Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

HugoB

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om HugoB

  • Placering
    Landkrabba

Profile Information

  • Plats
    Malmö

Mina båtar

  • Båtens namn
    Draco 1700

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack så mycket för idéerna! Jag läste att bränslepumpens membran kan ha o göra med bensin i oljan och då den sitter lättillgängligt börjar jag där imorgon. En motorkunnig vän trodde också att det kan vara topplockspackningen som behöver bytas så det kanske blir att vi sliter upp motorn och byter den, men jag ska utföra testerna ni föreslog innan och se om vi kommer fram till något annat. När jag märkte att oljan var lite hög första gången efter bytet trodde jag att jag fyllde för mycket så jag pumpade upp tills att det var lite under max. Jag körde motorn i 5 minuter och allt verkade som det skulle, dagen efter hade oljan stigit med ca 4 cm. Oljan luktar definitivt bensin och det som jag pumpade upp hade nu skiktat sig lite (bensin ovanpå olja). Vatten kan jag dock inte se spår av i det men det kan mycket väl vara så att jag inte pumpade från botten. Jag får testa pumpa upp lite mer och se vad jag hittar för vatten tror jag det finns då det skummar vitt vid oljestickan när motorn har kört.
  2. Hej! Jag är en dum 18 åring som trodde att det skulle vara kul och lätt att ge sig in i båtlivet, såhär långt verkar det tyvärr inte så. Jag köpte en Draco 1700 med en Volvo Penta B18 (AQ115). Klantig som jag är glömde jag sätta igång vattnet till kylningen vid tredje turen och körde motorn varm i ca 10 min innan jag såg mätaren. Jag stängde motorn och utan att tänka efter öppnade jag vattnet in till motorn vilket då började koka av värmen så att avgasröret släppte. Vatten forsade in men nådde inte högre än botten av motorn innan vi var bogserade och uppe på land. Röret som släppte var lätt att lösa men tror det kom in vatten i oljan då den blev vit skummig. Jag bytte olja och trodde att det skulle vara bra då den startade och i mina ögon fungerade som den skulle, tyvärr var det inte så lätt. Nu några dagar senare innan jag skulle sjösätta den drog jag upp oljestickan och oljan har stigit med flera cm. Jag kan inget om båtar eller motorer men jag antar att något gick sönder av värmen och nu är det bensin i oljan. Är det någon kunnig som har någon ide på vad det kan vara och om det är lätt att fixa eller om jag ska lämna det till proffsen på verkstaden? //Hugo
×
×
  • Skapa nytt...