Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

Jecab

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Jecab

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Grandezza 31 OC

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, För oss husägare finns det idag ett antal appar man kan använda sig av för att skapa checklistor, underhållsscheman, spara kvitton osv osv. Känner ni till något liknande för båtar? Är i färd med att börja skapa lite kom-ihåg-listor, underhållsscheman osv som ny båtägare och allt hade ju varit fantastiskt mycket enklare med en bra app för detta!
  2. Har snöat in på Grandezza 31 OC när jag letat båtar i 9-metersklassen ett tag. Står i konkurrens med främst Aquador 28 HT. Någon som har erfarenhet av Grandezza i allmänhet o 31 OC i synnerhet och kan dela.med sig av sina intryck? Hur står den sig vs 28 HTn? Vi är en familj på fyra där barnen är små än så länge. Motorn är oftast en D6a med 310hk, sett någon enstaka med 350hk, räcker detta för att få fart på en så tung båt? Kommer man lätt upp i planing? Tacksam för tips o råd!
  3. Hej, Vad är skillnaderna på D6orna med 310, 350, 370hk? Är det mjukvara eller är det andra stora skillnader? Jag tittar på båtar från 2006-2010 ungefär, bl a Grandezza 31 och aquador 28, och noterar att alla dessa motorer finns representerade. Hur är driftsäkerheten på dessa? Och kostnadsmässigt gällande service mot motsvarande bensinmotorer?
  4. Precis, det är ju den aspekten man måste ha. Kommer vi ut varje helg, eller är det mer rimligt att anta för vår familj att vi kommer komma ut 3-4 helger och kanske en vecka på sommaren. Om vi landar i det andra, så kan det inte motiveras 100k per år i kostnad. Det går bara inte. Då kanske man får acceptera att flexibiliteten är rätt låg vad gäller att hyra, men dom möjligheterna blir ändå större o större då fler o fler verkar lägga ut sina båtar på t ex Skipperi. Man kan ju givetvis själv hyra ut båten o på det sättet få en del finansierat, men när man dragit av 20% till Skipperi och 30% i skatt (Skipperi måste anmäla all uthyrning till Skatteverket) så blir det inte riktigt tillräckligt mycket kvar för att det ska vara värt det.
  5. Tack själv för ditt svar! Kan kostnaderna på service osv också bero på att jag räknat med en dieselmotor och ni har bensin? Kanske är det betydligt billigare i underhåll. Det låter fantastiskt att ha det som ni och bara kunna sticka ut när ni vill. Det är helt klart värt en stor del av kostnaden.
  6. Tack för ditt svar! Jag kommer fram till ungefär detsamma, kalkylen är säkert lite hög på vissa poster och lite låg på andra. Angående just Aquador och motorutrymme, ser du någon skillnad till om båten skulle haft en bensinmotor? Är det att föredra hur det hänseendet? Jag kommer sannolikt kunna göra mycket av arbetet själv, men motorlyft och större arbeten kring motorn ingår inte i det.
  7. För att få en uppfattning om vad båtlivet skulle kosta rent ekonomiskt så måste givetvis bränslekostnaden vara med. Lägger man till en annan båt bredvid denna i kalkylen så får man använda den båtens förbrukning i kalkylen. Blir väldigt jobbigt annars om man räknat med båtens kostnader, men sedan inte har pengar över till bränslet.
  8. Tack för era fina svar! Jag är uppväxt med båt och skärgårdsliv så jag hör helt och hållet vad ni säger. Och självklart hamnar man i frågan om det är värt pengarna för en själv, och som familj, eller om vi skulle få ut mer värde av dessa pengar på något annat. Om marginalen i ekonomin finns för dom här summorna dvs.
  9. Om du istället räknar med en motsvarande bensinmotor, vad ligger kostnaderna på då tro? Finns det ens ett sätt att räkna hem en stor diesel kontra en billigare båt med bensinmotor? Framförallt om även dieseln drar upp mot 2 l/nm. Investeringar ska nog ses som förbättringsåtgärder, där kanske hälften är av sådant värde att det ger även ett ekonomiskt värde för båten.
  10. Ja, det är lite åt det här hållet jag vill se om det barkar. För 100 papp per år kan vi istället hyra väldigt mycket båt och slänga in någon solsemester dessutom. Så alla som har båt i den här klassen, eller dyrare, vad gör ägandet av båten så värt det? Det är ändå otroliga pengar vi talar om årligen. Klart det kan sparas in mycket på service osv, men det är ändå inte dom största delarna.
  11. Det har du rätt i. Jag förenklade något med "att göra själv". Jag kommer nog sköta tvätt och rengöring osv helt själv oavsett tidsbrist eller inte. Men konservering osv behöver nog lyftas in i Service-delen av kalkylen.
  12. Självklart, tack. Jag har dock räknat lånet som en del av bolånet där amortering redan sker. Men självklart är även det en utgift kopplad till båten.
  13. Bra info, dålig koll på skillnaden i servicekostnader på diesel vs bensin. Hur stor skillnad skulle du säga att det är? Kan ju sminka kalkylen och ta bort värdeminskningen
  14. Hej, Min första tråd i det här forumet, så ber om ursäkt direkt ifall jag är på fel ställe. Är, efter 10 år utan, äntligen spekulant på båt igen, men mycket har hänt med kostnaderna är min känsla. Framförallt självklart för jag kollar på större båtar än tidigare. Men jag satte ihop en förhoppningsvis överskattad kalkyl och önskar lite tankar och kommentarer på den. Jag har lagt in allt som om jag inte kommer göra ett skit själv, men eftersom tummen inte sitter mitt i handen så kommer jag sannolikt göra det ändå. Men ifall tiden inte finns vill jag ha koll på mina möjliga kostnader. Vad tror ni med mer erfarenhet, är jag ute o cyklar eller är jag någorlunda rätt på det?
×
×
  • Skapa nytt...