Gå till innehåll
lördag 23 november 2024

MotorOskar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om MotorOskar

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tjenare! På min yamaha 9.5hk från mitten/slutet av 70-talet sitter en bränslekoppling som jag ej kan hitta rätt anslutning till. När jag sett filmer på youtube på liknande motorer verkar det vara någon rundad abslutning, som i formen ser ut ungefär som en 8 men jag kan ej hitta att köpa någonstans. Det måste väl gå att få tag på? Bifogar bild.
  2. Har nu fått gnista. Jag hade av svänghjulet och monterade av samtliga komponenter för att titta efter oxidation på anslutningar. Slipade brytarna med sandpapper och satte ihop igen. Ibland räcker det att skruva isär tänddelar och sätta tillbaka har jag märkt. Glapp i kablar?
  3. Hej! Jag ärvde en båt för några år sedan som jag gillar skarpt, stabil i sjön och att fiska ifrån. Jag ska nu renovera upp den lite och skulle gärna se bilder på andra båtar av samma modell. Är det någon som vet vad detta kan vara för båt?
  4. Efter diverse mätningar och inspektioner av kablage och tändplatta har jag kommit fram till att de två yttre tändspolarna är dåliga. Jag får ingen resistans när jag mäter mellan kablarna som går till tändstiften och jord på motorn. Enligt information jag hittat på nätet ska det mäta mrllan 3-4k ohm. Rätta mig gärna om jag har fel. Mvh Oskar
  5. Inget dödmansgrepp på motorn. Kan tillägga att det är en yamaha 9.5hk från 1978 eller 1980. Bifogar idbricka
  6. Hej! Jag har fått tag på en Yamaha 9.5 hästars utombordare som jag vill försöka få igång. Den har ingen gnista från något utav dom två tändstiften, jag har försökt felsöka med multimeter men är totalt värdelös på el så hoppas att någon här kan hjälpa mig lite på traven. Jag har mätt knappen som ska döda motorn och den har UL som värde när jag inte trycker på knappen, och när jag trycker på knappen får den ett värde, jag har provat rycka i motorn med kablarna från knappen urkopplade och det blir ingen gnista. Från svänghjul kommer tre ihopsatta kablar varav en är till jord (ser bra ut) och två till vardera tändspole+kabel från dödarknapp. Bifogade bild 1 är de två tändspolarna. Bild 2 kablage - 1. från dödarknapp 2. till övre tändspole 3. till undre tändspole 4. från dödarknapp 5. upp till svänghjul 6. upp till svänghjul Bild 3 två lösa kablar upp till svänghjul som jag frågat om i en annan tråd, fick svar att det kunde vara till belysning. Detta är vad jag kan se allt kablage som har med tändning att göra. Är det någon som kan hjälpa mig utesluta tändspolar/stator? Eller vad som annars kan vara fel. Mvh Oskar
  7. Jag tyckte mig se lösa kablar på vissa youtubeklipp när jag sökt på liknande motorer. Får kolla in dödarknappen och göra rent jordkopplingar och se om det ger resultat först och främst. Tack för information, vet du vad det är tänkt att användas till? Tackar båda för svar.
  8. Hej där! Jag har köpt en utombordare, Yamaha 9.5 som jag kommit fram till är från 1980 Den har ej gnista och jag misstänker att det är pga två kablar (honor) som kommer från svänghjulet. Jag kan inte hitta vart dom ska sitta och har därför försökt hitta en manual till motorn på nätet, det verkar dock omöjligt att hitta något för motorer äldre än 1984? Är det någon som har en liknande motor som kan hjälpa mig, eller som har en aning om vart jag kan hitta ett elschema? Bifogar bild på kablar + identifikationsbricka. Tack på förhand. Oskar
×
×
  • Skapa nytt...