byggdhd
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
12 TrovärdigOm byggdhd
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
263 profilvisningar
-
Nu är jag klar (typ)!! Den gångna veckan har bestått i att färdigställa båten. Jag har försökt optimera tiden genom att eliminera väntetider (ex. färg som skall härdas) genom att göra en insats på morgonen innan jobbet och en kort stund ex. på lunchen. Varje moment går ju hyfsat snabbt men sen är ju momenten kanske fler än vad som är möjligt att föreställa sig. Efter att jag plastat aktergrejen (mellan aktertoft och akterspegel) så skar jag till kanterna på den så att den passade in. När jag plastade den så lät jag glasfibern gå omlott i mitten så att mittpartiet (c:a 40 cm) byggdes upp med 8 lager glasfiber, vilket blev bra stadigt. Jag plastade fast stöd i med hjälp av divinycell mot skrovet vilket bär upp bra längs kanterna. Inga som helst problem att stå på den. Jag hämtade hem motorn i förra veckan och fick låna med mig en mall för borrhålen. Innan jag kunde malla in hålen så var jag tvungen att fixa "listen" på akterspegeln. Jag har ju velat bygga upp båten i stil med original varför jag vill behålla den orange listen för utseendets skull. När den var på plats så kunde jag mäta in mallen på akterspegeln. Jag mätte diagonalerna flertalet gånger för att vara säker på att hitta centrum. När hålen var borrade så borrade jag upp dom med en lite större borr för att kunna stryka hålets väggar med polyester för att försöka minska risken för att vatten skall kunna nå plyfan i akterspegeln. Efter att allt plastats färdigt så slipade jag i stort sett allt en sväng. På några ställen behövde jag bättra på lite med både mer glasfiber/polyester samt använda glasfiberspackel. Efter att jag hade strukit på det första varvet topcoat (getcoat, vax och härdare) så var det rätt tydligt var finishen var diskutabel Det blev också lite missöden som exempelvis att jag bladade i aceton i stället för härdare i 2 kg gelcoat samt målade med det - det härdade aldrig så jag fick med hjälp av en spackel skrapa bort den blöta gelcoaten och därefter göra en ny laddning fast med härdare iblandat i stället.. Känns som en tydlig indikation att orken/fokuset börjar tryta.. Efter 2 lager gelcoat så monterades motorn på akterspegeln. Jag var noggrann med tätningsmassa vid hålen. Efter att motorn monterats fast så kunde jag konstatera att det var omöjligt att få dit styrvajern pga. att pinnen var så lång att den inte gick att få rak med akterspegeln... Så att ehh.. Det var bara att lossa motorn, vinkla den åt sidan och trycka dit styrvajern och sedan skruva fast motorn igen. Jag hoppas innerligt mycket nu att jag lyckades få dit tillräckligt med tätningsmassa.. Sen återstod "bara" att montera reglage, varvräknare, dra el- och bränsleslang från förtoften till aktern. Installera huvudbrytare, säkringshållare, länspump (med genomföringar) samt skruva dit luckorna i alla tofter. Jag lade på lite mer topcoat i ett tunt lager för att få en lite bättre finish på det efter att ha orsakat lite småskador i den från skruvdragare och andra verktyg. Dock är jag sjukt osäker på om jag fick till blandningen av topcoat då det, efter två timmar, fortfarande var klibbigt. Jag får se i morgon helt enkelt - i värsta fall få jag blanda lite mer topcoat och stryka på igen. Ett snabbt, men ack så kladdigt, moment. I morgon, fredag, blir det till att sjösätta och fara ut till stugan på ön. Där kommer jag ta en välförtjänt bastu med tillhörande dryck!
- 16 svar
-
- 5
-
Tack! Det var en bra idé där med att göra en bok. Det skall jag se till att göra :)
-
Projektet fortlöper.. Förr ganska precis en vecka sedan så sjösatte jag båten för att kunna ta oss till vår stuga. Jag hängde på den gamla kortriggade motorn och fick puttra långsamt då den helt enkelt var för högt upp iom. den förhöjda akterspegeln. Väl på plats så tog jag loss motorn o hängde på en långriggad 15hk. Förvånad blev jag då det inte var några som helst problem att få upp båten i plan och med c:a 22 knop i toppfart med en person. Det som också förvånade mig var att vattenlinjen var c:a 6 cm längre ner på båten - snacka om att den är så mycket lättare nu efter att all blöt plyfa rensats och ersatts med divinycell/bonocell! Nu är båten återigen uppe på land och det sista arbetet skall göras. ”Storbåten” har fått flytta ut från båtgaraget till förmån för ”lillbåten” och slutförandet av projektet. Det innebär lite plastningsarbete vid aktern nu när jag vet hur motorfästet ser ut samt att allt innanmäte ska målas, luckor monteras och till sist att den nya motorn skall installeras - är så oerhört pepp på att få premiärköra den till nästa helg!
