Vi köpte en Suzuki 20hk utombordare (DF20-AES) år 2013 som vi servat varje år vid upptagning. Den registrerade Suzukiverkstaden finns inte längre i staden och i höstas var vi därför tvungna att göra det på ett nytt ställe där de rekommenderade att byta impeller igen (gjorde senast 2019 så det var tre år sedan).
Motorn har fungerat helt utan problem sedan vi köpte den, men nu när vi sjösatte båten så fungerade växelspaken bara en gång så att vi lyckades lägga in framåtväxeln och ta oss ut till en ö men sedan fungerade den inte när vi skulle in igen (då vi försökte lägga in backen) och båten blev fast där ute. Nu måste vi därmed betala för transport och att bogsera in båten och ta upp den på båtvagn igen och verkstaden kan sedan inte ens ta emot den på två-tre veckor under semestern. De hävdar dessutom att problemet med att växlarna inte fungerar INTE har med deras service eller impellerbyte att göra. Jag kan mycket lite om motorer men kan det verkligen stämma? Kan man lämna ifrån sig en motor från en service som fungerar så dåligt eller handlar det om ren otur?