Hejsan,
Jag hoppas allt är väl. Jag har nyligen köpt min första segelbåt med inombordare och följaktligen är det första gången jag ska göra en vinterkonservering. Båten i fråga är en Albin Ballad, nr 685 från 1975, och motorn är en Yanmar 2YM15 från 2011.
Min fråga är kanske lite dum, men jag tänker att det är bättre att jag ställer den så lär man sig något och så kommer jag sova lite bättre om natten..
För att vinterkonserva motorn har jag först kört igenom vatten i systemet. Därefter har jag kört igenom en blandning 50/50 vatten/propylenglykol. Jag hade blivit rekommenderad att fortsätta köra motorn ett par sekunder efter hinken med blandningen är slut för att tömma systemet. Jag har alltså kört motorn (3-5 sekunder) tills det slutat komma ut vätska vid ”utsläppet” på skrovet.
Jag funderar nu i efterhand varför man ska fortsätta köra ut vätskan ur systemet? Jag har lite svårt att se någon logik i det, och när man läser instruktioner på nätet (som jag borde gjort innan..) så står det i vissa instruktioner att blandningen ska lämnas kvar. Jag funderar på om jag bör göra om hela processen och låta blandningen ligga kvar den här gången, eller om det kanske inte spelar något roll nu. Eftersom systemet är helt genomkört med 50/50 blandningen och sedan körd tills det inte kommer ut någon vätska så borde det inte heller vara något som kan frysa. Eller?
Jättetacksam för svar.
Allt gott, Glenn