Gå till innehåll
lördag 21 december 2024

Sebbe78

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    56
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Sebbe78 senast vann den dag 28 Oktober 2023

Sebbe78 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

30 Expert

Om Sebbe78

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Inkl moms 😊 Är det överlägset bästa priset jag kommit över i kombination med storleken på skivorna. Fraktkostnad vet jag inte, eftersom jag ska hämta skivorna på plats. Men troligtvis är det löjligt dyrt med tanke på storleken.
  2. Ok, gött då är det två svar som överensstämmer- det känns bra 😊 Tack!
  3. Jaa jag har faktiskt ingen aning 🤷🏻‍♂️ Säljaren påstod att det är så det fungerar men sen sa han även att han kopplat förbi en av mina tre huvudbrytare. När jag en tid senare frågade om detta kom han inte ihåg något om det… Så, det här med att inte ha någon kontext till och kontroll över båtens elsystem ökar ju verkligen ”spänningen” 🥁*drrrum-da-boosh trumvirvel*
  4. Jag behöver lossa batteripolerna för att kunna demontera hela fästet som hänger på sista trå’n. Detta är enbart mina startbatterier - vet ej hur de hänger ihop med övriga batterier mer än att de har prio vid laddning. 🤔 Så spelar det nån roll om jag lossar svarta eller röda först? Och vilket av batterierna börjar jag med? Finns det nån regel? Ser ut såhär: Tackar på förhand! 😊
  5. Jaa jag tänkte väl att det kunde vara nåt sånt oxå ja. Då funderar jag ändå på om jag kanske borde flytta intaget lite. Misstänker att båten hinner sjunka innan jag hunnit komma ner där mellan motorerna! Så kanske nåt sånt här då istället:
  6. Jag tittar också mot skummad PVC som nämndes här ovanför. Billigaste jag hittat är från plastshop.se. De erbjöd så stora skivor som 3050x2050 mm för 1112 spänn/skivan.
  7. Jag håller på och förnyar bordgenomföringarna till sjövattensystemet. Idag är placering och åtkomst av dessa riktigt dålig då de är installerade under motorerna. Vid en ev läcka är åtkomligheten ungefär noll pga hur trångt det är. Det är även väldigt knöligt att konservera motorerna på grund av detta. Därför har jag köpt in nya delar ända från bottengenomföringen, hela vägen fram till vattenpumpen och har även tänkt lägga till en 3-vägs kulventil så att jag enkelt kan koppla på sötvatten för konserveringen. Det jag funderar över nu är om det är möjligt att förlänga avståndet från genomföringen med hjälp av en slang, innan själva kulventilen monteras? Eller är det en så uppenbar säkerhetsrisk som jag tänker att det är? Idag ser det alltså förenklat ut såhär och placering är under motorerna: Min första tanke var att bara byta ut delarna mot nya fräscha, men det löser ju inte problemet. Så för att slippa ta upp ett nytt hål i skrovet på en bättre plats och behöva plasta igen de två gamla tänker jag om den här lösningen kan räcka: Förstår ni min fråga? För alternativet är ju att INTE installera någon slang före kulventilen, såhär:
  8. Kopparröret har liknande utseende som originalröret på Pentas sprängskiss så det skulle mycket väl kunna vara original. Men jag funderar nu för säkerhets skull ta med det till handlarn och jämföra med det som de har, om de nu har det på hyllan vill säga. Byter även impeller igen när jag ändå håller på.
  9. Den nedre flänsen är i hålet men det är ett jäkla glapp mellan den övre och undre så bygeln sitter mitt emellan. Borde finnas ytterligare nån slags bussning ovanför som pressar mot bygeln? Eller menar du att båda flänsarna ska ner där?
  10. UPPDATERING 2.0 - Så blev det Sedan installation och provkörning har utfallet blivit följande: Vid ca 2000 varv ligger motorn numera på stadiga 94°C (tidigare 83-84°C oavsett hastighet). Vid tomgång/låga varv samt allting över 2000 varv, överhettas motorn snabbt. Jag kan se att vattnet sinar i filtret vid tomgång. Men vid höga varv är det fullt ös med vatten i filtret, ändå överhettas den. Vad kan det bero på? Vetusmodellen heter 330 och har 32 mm slanganslutning (samma som originalröret på impellerhuset). Kapaciteten är 163 lit/min. Dragna slangar för såväl inlopp som utlopp är ca en meter långa, 32 mm innerdiam. En möjlig orsak är så klart impellern. Den har utsatts för en tidigare torrkörning då impellerluckan blev väldigt varm. Men efter demontering tyckte jag den såg ok ut och bytte endast rotationshåll på den. Bygeln som jag installerat ska hålla kopparröret på plats vid tryck men jag måste säga att det ser ut som att något fattas för det är liksom tomrum mellan flänsen på röret och bygeln? Syns dåligt på bilden men bygeln nyper alltså inte åt rörets nedre fläns som jag trodde den skulle. Tar tacksamt emot tips och råd på vad som fortfarande kan vara fel! 😊
  11. UPPDATERING: Jag har idag fått tag på packning (som saknades helt) och bygel för att hålla röret på plats och vid uppstart verkade det fungera som det ska!! Slutgiltig provkörning imorgon och uttagning av seger i förskott ikväll med gott dricka 🥳🍺 Stort tack till @NW355 och @sanktanna
  12. Tack! Ska höra hos Marinexpress imorgon ifall de har dessa!
  13. Det sitter så vitt jag kan se ingen plåtvinkel där nere på den andra motorn som fortfarande har kvar originalfiltret. Däremot sitter det en stålbit med två fingrar i en y-form under filterhuset men den kan ju inte påverka fästet nere mot impellerhuset? Observera att vi har versionen med 5 bultar i locket till impellern.
  14. Vi har en TAMD40B med 5 hål i locket på sjövattenpumpen. Efter överhettningsproblem har jag tagit bort originalsjövattenfiltret- samt huset och monterat in ett Vetusfilter istället. Problemet är att 32 mm kopparröret på pumpen som tar in sjövattnet inte är tätt i infästningen, det går liksom att vicka på det och det bubblar vatten där när motorn går. Jag antar att det borde finnas någon bussning eller liknande som håller röret tätt och på plats? Denna behöver jag iallafall byta men kan inte hitta rätt del när jag googlar. Har sökt i Pentas register men där finns väldigt sällan bild på delarna och ännu mer sällan någon sprängskiss. Jag förstår heller inte hur jag demonterar röret? Eller går det inte att ta bort? Väldigt tacksam för hjälp med det här!!!
  15. Jag tycker remmarna på min ena motor ser slappa ut. Eller har jag fel? Hur spänner man ens dessa remmar som sitter framtill på en tamd40? https://share.icloud.com/photos/0abMGGhXbRP7BAchNL3ZL9XAw
×
×
  • Skapa nytt...