- 16 svar
-
- 1
-
Det går framåt! Jag tog ledigt från jobbet igår så att jag kunde mata på med båten från morgon till kväll. Kvällen innan lade jag upp en medvetet orimlig plan för torsdagen. Detta för att inte få möjlighet att slappna av och tappa tempo. Jag ville hinna med att göra allt plastningsarbete klart för att slippa behöva ta in båten i garaget igen (pga. temperaturen). Att ta in/ur båten från garaget är en utmaning. Orsaken till det är för att hjulbasen på trailern är c:a 20 cm bredare än vad garageporten är. Behöver därför rulla in den på diagonalen och mha. domkraft flytta den i sidled så att bägge hjulen passerar in eller ut.. Som sagt, arbetsschemat för min lediga dag var späckat. Det jag inte hann med/prioriterade bort var det som berör aktern och plastningen mellan akterspegel och aktertoft då det är oklart för mig hur infästningen av den nya motorn ser ut. Motorn skall komma idag men jag väljer att hämta den till veckan. Likaså gelcoaten finns att hämta, så båten kommer nog att färdigställas i sin helhet nästa vecka. Alla toftar är nu ditplastade. Fixade även med vattenavrinningen genom att dela 50mm avloppsrör, limma och därefter plasta fast. Jag valde också att förstärka förtoften med ett extra lager glasfiberväv för extra stabilitet. Den är ju rätt utsatt när man kliver i och ur båten. Möjligt att jag kommer ställa in en bit träregel mellan skrovet och ”toftgolvet” som kan ta upp påfrestningen när man hoppar på med bensindunkar och annat. Jag valde också att lägga ett extra lager väv på durken efter att jag plastat fast pulpeten i den. Det blev snyggare så
- 16 svar
-
- 1
-
En sammanfattning av de senaste två veckorna. Efter att jag använt kopiösa mängder vatten för att högtrycka bort masoniten från durken så kunde jag lägga den på plats. Den passade, till min stora glädje, helt perfekt! Jag plastade fast den med hjälp av remsor och kan konstatera att det känns väldigt stadigt (och lätt i och med Divinycell). När durken var på plats så växlades fokus till tofterna (sittplatserna) som jag bestämde mig för att bygga formar för. Jag använde mig av läkt för att bygga en yttre ram för respektve toft. Därefter kapade jag till masonit enligt ramen + moms, lite grovt. Jag tänkte att jag ändå kommer behöva gå loss med rondellskiva och fixa till alla kanter i efterhand. Vinklarna på tofterna fixade jag genom att spackla med vanligt snickerispackel. Med en känsla av oro för att inte lyckas separera mallarna för tofterna från plasten så var jag noggran. Ett lager formsläpp, två lager formvax. Därefter satte jag en bred maskeringstejp längs kanterna samt i vinklarna som jag dessutom strök med formsläpp. Det visade sig vara ett vinnande koncept då det lossnade jättefint! Jag förberedde mig genom att klippa till 4 lager glasfiber till samtliga ytor. Det jag bannar mig själv över var att jag inte tog mig tiden till att förberedde Divinycellförstärkningar direkt som jag kunde plasta in efter det andra lagret. Nu fick jag sätta förstärkning i efterhand vilket varken blev så snyggt eller så ekonomiskt. Fy tusan vad det går åt polyester!!! Jag har ännu inte plastat bakstycket bakom toften i aktern då jag inte riktigt vet hur infästning och mått ser ut för motorn.. Nu är nästa steg att trimma in tofterna i båten genom att kapa/slipa till alla kanter och därefter plasta fast dem. Återkommer med rapport om det när det är klart.
- 16 svar
-
- 2
-
Uppdatering av projektet! Jag har haft lite väl mycket på jobbet och har därmed inte orkat jobba på så mycket med båten under vintern. Nu närmar sig säsongen med stormsteg och jag har ingen annat val än att bara hugga i. Jag gjorde en del inköp såsom divinycell, bonocell, polyester, glasfiber och alla tillbehör för att komma igång med plastningen. Jag försökte ju hitta annat material än divinycell men gick helt enkelt bet. Jag kom även fram till att bygga formar att plasta i är enklare istället för att bygga upp och plasta på. Detta för att dels slippa en sjuhelsikes massa slipande och dels bygga utifrån och in, vilket underlättar när jag ska jobba med divinycell. I och med att jag vill hänga på en större och tyngre motor så vill jag omfördela vikten i båten. Därför har jag lagt 50mm avloppsrör från akter till fören och med en avstickare till mitt-toften. Jag kan då sätta tanken och batteriet längre fram i båten och dra slang/kabel i avloppsröret. Spanten har jag plastat upp mha. bonocell (oerhört trixigt med 450gr glasfiber!!). Jag kunde konstatera att akterspegeln var lite illa åtgången varför jag då bestämde mig för att höja den och samtidigt förstärka den. Min målsättning med hela projektet har varit att göra allt med icke organiskt material - men det sket sig. Efter en hel del Googlande och samtal med folk som kan så var det bara till att acceptera att plyfa är det som gäller för akterspegeln. Sagt och gjort. Plyfaskivorba borrades med 5mm bort med c:a 5 cm mellanrum och plastade därefter ihop med dubbla lager glasfiber. Det blev oerhört stadigt och jag kommer nu vara noggrann med att all håltagning i aktern skall ske två gånger. Det vill säga, borra med lite större borr först, därefter plasta igen hålet för att sedan borra ett mindre hål genom plasten. Allt för att undvika att plyfan börjar suga vatten. Jag mallade ut formen för durken mha. ribbor, vilket fungerade väldigt bra. Det knepiga uppstod då mallen låg fritt på garagegolvet och masoniten skulle på. Fick mäta skacken både fyra och tretusen gånger 😂 Masoniten ströks med formsläpp men här hade jag nog lite bråttom för formen villa inte alls släppa!! Durken har plastats med två lager 450gr, 10mm divinycell och därefter två lager till med 450gr. Får se om det är tillräckligt när jag plastat fast den i skrovet.. Innan jag kan jobba vidare måste jag får bort den förbenade masoniten… Testar just nu med högtryckstvätten med varmvatten. more to come..
