Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

tommyjoh

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tommyjoh

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag är orolig att motorn blir för varm eftersom vit rök e.u. kan betyda att just det. Min bedömning är att det kommer väldigt lite kylvatten med avgaserna och att det skulle kunna bero på att det är stopp någonstans. Impellern verkar ok. Har inte fått någon varning för varm motor. Ska pipa då tydligen. Kylvattnet är något mindre varmt än termoskaffe 😄 vita_avgaser.mp4
  2. Tänkte att om det nästan är stopp i avgaskröken där sjövatten leds in som inte går via motorblocket, samtidigt som termostaten är stängd, kanske det helt enkelt inte kan komma fram lika mycket vatten som det skulle göra om termostaten var öppen. Jag har nyligen blivit med båt med dieselmotor så ni får ha överseende med min okunskap i ämnet men jag försöker lära mig:)
  3. Den är sjövattenkyld. Om det är igensatt där kommer det alltså dåligt med vatten i avgaserna så länge termostaten inte öppnar? När termostaten öppnar borde det komma mer vatten i avgaserna om inte kanaler i motorblocket också är igensatta. Tänker jag rätt? Orsaken till vit rök kan inte enbart bero på att kanalen på bilden är igensatt?
  4. Jag har problem med en md5 som ryker vitt som ju kan tyda på dålig kylning. Kommer lite dåligt med kylvatten i avgaserna. Skvätter lite bara. Har kollat impeller som ser bra ut. Lossade nu slangen som går från termostathuset till avgaskröken. Är det den vägen sjövattnet går till kröken? Eller går vattnet via termostaten in i motorn och vidare ut i kröken direkt? Det verkar helt igensatt i avgaskröken där slangen från termostathuset sitter. Kolla gärna bilderna. Kan detta vara orsaken till vit rök?
×
×
  • Skapa nytt...