Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

jojje87

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jojje87

  • Placering
    Kadett
  1. Ska köra lite båt imorrn, kan mästa efter den fått gå varm så ska jag se vad jag får för värden, och skicka in de här.
  2. kompresionen ligger på 90 och ganska lika på alla cylindrar, nästa steg blir att ge mej på tänd inställningar och reglagen, antar det är lätt att skruva bort sej lite, men kan instälning för tändningen göra så stor skillnad som 5-10 knop?, har kollat så spjällen öpnnar och ligger horisontellt läge, måste skaffa en stroboskoplampa, kan de va vilken lampa som helst eller måste det vara en specifik för endamålet?, vet heller inte hur tillförlitligheten är på en biltema komp testare, borde jag köra motorn varm kanske innan jag testar också det gjorde jag inte förra gången.
  3. Hej och tack för svar, ja jag har lite problem med regnvatten som tar sej in vid genomföringar skruvhål osv, totalt var det inte mer än 2 liter, botten är väl kanske inte helt slät men relativt jämn och nyligen sjösatt efter bottenmålning, har en polerande färg, kavitationsplattan ligger i höjd med botten på skrovet. lite kan jag sänka iaf planar vid 18 knop men nästan full gas blir det, båten är ganska oduglig att köra saktare då den gräver ner sej i aktern. Det konstiga är att de kan skilja sej från dag till dag, hur snabbt den går, har haft upp den i 27 knop och häromdagen ej över 22, ska kolla idag och köra en sväng så får jag se va den varvar, ska även täta alla genomföringar jag hittar med marinsilikon, kan skillnaden bero på hur vädret är varmt kallt luftfuktighet osv ?, vad kan man då göra åt det? tändstiften ser lite mörka ut bruna och lite svarta, alla likadana, blandar 2 dl olja till 10 liter 98 oktan 2%
  4. både ochtror jag, samma fart ut som tillbaka iaf , var ganska vindstilla bägge dagarna knop upmätt med gps i garmin och telefon, bägge visar samma fart får vara ärlig att säga att ja har lite dålig koll på strömmar, kan bara gissa vad jag ser på ytan.
  5. Hej och tack för svar, ja jag har lite problem med regnvatten som tar sej in vid genomföringar skruvhål osv, totalt var det inte mer än 2 liter, botten är väl kanske inte helt slät men relativt jämn och nyligen sjösatt efter bottenmålning, har en polerande färg, kavitationsplattan ligger i höjd med botten på skrovet. lite kan jag sänka iaf planar vid 18 knop men nästan full gas blir det, båten är ganska oduglig att köra saktare då den gräver ner sej i aktern. Det konstiga är att de kan skilja sej från dag till dag, hur snabbt den går, har haft upp den i 27 knop och häromdagen ej över 22, ska kolla idag och köra en sväng så får jag se va den varvar, ska även täta alla genomföringar jag hittar med marinsilikon, ryckker menar jag, hoppar lite på tomgång, kan lägga upp en film när jag är ute idag också ryker gör de iof också lite iaf om jag chokar, man får vänta på båtgrannarna ska fika färdigt innan man startar=P
  6. Hej ny här på forumet och nybliven båtägare ryds 550 HT med en johnson90 v4 bortplockad extern oljepump har lite bekymmer med motorn, den varvar ej fullt ut, har varit lite olika olika dagar men kommer upp i 25 knop på fullt ös, borde gå snabbare upp emot 30-35knop har jag förståt. har ni några ideer vad det kan va som ställer till de så är jag tacksam motorn drar också mycket mer än vad den ska tror jag, kör slut på 25 liter på 1h 30 min bräslesidan är genomgången ny extern tank (dyr sådan med slang blåsa i bra kvalite alla filter är bytta vro extern oljetank bortplockad och pluggad membran i vro pump kollad rengjorda förgasare och dom öppnar 90 grader på bägge på full gas propeller hel och snurrar lätt motorn svarar responsivt och båten har relativt bra aceleration på tomgång smårycker den lite
×
×
  • Skapa nytt...