Gå till innehåll
fredag 18 oktober 2024

FiddeM

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om FiddeM

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack Wingan för svar! Det var därför jag var ute efter en manual eller info om vad min motor har för prylar, eftersom jag inte är så kunnig med motorer så ser jag inte vad som är vad när jag kollar under kåpan. Kanon, tack för tipset! Ja jag kommer att koppla in fler förbrukare längre fram, men då kommer jag se till att det är säkringsbox mellan.
  2. Okej vad bra! Nej bryta under drift har jag ingen anledning till att göra. Handlar mer om att jag vill vara säker på att jag köper en huvudströmbrytare som klarar att bryta allt och som inte går sönder så att motorn skadas, därför jag vill veta just min motors specifikationer. Så tror du jag klarar mig på en huvudströmbrytare från biltema som ska klara "12–48 V. Belastning: 275 A konstant, 455 A 5 min, 1250 A 10 s." eller är det säkrare att köpa en från t ex HansenMarine trots att den ser likadan ut? Biltema: https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/huvudstrombrytare-2000041887 HansenMarine: https://www.hansenmarine.se/product/huvudstrombrytare-2089187 Som svar på din fråga var jag fick det ifrån så har jag läst det ur denna artikeln, men jag har säkert tolkat det galet och är lite för försiktig kanske. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2020/05/Huvudstr%C3%B6mbrytare-B%C3%A5tliv-3-20.pdf&ved=2ahUKEwjFwNn_remAAxUBRPEDHYxpDNAQFnoECA0QBg&usg=AOvVaw2nP2B15LePdTUJld6We92q Tack för era snabba svar!
  3. Det vad precis min tanke också men sen fick jag höra att jag behöver veta vad motorn ger ut i Ah vid start osv (om jag inte har missuppfattat). En annan sak jag hittade, vid sökande på nätet, var att det är lite annorlunda med äldre motorer. Ett urklipp från en artikel Båtliv: "Äldre utbordare med förga­sare är speciellt känsliga när man bryter strömmen eller om huvudbrytaren är för klen eller har dåliga kontaktytor på grund av korrosion med mera. För dessa motorer rekommenderar motortillverkarna att man lägger motorns plus- och minuskabeln direkt på batteriets motsvarande poler. En förgasarmotor har näm­ligen ett elsystem med dubbla laddkretsar och om en av dessa kretsar bryts ofrivilligt under gång får man en överladdning. Resultatet blir att laddregulatorn och laddspolen går sönder, helt enkelt bränns sönder."
  4. Hej, letar efter en användarmanual till min Mariner 60 hk 2-takt som jag tror är en 1988 (efter vad jag har fått fram efter mycket sökning på nätet). Serienr 9510553, från Belgien enligt serienr-brickan. Jag ska dra om elen i min Ryds Camping och skulle vilja sätta en huvudströmbrytare och har förstått att jag behöver läsa om motorns föreskrifter för att veta vad jag ska välja för prylar osv.
×
×
  • Skapa nytt...