Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

FjolLinus

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om FjolLinus

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    "Hjördis"
  • Bild
  1. Hej Maringuiden! Jag har en Fjord 21 dc från 1977. I båten sitter en VP V8 på 5.7 liter med ett SX-M drev. Efter en hel del forskning så visar det sig att det inte är en AQ271C så som kåpan visar. Det är ett utbytesblock cheva 350 som sedan är marinkonverterat av någon tillverkare (ex, Volvo, Mercruiser, OMC, Indmar). När jag googlar på gjutnummret så finner jag följande information: 10243880...350...95-00...2 or 4...Vortec truck, Gen.I crate motors and "ZZ4", roller cam, one piece rear seal' Blocket alltså från 95-00. Limpor + knän har jag forskat mig fram till att det är Mercruiser och värmeväxlaren är från Martec. Anledningen till att man smackat dit Mercruiser limpor + knän är för att detta ska passa bockhorn/avgaskrök. Nu till min fråga, jag undrar vad jag kan förvänta mig för varvtal "isch" när jag ligger i marschfart 24-26 knop. Se bifogad bild (dålig bild jag vet men syftet var att fota temp instrumentet på denna bild), jag ligger enligt varvtalsräknaren i 2400-2500 rpm när jag marschar. I mina öron låter detta väldigt lite. Tyvärr vet jag inte vad det är för utväxling på drevet då denna info inte finns på den nitade brickan på skölden (se bifogad bild. Jag ska ta reda på utväxlingen genom att vrida ingående axel tills propeller axeln gått 360gr dvs ett varv. Har fått indikationer på att det troligtvis är 1.60 utväxling av sakkunnig men detta tåls att bekräftas. På drevet sitter en trebladig rostfri något cupad propeller. Har tyvärr inte detaljer om propellern just nu men kan lyfta drevet och montera bort den för att försöka ta reda på mer info. Min teori är att varvräknaren är inställd för en 6 cylindrig motor, bakom varvräknaren finns tre dip switchar där man kan ställa 4,6,8 cyl. Är det någon snäll här på maringuiden som kan ge mig en fingervisning/hum om vad jag bör ligga på för varvtal med information jag angivit ovan? Båten är brutalt stark i acceleration och planar utan problem med knappa halvgasen med 4 vuxna och full packning. Jag får bara upp båten i 32 knop och då visar varvräknaren 3200 rpm - det känns som att detta inte kan stämma. 32 knop med denna motor/drev setup på en Fjord 21 dc känns också väldigt lite vilket får mig att tro att jag har något för liten propeller. Detta är min första båt och jag är super intresserad och provar mycket själv för att lära mig så alla råd/idéer och tankar uppskattas. mvh Linus 26 år.
  2. Hej, Snart ett år sedan som jag skapade denna tråden. Ville bara återkoppla lite kring hur vi löste felet. Felet låg i totalt igenrostade knän som @Janne_G var inne på här ovan. Vi har gjort rent dessa så gott det går för att få båten att gå sommarn ut. Till hösten blir det byte av både limpor + knän. Tack för ert engagemang!
  3. Hej @sanktanna Tack för tipset. Min gode far sa samma sak. Tar isär och kollar. //Linus
  4. Hej! Vi är två unga grabbar som precis köpt varsin båt. Jag med min Fjord 21 dc och min vän med sin Rocco scandinavia 24. Vi har båda sötvattenkylda Volvo Penta AQ271c motorer. Dumma som vi är så tittade vi inte i motorrumet när vi provkörde kompisens båt i helgen och godtrogen som man är så tror man att allting ska vara schysst så som det är lovat. Provkörning skedde också i samband med hemfärd vilket gjorde att vi inte lyfte på motorluckan efter den korta provkörningen innan hemfärd, vi hade bråttom och det skulle blåsa upp. Vid första "visningen" av båten så stack jag dock ner huvudet i luckan och under motorn var det torrt. Vi körde hem båten ca 40 distans och den gick jättefint. Framme på båtklubben så lyfte vi luckan och självklart fanns där ca två våtdammsugs-tankar fulla med vatten. Efter att ha sugit ur allt vatten så gav vi oss ut på en sväng med motorluckan bortplockad för att försöka lokalisera läckan. Det läcker alltså ur botten på värmeväxlaren. Självklart ska vi försöka fixa detta själva och lära av våra misstag. Min idé nu är att plocka ur sötvattenkylaren och provtrycka denna för att se var och varför den läcker mer exakt. Är tacksam över lite tips från er som är mer erfarna. Värt att nämna är att det inte läcker vid lägre belastning, ligger vi 7-10 knop så håller den tätt men går vi upp i marschfart ca 22 knop så läcker den som på videon. Bifogat finns video på läckaget. Hoppas att det går någorlunda bra att se. Tacksam för tips. Vi är såklart besvikna och känner oss lurade men tycker samtidigt att det ska bli kul att laga felet. mvh Linus 376852485_9980062985399007_3265812727354199941_n.mp4
×
×
  • Skapa nytt...