Ja! När vi läste detta och klurade en stund så inser vi att det här en mycket bra startpunkt.
Håller helt med! Jag har grubblat en hel del på hur båttillverkarna helt verkar blunda för förvaltningsbarhet och bara är intresserade av att bygga så billigt som möjligt. Men som @Georg_Ohm också inflikade, en större håltagning bör föregås av en ordentlig analys av konsekvenser för konstruktionen, även om jag kan föreställa mig att förankring av överbyggnad kan ligga i de ytor som är täckta med durkplåt, d.v.s. utomhus, samt under stolar m.m.
@IngemarE bekräftar den här problematiken också med sitt inlägg - vi kunder borde bli bättre på att ställa krav när vi köper båtar, svårt bara att föreställa sig alla knasiga scenarion man kan råka ut för efter några år. Jag har legat och kikat ner i de främre luckorna och drömt om att montera bogpropeller i den förmonterade tunneln som man inte kommer åt utan att såga upp halva båten...
Det här har jag också hunnit klura på sen i förmiddags, men jag skulle gärna ha en rensslang med "keps", så den inte sprutar uppåt, för då finns det risk att man sprider dieseln runt i utrymmet i båten. Jag gissar att spanten är öppna i botten, så det här kan vara helt möjligt.
Jag kommer att börja med "fluortanten" snarast möjligt - låta en tvättlösning skölja runt efter reparation och urpumpning/torkning. Pumpa ur, skölja med vatten, pumpa igen. Tack för bra tankar, nu orkar man ta det här vidare 🙏 ☺️