Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

lillankan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om lillankan

  • Placering
    Kadett
  1. Har haft ett liknande problem med motorn på min Comfort 30, som har en Solé Diesel 17hk i sig. Kan vara startbatteriet som är knasigt, men vi har teorin att motorn helt enkelt är svårstartad när den är kall (det är ju trots allt en spansk motor😛). Kall motor -> diesel antänds inte -> diesel hamnar i avgasröret -> diesel rinner ut i vattnet Om någon i tråden har någon mer tanke lyssnar jag gärna på den jag med.
  2. Vi dricker kaffe kallt i båten på sommaren, från följande recept! ~1-2msk Nescafe Azera ~Halv kopp kallt vatten ~Halv kopp havremjölk barista Kom på receptet under vår första båtsommar i Mälaren, och således har vi kallat det "Mälarlatte"
  3. Vi har kört Garmin på själva plottern, då vi inte har någon iPad utan har kört med Skippo på våra telefoner. Får däremot pröva att köra med Garmin-appen i stället. Bra tips!
  4. Med risk för att återuppliva en gammal tråd: Jag och min sambo (båda i 30årsåldern) har sen vi blev båtägare (och tillika båtfrälste) för fyra år sen haft Eniro på sjön/Skippo som en kompanjon när vi är ute och seglar. När vi bestämmer en destination slår vi in och "autoruttar" både på vår plotter och på Skippo för att se vad de olika visar. Ofta har Skippo lite smartare ruttvisning än Garmin (som gärna ruttar rakt över sten/grund stundvis), och det är ett bra sätt att få flera förslag på rutter för att ta oss dit vi ska. Har man hydrographica-tillägget också är Skippo riktigt bra på att visa smarta platser att lägga till i diverse naturhamnar. Vårt enda stora klagomål på Skippo är att den endast funkar så länge som mobilnätet funkar. Väl ute i Hanöbukten i somras tokdog Skippo varpå Garmin visade sig vara vinnaren vad det gäller pålitlighet.
  5. Svårt att se utifrån bilden du lägger upp, men jag är ny ägare till vad man nästan kan kalla en systerbåt till Monsunen (Vindö 40) som också den har en MD11c som jag fixat lite med. Är dock ingen mekaniker, men kommer med mina fem öre ändå. MD11c är ju en motor som inte har färskvattenkylning från fabriken, och vad jag kan se ser din färskvattenkylning lite annorlunda ut från den vi har på vår motor. Det kan absolut vara så att det du ser är en slang som går från kylskåpet ut i vattnet, men isåfall är den inte kopplad till motorn. Det är två separata system. När du säger att du inte får igenom vatten till värmeväxlaren är min huvudsakliga fundering ifall det kan vara så att du fått in nåt skit i slangen som korkar igen det, eller om det kommer in tjuvluft i slangarna som gör att det inte blir något tryck = vattnet får svårt att färdas genom slangen. Slangdragning överlag beror också lite på var värmeväxlaren monterats i motorrummet, så svårt för mig att beskriva härifrån vad som är vad (kan dock vara bristande kompetens från min sida). För att ta reda på sjövattnets väg genom motorn hade jag helt enkelt bara följt slangdragningen från intaget genom motorn. När jag skrivit ovan kom jag också på att det kan vara så att du har en vakuumventil som hindrar vatten att tränga in i motorn genom avgasröret. Då har du antagligen en ventil som sitter i ett stuvfack bredvid motorrummet där två slangar går in. Bifogar en bild nedan, kanske kan förklara vad vissa slangar är för något!
×
×
  • Skapa nytt...