Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

oseglat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om oseglat

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för input, tar med mig det. Jag var med och mastade av båten i höstas tillsammans med förra ägaren och fick då en bild om hur det bör se ut, inte riktigt samma såklart, men viss förståelse för vad som händer fick jag allt. Vi pratade särskilt om att hålla koll på fall och sådant, även när masten skall på igen. Men hör gärna med kompisarna om jag kan få se och lära, meddela isf tid via PM så skall jag se om jag kan lyckas vara där då.
  2. Tackar, det är faktiskt bland annat den jag använt för att få lite teoretisk grund. Bra läsning! Det låter intressant att få din hjälp om det kan passa framöver. Jag har dock klurat lite nu och tror att jag gör så att jag sätter dit mast efter bästa förmåga och sedan tar hjälp av någon som kan komma förbi och justera det sista och kolla/besikta. Då är det mycket lättare att bestämma en tid osv., än om man skall planera in ev. kö till mastkran osv. Om det inte skall seglas innan man kollar av riggen så skall det inte vara några problem känns det som. Några spontana tankar på det?
  3. Det är dags för påmastning och jag har aldrig gjort det förut. Även om jag har läst en hel del och tycker att jag förstår det rätt så bra rent teoretiskt så känner jag mig inte trygg med att göra det. Inte trygg i att det blir tillräckligt spänt (eller för spänt) för att klara de påfrestningar som det blir i en mast. Så jag undrar om någon har kunskap, tid och lust, gärna närmaste två veckorna, att hjälpa till med detta? Givetvis isf mot överenskommen ersättning. För någon som gjort det i flera år gissar jag att det inte är några konstigheter. Båten är en Beason 31 och ligger i Björlanda Kile. Eller om ni tips på företag som kan tänkas göra det, kollat lite på det med, men det verkar svårt, främst tidsmässigt. Det är inget företag i Björlanda som gör det eller? (Det går fint att skicka PM om ni vill.) // Andreas
  4. Tack för alla tips! Provade idag igen med produkt med oxalsyra, det blev ett helt ok resultat, fick bort mycket av flammigheten. Var ju dryga 20 grader idag med så skrovet kanske var lite mer lättarbetat också. Sedan i kombination med rubbing, polish och vax. Tar med mig övriga tips och klurar på om det kan bli något för nästa säsong, nöjer mig för nu med nuvarande resultat iaf.
  5. Tack för tips, kanske inte helt kört då iaf. Provar med oxalsyra imorgon först, sedan får jag klura på om man skall ta till mer drastiska metoder som Abralon i nästa steg.
  6. Rätt så nyligen blivit med segelbåt och skall för första gången tvätta och polera. Började idag och även om det i stor blev mycket bättre än innan så går en hel del inte att få bort. Jag har använt Oxidation Remover (https://meguiars.se/oxidation-remover/) tillsammans med en oscillerande polermaskin och medelhård polertrissa. Se bifogad bild, det blir något starkare här på bilden än i verkligen, även om bilden är sann. Vad kan jag testa med istället? Eller är det så att det inte går att få bort. Eller får man helt enkelt köra hårdare och längre? Någon som haft liknande och fått bort? // Andreas
  7. Tack, skall absolut ta en extra titt på det nästa gång jag är vid båten. Det är dock lite svårt att se eftersom det är så långt ner, inte lätt att se "insidan" på trät. Min något ovetenskapliga metod har varit att knacka och känna på panelerna och de känns hårda och jämna, men såklart värt att titta till så man vet vad man ger sig in på. Jag antar att det är lackat, men det är inte lackat så glansigt, upplevs rätt så "naturligt" ändå. Japp, det är en låda där, det är även en till låda som är i nederkant på andra änden, det är såklart en bra idé att prova på dem. 👍 Det är till ytan inte så väldigt mycket, men det är på mycket av inredningen i nederkant och lär bli en del pill att behandla/slipa/skrapa. Att göra det vitt ligger långt ner på listan, får hoppas att jag inte hamnar där Några tips på bets / lack som kan passa mig? // Andreas
  8. Hej! Jag har nyligen blivit med segelbåt och är ödmjuk inför att mina kunskaper om båtar och i detta ämne även träarbete är väldigt begränsade. Därför hoppas jag att ni mer erfarenhet kan tipsa om lösning. Båten jag till slut slog till på har haft en fuktskada tidigare (läckande pump), det blev vatten i stora delar av båten, allt är torrt och materialet känns hårt och bra i övrigt. Men det ser tråkigt ut, så jag skulle vilja ha förslag på hur man skulle kunna piffa till detta. En idé jag har är att försöka behandla precis från vattenskadan och neråt, kanske sätta en mässingslist eller liknande för att dölja skarven kring den nyansskillnad som kommer bli. Kanske bara slipa och olja in igen? Finns mörkare olja som kan gör att det ser mer avsiktligt ut? Hur hade ni angripit detta? Se bild. (Skall in med ny matta sedan med) // Andreas
×
×
  • Skapa nytt...