ut får man antingen hålla andan eller ta fram dyktuberna och sätta på en ny omgång. Faktum kvarstår dock, hur bevisa att det är problem med själva propellern.... Vad sägs om vinterförvaring i en balja havsvatten med fräscha anoder och täta inspektioner? Om den korroderar "på egen hand" har ju faktiskt Flexofold ett riktigt problem att ta hand om...
-
Det var ju tyvärr en tråkig indikation, men inte helt oväntad... Tog kontakt med inköpsstället i höstas, de var hjälpsamma men skickade mitt ärende till Flexofold i Danmark, där var de tämligen kallsinniga och legeringen är tydligen lika publik som CocaCola receptet. Man börjar ju fundera på förkoppring som en möjlig utväg, har läst en del om det men lite oklart om det kan funka för att avhjälpa mitt problem....
- 31 svar
-
- 1
-
Bild 1 navet efter en inte alltför ambitiös stålborstning, hoppas det syns tydligt att det är med kopparfärgat där det var som värst. Bild 2 med ny anod och axlarna till bladen synliga, troligen ngn form av rostfritt, allt är Flexofold orginal. Sitter även låsbultar till axlarna som även dessa verkar vara rostfritt av ngt slag. Bild tre ett av bladen efter borstning kommer snart det verkar vara stopp för uploads just nu..
-
Hej, För tre säsonger sedan tappade vi vår foldingpropeller i Marstrands hamn (efter påhälsning i spökgarn dagen innan), den tappade propeller var en Eliche Radice. Denna propeller hade vi haft i ganska många år, den hade inga anoder och visade inte minsta tecken på korrosion. Den ersattes med en Flexofold, som har anoder på själva propellern. Noterade redan första sommaren att dessa var helt borta vid torrsättning. Så har det varit varje år, men i höstas var propellern klart anfrätt, bladen är OK men "navet" ser sådär ut. Tror inte det är ngn stor fara hållfasthetsmässigt ännu men detta måste få ett stopp. Anoden på drevet behövde bytas vartannat år med gamla proppen, nu händer där typ ingenting med den.... Lite avvikande båtnyttjande förra sommaren, bodde på båten i två månader och seglade från hemmahamn i Öresund upp i Östersjön och sedan kanalen tillbaka. Inga gulaktiga oxidskikt som ögat kan se på den anod som är kvar (på S-drevet). Motor är en VP2030 med S-drev, VP har ansträngt sig för att isolera drevet från blocket och resten av motorn, med en vanlig multimeter lyckas jag inte mäta fram ngn form av ledningsförmåga från varken motor, batteri minus eller landströmsjord till propelleraxeln. Vidare är motorn bara batterijord när man kör startmotorn (om jag fattar kopplingschemat rätt) generatorn har "feta" kablar direkt till batteribankerna (vi avskiljare). Generatorn ny sedan mitten av förra sommaren, förstår dock inte hur det skulle påverka Vi har samma bottenfärg Jotun Nonstop VK som vi haft under den gamla propellerns liv (innehåller 22% kopparoxid enligt kemikalieinspektionen). Jag behöver förstå hur detta kan hända, har ngn en teori som kan mätas eller på annat sätt verifieras? TIlls gårdagens mätövningar trodde jag att min egen landströmsjord kunde ta sig "ut" via varmvatten beredaren (vanligt problem) Har inte heller lyckats mäta ngn läckström, landströmmen har jordfelsbrytare. Om det är ngn grannbåt med "landströmsjord till vattnet" hur kan man påvisa det? Om det är "batteri" med ngn annan del av båten hur listar man ut det? Har läst många inlägg här och förstår att en isolationstrafo, egen jordplåt/platta etc är den bästa lösningen, men då behöver man ju innan den investeringen veta att det är landström och jord antingen båtjord eller landströmsjord som är problemet, är det ngt annat är det ju bokstavligen 10 papp i sjön... Tacksam för era tankar, idéer inspel för vidare undersökning. Fram till den 23:e kan jag mäta på land därefter blir det blötare förhållanden... Bifogar några bilder på propeller innan den kördes över med stålborste...
- 31 svar
-
- 1