Portland
Medlemmar-
Innehålls Antal
28 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Portland
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Beställde en ny Linder 445 Basic, blir nog bra.
-
Portland började följa Rorkultsmotor köpes 20-30 hästar
-
-
-
Vi planerar uppgradera vår lilla roddbåt till något som går lite snabbare och är lite mindre rank. Vi ror inte, men uppskattar att ibland kunna flytta båten med åror tio meter eller så. Styrpulpet tar plats så rorkult föredras och vi tänker 20 hästar ungefär. Båten kommer ligga i bitvis men även ligga på trailer och ibland flyttas mellan sjöar osv. Vi har stor vana av rampning, vettig dragbil och BE-kort (vår "riktiga" trailerbåt ligger på 2 ton) så att spara några kilo för att de är lättare att rampa är argument vi inte bryr oss om... båten används endast i vatten som är väl skyddade, så plattbottnade båtar går fint... Möjligen vi även vill kunna dra en ring nån gång... vi är aldrig mer än fyra i båten, varav två småbarn. Hjälp oss tänka... vad skall man ha?? Har kikat på Linder 445 Basic och Crescent 465... mindre än 445 går bort. HR 445 ja, men deras durk är allt annat än plan... så, som sagt... hjälp oss tänka, kom med tips!! (begagnat då ju) Alu är stryktåligt osv ja, sånt vet vi... har haft flera Bustrar bla... men i detta fall spelar sånt ingen roll.
-
Sverige är ett långt land och erfarenheten säger mig att det är svårt att prata vind och vågor med folk nationellt... då det är heeeelt olika sjö. I skärgården mm kan det blåsa kuling och mest krusa ytan... medan det utmed vissa kuststräckor är helt oskyddat och 6-7 m/s lätt kan ge vågor på över metern... om det blåst en stund. ...och att där ge sig ut när kulingen viner är vanskligt. Om inte annat så kan man ju på Youtube se när vissa är ute i hård vind, men med båtar på under fem meter... och det går fint. I just denna tråd är det ju två olika båtar som jämförs, men generellt bör man ta med aspekten VAR man kör. För det skiljer massa... Sen i just denna tråd jämförs olika båtar men med vad jag förstår rätt många års skillnad... kan det vara så enkelt att du som skeppare numera är 50... medan du med din 530 kanske var 20? Visst kan steglister mm påverka, men den egna åldern påverkar upplevelsen... har själv passerat 50 och nä, inte samma som "förr"...
-
Det är rätt stor skillnad på en båt på fem meter och en på sju... men klarar du dig med en på fem är det ju bra. Linder har inte haft sin 530 så länge, därför hittar du bara nyare av denna. Linder är av tradition insjöbåtar och skruvas medan Buster återfinns även på havet. Och svetsas. Lindern har väl en bottenvinkel på 17-18 grader medan Bustern ligger på 19-20... ingen jätteskillnad men likväl. XL har liksom Busterns alla modeller haft olika storlekar beroende på modellår så kika... och håll även koll på vissa storleksökningar som bara är pga badbrygga. (personligen valde jag en Cross)
-
Saken har fått vila lite.. mest kört med den större och då slår det mig.... denna S är himla stötig och detta med försäljning kanske närmar sig. Vi passerade en fjärd igår med vågor på ett par decimeter som mest och det skakar och vibrerar hårt. Aja, vi hann även med att köra på sten så propellern behöver bytas. Skall man då köra med samma som original eller skall man byta till något annat? Någon skrev här att det finns propellrar som "lyfter häcken". Vilka gör det och hur?
-
Nej, video finns inte men vi vet nog alla vad som avses här. Lade massa timmar på att skrapa bottnen ren... där fanns flera lager bottenfärg och detta skrovliga bromsar ju naturligtvis. Igår testade vi igen, men då hela familjen... sambo och två kids och tusen ton med grillutrustning mm, mm, mm... Ett klart bättre uppförande och 23 knop! Det blev aldrig tillfälle att testa ensam, men nån galopp blev det inte. ...men den är mycket känslig för viktfördelning ja... och att reglera gångläge med motorn är bara marginellt... Dessa Smarttabs har jag kikat på och kanske kan tänka mig... men går den bara någorlunda nu så har vi den väl som "mellanbåt" och sen säljer istället. Hade en Buster L (ny) 1998 med F50 på och den gick underbart och man kunde reglera gångläge på ett helt annat sätt... men men... S är kanske nåt svart får eller så... men för oss så funkar det i nuläget. UTAN sjutton lager flagnad bottenfärg.
-
Sitter jag ensam (100 kilo) så är det tyvärr samma... ställde även frågan på Facebook och fick DM från en som vägde 75 och hade samma problem. Sambon satt i mitten för att testa (vågar inte fråga vikt men typ 60-70) men påverkade marginellt. Och just att detta kommer direkt, innan man ens trimmat ut en millimeter, känns konstigt. Trodde ju jag köpt en kanonbåt...
-
Mm.. toppfarten spelar mindre roll, nämnde mest för att ge hint om läget. Det är galoppen som är oacceptabel.
-
Köpte en Buster S i toppskick med Yamaha F30. Provkörde inte då jag ju litar på Buster och både båt och motor var varvsskött från ny. Nu provkörde vi och båten galopperar hårt... (porpoising på engelska) Är båten sådan eller vad kan vara fel? (denna från 2005 är alltså den med spetsig för) Kollar man Yamaha körfakta med just denna båt och motor så är allt samma. Monteringshöjd 18 mm (21 mm på min) och med samma propp. Den studsar alltså alltid, redan med maximalt intrimmad motor och trimmar man ut EN sekund så studsar den så man får släppa gasen... I nuläget toppar den dessutom bara 21 knop (26 enligt körfakta) men det kan ju hänga ihop med att optimalt trim är omöjligt.
-
Mitsubishi har ju en Outlander... (liksom Can-Am) men jag som inte har så bra koll fattade.
-
Att dra grejer på plan mark eller uppför en backe om man innan kunnat ta sats... är en annan sak än att dra upp brant från stillastående. En ramp har ofta en lutning på 10 grader vilket motsvarar 18%. Dvs, om bilen är fem meter lång är nosen en meter högre upp än baken... I Sverige har jag aldrig sett nån allmän väg luta mer än 10%, vilket alltså är hälften.
-
Aha... ingen Subba har dock ens i närheten av samma volym invändigt som en V70... främst därför jag kikar lite åt Volvos håll.
-
Greppet här är inget problem. FWD är ju naturligtvis uteslutet men RWD funkar garanterat... frågan är om bilen orkar men du tror alltså det? (min båt ligger ju på det dubbla)
-
Vad räknar du som kopia? Att fippla med vinsch mm är inte aktuellt... ibland är det kö vid ramper och då skall man upp med grejerna.