EAndreas
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm EAndreas
-
Placering
Kadett
-
Hej igen @Georg_Ohm @Rascal @Gelis. Jag var nere idag igen. Plockade ut tändstiften som var svarta men torra. gjorde komp-test på samtliga cylindrar med Biltemas billigaste komp-testare. Med samtliga tändstiften ur. Och utan gas. Så fick jag följande värden: 7- 11,8 5- 10,8 3- 11,4 1- 12,4 2- 12,8 4- 11,2 6- 12,4 8- 11.0 jag försökte köra ungefär lika länge på starten på alla. Typ fem sex varv på motorn. jag förstår varför den kostar 279kr, men det där är ungefär. Den är ju dåligt graderad. Bara på hel och halv. Alltså 10 och 10,5 och 11 etc…… så det där är ungefär. jag stoppade därefter in tändstiften igen. På med tändkablarna. jag skruvade i sär fördelarlocket och såg då att rotorn så ut som på bilden. Bläcket är ju otroligt litet, bara någon millimeter, och fullt med skräp och ärgad. Jag skrapade rent försiktigt med skruvmejsel och likaså bäcken i locket. Det fanns lite ärg på den. Se bilden. Tillbaka med allt och då upptäckte jag att kabeln från tändspolen inte satt ordentligt i fördelarlocket. Det knäppte till när jag tryckte ner den. Motorn startade och gick bra efter detta. I 10 minuter. Jag stängde av, lät den vila 1 min, sedan 10min på tomgång och med högre tomgång osv… Tror ni att det kan ha varit rotorn och kabeln från tändspolen som spökade? /Andreas
-
Ok. Det kan alltså också göra så att motorn blir seg och sedan svår att dra runt? För att sedan efter ett par dagar vara ”normal” och start och gå i tio sekunder för att sedan upplevas bli seg och på väg att sega ihop? Nope, jag ska till båten imorgon och kolla med stroboskop. Det kanske är lika bra att köpa ny fördelare, rotor, kondensator och tändspole, tändstift och tändkablar?
-
Hej! Tack för ditt svar. Jag ska till båten imorgon och göra dessa steg. När jag var och tog ut stiften igår så gjorde jag det innan jag drog runt motorn då jag var rädd för att det var fullt med vatten i motorn och att jag skulle skadat något. Motorn hade då stått stilla i några veckor. Inget vatten kom ut genom hålen i alla fall. Dock så var tändstiften kolsvarta. Det slog mig nu att precis innan jag fick stopp ute på sjön, så hade jag kört i 5-7 knop i 10-20 min kanske. Jag skulle då prova att ge mer gas för att komma upp i planing. Motorn började då att bluddra och tappa effekt varpå jag drog av på gasen, det kom då en förgasarsmäll och sen gick den bättre i 5-7 knop igen. ca 10 sekunder senare dog den och jag kunde då inte dra runt den alls… När jag några dagar senare åkte ner så var det först segt att dra runt, men vid andra försöket så gick den igång för att efter ca 5-10 sekunder sega ihop sig igen. igår var jag ju nere igen, men det har jag ju redan berättat. Det är ett cobra drev. har ni @Gelis och @Georg_Ohm några fler insikter eller tips efter att ni läst det här med förgasarsmäll, bludder och svarta tändstift? jag är enormt tacksam för att ni hjälper mig att spåna, tänka vad det kan vara för fel. Vi vill ju komma ut på sjön nu. Tack igen.
-
Hej! Uppdatering. Jag har varit vid båten, plockat ur alla 8 tändstift och kört med starten. Motorn gick runt precis som vanligt. Inte längre segt. men inget vatten kom ur tändstiftshålen. jag körde i 5 sekunder kanske 5 gånger. Därefter satte jag tillbaka tändstiften och startade motorn. Den gick igång direkt. men efter ca 10 sekunder märker jag att motorn börjar kämpa betydligt mer och jag tycker att ljudet förändras så jag stänger av direkt. efter en minut testar jag att dra runt startmotorn och den startar direkt men jag väljer att stänga av efter en sekund. Vad tror ni? Har det med smörjningen att göra? Hur kollar jag det på enklaste sättet? Oljan är fin på stickan. Det är ända upp till ”full”. Har ni några idéer? Spänningen är bra. jordkabel sitter bra. oljan ser bra ut. kan det vara ett igensatt filter? Eller något helt annat? jag är så tacksam för era svar.
-
Hej! Uppdatering. Jag har varit vid båten, plockat ur alla 8 tändstift och kört med starten. Motorn gick runt precis som vanligt. Inte längre segt. men inget vatten kom ur tändstiftshålen. jag körde i 5 sekunder kanske 5 gånger. Därefter satte jag tillbaka tändstiften och startade motorn. Den gick igång direkt. men efter ca 10 sekunder märker jag att motorn börjar kämpa betydligt mer och jag tycker att ljudet förändras så jag stänger av direkt. efter en minut testar jag att dra runt startmotorn och den startar direkt men jag väljer att stänga av efter en sekund. Vad tror ni? Har det med smörjningen att göra? Hur kollar jag det på enklaste sättet? Oljan är fin på stickan. Det är ända upp till ”full”. Har ni några idéer? Spänningen är bra. jordkabel sitter bra. oljan ser bra ut. kan det vara ett igensatt filter? Eller något helt annat? jag är så tacksam för era svar.
-
Ett stort tack för tips, jag ska till båten och kolla detta idag. Jag återkommer när det är kollat, antingen med positivt besked eller så får vi spåna vidare :). Jag tacksam för alla tips och idéer jag får här. Verkligen. Det glädjer mig att man kan hjälpas åt.
-
Men motorn gick ju och sen tvärdog. Batterierna har full kräm när jag tittar på Victron batterimätare. Har dessutom testat med andra batterier. Jag gick i typ sju knop och helt plötsligt så bara - Stopp.
-
Ja men precis, ett eller två varv typ…
-
EAndreas började följa Omc 350 stannade plötsligt
-
Hej. Vi köpte en båt som stått på land i ett par år, renoverade drevet, bytte motorolja och glykolblandning i sluta kylsystemet. Impeller ny i drevet. Vid sjösättning gick det jättebra att köra den på plats i hamnen. Jag har där efter haft igång motorn ett flertal gånger. 10min åt gången typ. Men vid premiärturen i helgen så hann vi åka i tjugo minuter, låg fart, ca 6 knop. Sen helt plötsligt bara dog den. Ingen smäll eller så, utan den bara dog. Och nu när jag ska starta den så orkar startmotorn knappt rubba motorn. Jag har fullt med batteri. det finns olja som är fin, i rätt mängd. Jag förstår ingenting. Har någon en idé om vad som kan ha hänt? Jag måste ju börja någonstans… Jag är tacksam för alla idéer.