Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025

MrArne

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om MrArne

  • Placering
    Landkrabba
  1. Ja! När vi läste detta och klurade en stund så inser vi att det här en mycket bra startpunkt. Håller helt med! Jag har grubblat en hel del på hur båttillverkarna helt verkar blunda för förvaltningsbarhet och bara är intresserade av att bygga så billigt som möjligt. Men som @Georg_Ohm också inflikade, en större håltagning bör föregås av en ordentlig analys av konsekvenser för konstruktionen, även om jag kan föreställa mig att förankring av överbyggnad kan ligga i de ytor som är täckta med durkplåt, d.v.s. utomhus, samt under stolar m.m. @IngemarE bekräftar den här problematiken också med sitt inlägg - vi kunder borde bli bättre på att ställa krav när vi köper båtar, svårt bara att föreställa sig alla knasiga scenarion man kan råka ut för efter några år. Jag har legat och kikat ner i de främre luckorna och drömt om att montera bogpropeller i den förmonterade tunneln som man inte kommer åt utan att såga upp halva båten... Det här har jag också hunnit klura på sen i förmiddags, men jag skulle gärna ha en rensslang med "keps", så den inte sprutar uppåt, för då finns det risk att man sprider dieseln runt i utrymmet i båten. Jag gissar att spanten är öppna i botten, så det här kan vara helt möjligt. Jag kommer att börja med "fluortanten" snarast möjligt - låta en tvättlösning skölja runt efter reparation och urpumpning/torkning. Pumpa ur, skölja med vatten, pumpa igen. Tack för bra tankar, nu orkar man ta det här vidare 🙏 ☺️
  2. Tack för snabba svar! Som tur är använder vi bara båten för pendling och utflykter, så inga kex 😄 Men - mellan inspektionsluckorna är det nog 5-6 meter i längsled och åtkomsten från dessa dålig minst sagt (de främre är ”riktade framåt”, de bakre ”riktade bakåt” - man tittar på akterspegeln s.a.s.) Drömmen vore en liten robot som man skickar in för att sanera, alt en magisk kemikalie som man kan skölja ut genom dyvikan (och samla upp förstås) när den står på land. Alternativet är att såga upp golvet i kabinen (och ev. på akterdäck), sanera och plasta igen och det vill man ju helst slippa.
  3. Hej forumet, båten är en Buster Cabin E utrustad med värmare. För ett par veckor sedan började jag känna en doft i kabinen när man öppnade båten och kom på att det måste vara diesel. Längst akterut på babords sida sitter en 12 l tank för värmaren. Idag hittade jag felet - nippeln, som ev. också tjänar som avstängare (röd pil på bilden) har blivit belastad av länspumpsslangen (gul pil) och mattats ut. Idag när jag tog försiktigt i grejorna så gick nippeln nästan helt av. Innan dess konstaterade vi att vi har en hyfsad skvätt diesel i kölsvinet. Det enda positiva: att felet är konstaterat och (nåja) rätt enkelt att åtgärda utan den stora tigersågen. Frågan jag har till de med kunskap på området är: hur fasen kan jag sanera bort all diesel och doften? Att suga ur skvätten löser man med en oljepump tänkte jag, men sen är det ju en film man på nåt sätt behöver få bort och åtkomsten är i stort sett obefintlig. Båten har bara två små runda inspektionsluckor på akterdäck och en vardera i ”torpedväggen” (babord/styrbord) mot fördäck.
×
×
  • Skapa nytt...