Svårt att se utifrån bilden du lägger upp, men jag är ny ägare till vad man nästan kan kalla en systerbåt till Monsunen (Vindö 40) som också den har en MD11c som jag fixat lite med. Är dock ingen mekaniker, men kommer med mina fem öre ändå. MD11c är ju en motor som inte har färskvattenkylning från fabriken, och vad jag kan se ser din färskvattenkylning lite annorlunda ut från den vi har på vår motor.
Det kan absolut vara så att det du ser är en slang som går från kylskåpet ut i vattnet, men isåfall är den inte kopplad till motorn. Det är två separata system. När du säger att du inte får igenom vatten till värmeväxlaren är min huvudsakliga fundering ifall det kan vara så att du fått in nåt skit i slangen som korkar igen det, eller om det kommer in tjuvluft i slangarna som gör att det inte blir något tryck = vattnet får svårt att färdas genom slangen. Slangdragning överlag beror också lite på var värmeväxlaren monterats i motorrummet, så svårt för mig att beskriva härifrån vad som är vad (kan dock vara bristande kompetens från min sida). För att ta reda på sjövattnets väg genom motorn hade jag helt enkelt bara följt slangdragningen från intaget genom motorn.
När jag skrivit ovan kom jag också på att det kan vara så att du har en vakuumventil som hindrar vatten att tränga in i motorn genom avgasröret. Då har du antagligen en ventil som sitter i ett stuvfack bredvid motorrummet där två slangar går in. Bifogar en bild nedan, kanske kan förklara vad vissa slangar är för något!