- 16 svar
-
- 2
-
Hej Janne_G! Jag har nu fått veta att det tyvärr inte går att plasta på Not Wood 😓 Ditt förslag var lysande och min hjärna gasade loss rejält på tanken. Jag dammsuger just nu Internet efter alternativ till material som grund. Allt ifrån VP-rör till andra typer av skivmaterial som en stomme kan byggas upp av.
-
Hej! Jag tänker att prisskillnaden mellan organiskt/icke-organiskt inte är skäl nog att inte gå på den icke-organiska varianten. Jag gillar underhållsfritt och enkelhet så långt det bara är möjligt samt kunna må gott i känslan av att veta att jag aldrig någonsin behöver göra om jobbet. Sen är det ju också "så billigt som det är nu kommer det aldrig att vara" med renoveringen - oavsett materialval. Ett argument jag gärna använder mig av vid förhandligar med min fru 😄
-
Hej och tack för fint välkomnande och återkopplingar! Jag försökte bevara toftarna genom att såga bort dom försiktigt. Jag såg ganska snabbt att plyfan de byggts upp av var i liknande skick som plyfan i durken - riktigt fuktskadat. Så det var ingenting jag ville återanvända eller knappt ta i. Min tanke är att bygga upp toftarna med divinycell (eller Janne_G:s tips med Not Wood som i mina ögon ser väldigt intressant ut!) och sedan plasta dessa homogent med skrovet. Tänker att jag får slipa till lite mjukare kanter efter att plastningen är klar och innan jag lägger på topcoat. Jag skall söka mig runt lite här i forumet för tips och råd från andra. Tofterna kommer jag delvis fylla med flytelement på samma sätt som original för att få den att flyta med 6 pers + helt vattenfylld. I och med att jag planerar för en större/tyngre motor på den är jag inne att göra mitt-toften (om det heter så..?) utfrymme för tank och batteri för att få vikten mer fördelad i båten. Återigen, tack för feedback!
- 16 svar
-
- 1
-
byggdhd började följa Projekt: Crescent 500 renovering (tar gärna tips/råd)
-
Hej! Bakgrund: i somras hittade jag styrpulpetsobjekt som passar bra som stugbåt. Har blivit lite kär i båten då den går som en dröm i vattnet. Stabil och lättmanövrerad och passar mig o familjen helt perfekt. Varför: Durken är extremt ”mossig” och jag vill nu ge båten lite kärlek och omvårdnad för många års nyttjande framöver. Sen lever jag i tron om att detta är en suuuuuperbra och ekonomisk tanke (jag vet redan nu att jag har fel, men använder argumentet som motivator gentemot mig själv.. 😅) Tidplan: vara klar till båtsäsongen -24 Målsättning: ny durk och sittplatser återställda så nära original som möjligt. Vill rensa båten på organiskt material till 100% (möjligtvis att akterspegeln lämnas as is då den verkar vara ok). Jag vill höja akterspegeln för en långriggad motor tillika införskaffa mig en ny motor (30-40 hk) med elstart/trim/tilt så att fru o barn fritt kan använda båten. Jag vill även bygga in länspump så att båten kan stå utan att jag behöver vakta båten då den står i ur o skur. Jag har aldrig gjort ett liknande projekt tidigare så jag uppskattar åsikter/tips/råd. Jag kommer löpande uppdatera denna tråd i hur progressen ser ut och löper på. Jag har, i skrivande stund, rensat båtens innanmäte. Det vill säga durken och sittplatser. Jag har använt mig av en Dremel för att försiktigt skära bort delarna så nära skrovet som möjligt. Därefter har jag kört med sliprondell för att slipa ner alla kanter och topcoat för förbereda den nya plastningen. Jag har INTE slipat bort all topcoat utan lämnat där jag inte kommer plasta. Frågan är om jag tänker rätt hä?. Likaså, akterspegeln har jag inte rivit. Den känns styv men jag vet ju inte till 100% att den är ok. Eller är det smartare att riva den också nu när jag ändå är i farten? ps: fy f*n vad det dammar med sliprondell!!