Runda instrument på denna. Känns inte som det är GPS, jag upplever den inte "trögstartad" till skillnad från min plotter som behöver tid på sig att komma igång. Särskilt om man börjar åka innan den hittat positionen.
Så min indikerade förbrukning på en liter sjömilen stämmer ganska bra överens med testresultaten med Buster XXL som ju är jämförbar i storlek. Även toppfarten med F150 stämmer nära nog exakt, 45 är mitt rekord, så den verkar vara lika tungdriven.
Men instrumentet visar en förbrukning på 63-65 liter i timmen vid fullgas, nåt som blir 1,44 liter i timmen om vi antar 45 knop. Bustern klarar sig här på 1,26, trots att hastigheten är samma. Kan det stämma eller är det Yamaha som visar fel?
Det trevliga i den här ekvationen är ju att jag inser att det inte kostar mig nämnvärt att slå gasen i botten och gasa av mig lite när jag ska ut till stugan, jämfört med att hålla marschfart. Den delen av sträckan som är utan fartbegränsning är lite på en kvart lång totalt. Om jag är ute och kör för att njuta av finvädret, då är ju situationen en annan, då vill man ha ut så mycket tid som möjligt av sina bensindroppar. Men ikväll då jag åkte ut spöregnade det och jag ville fram så fort som möjligt och då är det kanske värt en euro i bensin att komma fram snabbare.