Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

Kajka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Kajka

  • Placering
    Kadett
  1. Ja jag får rodna lite och läser två gånger till 🤭 Nej det är nog sant att man får betala en bra slant för ett märke som kanske enbart är bättre på marknadsföring än något annat.. När jag installerade plotter och vind/djup/lod och allt bara fungerade på en gång så blev jag helt såld men det kanske har mer med NMEA2k än Raymarine att göra Det var även första gången jag hade med NMEA2k att göra med 😃 Tack för ett bra förslag! Ska även läsa om den ett par tre gånger..
  2. Stort tack för era synpunkter! Ikväll dök det upp en ny Joker, jag fick en "ny" VHF, en Lowrance från 2008 som aldrig har kopplats in. Den har både DCS och NMEA 2000, inget MMSI nummer är ännu programmerat Så min tolkning ger ungefär: Det optimala är att separata antenner för AIS och VHF, den största nackdelen med en splitter är att den dämpar signalen. Enligt specen på Raymarines AIS med inbyggd splitter är dämpningen < 1dB, något som inte säger mig något men det låter inte så farligt? Vad innebär det i verkligheten? Fördelen med att gå på Simrads VHF med AIS är att det enbart är en pryl, nackdelen är att jag måste montera ytterligare en antenn och att den inte kommer lika högt upp som befintlig antenn i masttoppen (om det nu är någon större nackdel) Fördelen med den "nya" Lowrance VHF:en och Raymarines AIS är att det är enkel installation, nackdelen är att jag får något dämpad signal och ingen "reserv-antenn" när riggen överger båten. Ekonomiskt är det inte någon större skillnad, några meter antennkabel och en ny antenn - inte tillräckligt stor skillnad för att utgöra en parameter.
  3. Hej! Jag tänkte investera i en AIS-Transponder till vår segelbåt. De instrument vi har är, förutom VHF, uteslutande Raymarine vilket vi är nöjda med så därför hade jag bara kikat på Raymarines AIS 700 med inbyggd splitter för 11500kr. Smidigt att bara koppla in befintlig VHF, VHF-Antenn och NMEA 2k nätverk. Men så hittade jag Simrads RS40-B VHF med inbyggd AIS-transponder för samma pris och började då fundera på om det kan vara något att satsa på? Vi har idag en Sailor RT 2048, vilket jag förstår är en riktigt bra VHF även om den ser ut att ha anor från andra världskriget. Den har dock inte MOB, DCS eller några andra funktioner som verkar vara trevliga. Simrads VHF har inte inbyggd splitter så det tillkommer antingen 3500kr för en splitter eller så får jag dra ytterligare en antennkabel och montera en AIS-antenn på akterpulpeten. Ingen av oss har ännu ett VHF-certifikat, något som står på höstens To-do lista. Är Sailor RT 2048 så pass bra att det är dumt att ersätta den med en modern VHF?
  4. Tack för bra svar! Ja axeltätningen passar vi på att byta när vi ändå håller på. Har ingen aning om hur gammal den är och det droppar lite om den så det är bara dumt att inte byta. Kommer även linjera upp motorn på nytt när vi byter motorkuddar, det kanske man måste göra om efter något år när de nya har satt sig lite mer? Tack för tipset på R&D kopplingen, vi kör på den! Såg att de skriver att propelleraxeln då blir galvaniskt isolerad då, betyder det att vi inte kommer behöva någon anod på axeln i framtiden?
  5. Båten ifråga är en Aphrodite 33. Hittade dessa bilder, hoppas att de kan ge några svar. Nu när jag granskar bilderna, kan det vara en flexibel koppling som sitter där mellan backslaget och skruvflänsen till propelleraxeln?
  6. Tjenare! Vi har precis avslutat första säsongen med en segelbåt vi köpte i våras. I båten sitter det en 3-cylindrig Volvo penta 2003 med rak axel från 1989 som går bra men ryker en hel del vit rök. Vi tänkte därför plocka ur motorn och göra en ordentlig översyn. Med lite tur så får vi en motor som går 30 år till :) I samband med detta så passar vi på att byta alla slangar, axeltätning och motorkuddar samt ser över ljudisoleringen. Det vi funderar på är om det är någon idé att montera en flexibel axelkoppling mellan backslag och propelleraxeln? Typ denna: Jag tänker att en hel del av stomljudet som blir kommer via den stumma propelleraxeln? Kommer vi märka någon skillnad? Finns det någon annan koppling som skulle göra jobbet bättre?
×
×
  • Skapa nytt...