Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

jan00andersson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om jan00andersson

  • Placering
    Fänrik

Profile Information

  • Plats
    Gävle

Mina båtar

  • Båtens namn
    Scanmar 33

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Placeringsmässigt i båten...... Haft en fundering på att flytta minst ett batteri framåt (till vänster på bilden) för att göra plats för en platta där elsystemet byggs på (röd inringning). Går det att sätta invertern på den plattan och bara ha själva eluttaget genom bänkväggen? eller får den för lite kylning nere i lådan?
  2. Är Skyllermarks Grundsatser något bra? Någon som har erfarenhet av dom? Något man sen kan bygga vidare på?
  3. Tar åt mig av er kunskap och tackar Här kommer en till uppdatering
  4. Sorry, jag missade att det skulle vara en brytare på den gula kabeln, har lagt till det nu. Den gula kabeln är till för att kunna starta motorn med förbrukarbatterier ifall startbatteriet går sönder. Menar du minuskabeln från Invertern? ska jag dra den till minusplinten istället för till minuspolen?
  5. Är väldigt tacksam för all hjälp o lärdomar.. nu uppdaterat men Skyllermarks automatiska skiljerelä, mm..
  6. Uppdaterat min ritning efter era åsikter.... Ser det bättre ut nu?
  7. Läste på Sutars hemsida att man bör inte ha skiljediod? Dom skrev... Ett alternativ till skiljerelä är att använda en skiljediod. Skiljedioder introducerar ett spänningsfall på 0,7 V som gör att du förlorar halva laddningen. Säkerhetsmässigt är också reläet att föredra eftersom man bara behöver kablar mellan generator och startbatteri, det vill säga inga komponenter som kan gå sönder om oturen är framme. Bör jag byta ut mitt skiljediod "Volvo Penta multi battery isolator" till ett skiljerelä istället?
  8. Ska huvudsäkringar sitta före eller efter huvudbrytaren? Bör minus polen från startbatteriet även vara ansluten till minuspolen på förbrukningsbatterierna? Bör polanslutningarna på förbrukningsbatterierna till elsystemet sitta typ plus till plus på 1a batteriet och minus till minus på sista batteriet?
  9. Nu har jag gjort om ritningen och särat på startbatteri och förbrukningsbatterier. Var tycker ni att jag ska sätta huvudsäkringarna? Ska jag byta ut "Volvopenta multi battery isolatorn" till ett skiljerelä? isåfall fördelar/nackdelar? Motorn är ny Yanmar o har en 120A generator, är det något man bör tänka på? (Elsystemet byggdes troligen när det satt en äldre Volvo Penta motor)
  10. Var i systemet lägger jag dom? Dom flesta förespråkar att separera startbatteriet från förbrukningsbatterierna, hur gör jag det i mitt system o med vad för saker?
  11. Nu har jag rotat lite i ormboet (elsystemet) i båten Tror jag har fått till en ritning över hur det ser ut nu, vem som kopplat det vet jag inte (ev förre ägaren). Ge era synpunkter på hur det är draget och vad jag ska/kan göra? Har inga solceller kopplade till NAPS idag.
  12. Hur tycker ni detta schemat ser ut? Jag fortsätter nog att använda blybatterier
  13. Ska byta ut mina gamla instrument. Finns det någon här som har erfarenhet av Raymarines i70S instrument. Har läst nånstans att dom funkar dåligt med polariserade glasögon stämmer det? Ge era synpunkter o erfarenheter
×
×
  • Skapa nytt...