Laurin26
Medlemmar-
Innehålls Antal
4 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
6 NeutralOm Laurin26
-
Placering
Landkrabba
-
-
Jag såg först nu din fråga och har rotat igenom gamla bilder. Hade några på diodbryggan fast inte som handlar om reparationen - bara bild på den i motorrummet. Annars inte så komplicerat. Löda loss dioderna, kläm ut dom, kläm dit nya och löda på. Håll reda på plastbitar osv vid demontering av bryggan. Jag kanske skall tillägga att när jag gjorde detta senast passade jag på att köpa en extra uppsättning dioder. Väl värt en hundralapp att ha reservdelar liggandes, ifall ifall.. Du skriver om att flytta ut diodbryggan och det är ju en god idé som jag också haft funderingar på. Jag bytte kol på min bil och då byter man ju em hel modul med en liten skalbagge på vilket är regulatorn så det slog mig att denna kan monteras på en aluminiumplåt tillsammans med 3 (eller flera) dioder, så har man hela paketet. (lösa regulatorer börjar bli sällsynta och Penta vet ju att ta betalt) Själva principen för bryggan är ju att regulatorn "känner" spänningen efter en av dioderna och styr strömmen till generatorn som producerar växelström som sedan likriktas av samtliga dioder och fördelas till motor respektive belysningsbatteri. Dvs en diod för mätning och en per batterigrupp. Vill man ha ytterligare batterigrupper skulle det gå bra att ha flera dioder. Dom skall bara vara lika så att framspänningsfallet blir samma. bif en bild på min brygga innan diodbyte och man ser att dioden till vänster så har benet lossnat/ gått av På bild nr 2 ser man att nedersta dioden inte är röd, dvs den har jag redan tidigare bytt ut. Nu byter jag alla tre eftersom dom är så billiga och så håller det väl minst 15år till.
- 7 svar
-
- 3
-
Jag såg denna tråd nu 11 år senare, men eftersom jag fixat diodbryggan flera ggr tänkte jag skriva en rad om det. Andra som har problemet kan ju snubbla in på tråden. Först kollade jag med Volvo Penta verkstad som ville ha 2700:- för att fixa bryggan, vilket ju var för dyrt. Jag köpte dioder hos Start & Generator och man fick 3st för hundralappen. Följande diod kan användas https://www.startmotor.se/produkt/84503010-diod-35a-(-) Alltså artikelnr 84503010 Man letar upp en pytteliten hylsa samt en större hylsa som monteras på ömse sidor om plattan och pressar ut dioden i ett skruvstycke. Lilla hylsan trycker och stora håller emot på andra sidan. Dioden har ytterdiam 10,6mm. Sen pressar man i nya dioder (i skruvstycket) och så får man löda ihop där benet skall sitta. Jag var slarvig med att ta bort lödpasta efter lödningen och måhanda har det gjort att livslängden begränsats. Hursomhelst verkar det som dom alltid går av där benet går in i dioden. Kanske utmattning pga vibrationer. Kanske skall tillägga att den diod jag köpte hade en liten kabel på benet som jag pillrade bort innan lödningen eftersom den ursprungliga dioden ju inte hade någon kabel. (se länk)
- 7 svar
-
- 1
-
Som sagt det var ett tag sen. Dom som jag kallar M8 gängade utsticken var nog faktiskt M10 om nu någon skulle reagera på detta. Vidare finns det ju massor med modeller som kan funka. Jag valde denna för den liknar originalet mest (som jag kunde hitta alltså) och var väldigt prisvärd.
-
Hej alla, råkade se det här inlägget några år senare men eftersom jag fixade detta problem redan 2016 så kan jag ju åtminstone dela med mig. Det gick utmärkt att köpa några motorkuddar på skruvat.se för 46 SEK (passar Audi 80 m.fl) som kunde moddas till att passa och md5 an går utmärkt med dessa. Jag har laddat upp 2 bilder, dels motorkudden och namnet på filen är OEM nr (823199381B) för detaljen så ni kan hitta den på ställen som autodoc skruvat osv. samt bild på mina modifierade underdelar. Motorkudden har 2 st M8 gängade stänger som sticker ut. Den på ovansidan passar precis att skruva på den fingängade grova bulten som sitter uppåt mot motorn. Den har invändig M8 gänga i botten. På undersidan finns en annan M8 som sticker ut och man får då modifiera sin gamla underdel så att man kan få plats med en mutter. Ni kan se mina rödmålade fästen, ovan och undersida. Eftersom motorkudden har 2st små vårtor på undersidan så gjorde jag små sidospår på "överliggaren". Den senare har hål för M8 och sen finns det en mellanbit för att få tillräcklig höjd för muttern. De 2 understa bitarna måste borras rätt stort hål för att muttern skall få plats. Efter att bitarna är klara får man kapa av det som sticker ut på den undre M8 bulten. Alltså några väldigt enkla raka svetsar i tjockt material samt borrade hål sparar åtskilliga tusenlappar. Sist bör jag tillägga att när bitarna skulle monteras var det tajt kring motorn då dessa gummikuddar är lite bredare än original så jag fick ta fram vinkelslipen och skala av 5mm per kudde på insidan. Det var huvudsakligen utstickande plåtkant så kudden tog ingen skada och gick därefter fint att montera. Passa på att köpa extra kuddar så ni har reserv eftersom frakten ju är det dyraste 🙂 Lycka till
- 12 svar
-
- 2