Lilleman1
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
4 NeutralOm Lilleman1
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
När jag säger värmeväxlare menar jag såklart intercooler. Är det rimligt att den blivit ner-kletad även den? Och hur kan det ske? Stetoskop ska ner imorgon för vidare inspektion. Alla råd funderingar är bra! Om någon känner/vet en mekaniker som kan dessa motorer och har ett telefonnr till denne så får man gärna skriva ett DM 👍
-
Uppdatering: Fortsatt suga ut olja. Toppen avplockad. Motorn går att dra runt för hand utan problem, tack för det! Tog av insugsröret från luft”hatten” mot turbon. Detta låg det olja i. Insugssidan av turbon också blöt av olja (vattenblandad olja). Kan det ha runnit hit bakvägen från värmeväxlaren? Ska skicka spridarna på en service och se att de är okej. Nästa steg är att skölja rent cylindrar och oljetråg/kanaler etc med diesel. Köra på starten för att vispa runt och bort skit som kan vara kvar och upprepa. Vi ska försöka provtrycka värmeväxlaren för att vara säkra på att det inte är här vattnet kommit in i motorn. Sen har vi tänkt försöka starta, och om allt går så bra som det kan så går motorn runt då! Någon som vet om man måste skölja insugsdelen av motorn också? Om det är olja i insug uppe vid turbon borde det väl kunna ligga även i värmeväxlaren? Kan man spola rent även denna? finns det risk att motorn rusar iväg och går på olja om det finns olja i insug? Behöver man förbereda genom att göra något annat innan vi testar starta? tack alla hittills för bra tips och råd!
-
tack för alla tipsen och infon kring startmotor, kan nog vara som ni säger att den är bränd.. När det kommer till att dra runt motorn för hand, måste det väl vara denna som skall dras runt? Hur tungt/hårt vågar man dra? Och hur ska jag veta vilket håll jag vill dra runt åt? I min värld ska alla hjul dras ”medsols”. Man vill inte dra motorn baklänges om jag förstått rätt? Ser inget svänghjul på baksidan? Alltså sidan där drevet går in i motorn. Kanske sitter gömt under massa kablar och bråte?
-
Såklart är påfyllningslocket av! Ska försöka få av oljefiltret och fortsätta pumpa ur. Dåligt med verktyg som den ligger nu. Hur och var drar jag runt motorn för hand? Trångt nere i motorutrymmet .. !
-
Har försökt ett par timmar att få ut oljan men det går VÄLDIGT segt, och trögt. Att förvänta sig kanske i.o.m. att oljan är som sirap om inte tjockare. Blir som ett baksug när jag försöker få upp det genom oljestickans kanal. Bör man lossa på något ventil eller oljefiltret kanske? Något oroväckande nu är att motorn inte går runt. Hade tänkt köra startmotorn för att dra runt lite olja i motor någon sekund men inget händer. Något knäpper till ganska högt men motorn går inte runt. Hjälp?! Ska försöka med en större pump att få ut olja nu i em samt fylla på i motorn. Osäker på hur mycket olja som ligger i nu. Men så länge man inte kör motorn kan man väl hälla på en del för att sedan suga med skiten ut? Eller?
-
Får försöka få tag i någon mer kunnig än mig själv för att titta på det. Nej precis, iom att jag inte visste vart vattnet kom ifrån så var första instinkten att få ut det, FORT. Sjöräddningen hade troligtvis gjort samma när de kom om jag inte gjort det innan. Värt att nämna är kanske att olja tryckts ut ur motorn någonstans också och ligger och flyter under motorn i det vatten som är kvar. Håller tråden uppdaterad längs vägen. 👍
- 32 svar
-
- 3
-
Det är redan över tre timmar sen… kommer inte kunna ta tag i det förrän tidigast imorn em, kan det vara kört då? Borde alltså räcka med att försöka pumpa ut all olja, byta 2-3 ggr och sen varmköra? Vad tror du händer om den får ligga med ”blöt” olja för länge? mycket frågor nu men som sagt enormt tacksam för alla svar!
-
Helt enig. Men du tror alltså det inte är någon fara att, efter oljebyten, starta? Vill vara säker på att jag inte gör ytterligare skada. Har inte tillgång till värst mycket verktyg eller redskap som den ligger nu heller. Söndag imorn, är väl inget båtvarv som har öppet i Karlstadstrakten då..
-
Det ska vara okej att starta motorn alltså? Byta olja och hoppas på det bästa? Är rädd att vevstakar, ventilhattar mm kan vara skadat. Bör kanske göra kompressionstest? Båten ligger i sötvatten, så salt är inget problem, tack och lov! Ska försöka få till att få allt torrt! Men vågar man verkligen starta? Efter bytt olja naturligtvis. Kanske är binärt. Antingen startar den och är ok eller inte? Stort tack för svar hittills!
-
Lilleman1 började följa Dränkt inombordare, hjälp!!
-
Hej! Idag efter att ha glassat i solen cirka 2 timmar var det dags för hemfärd. Motorn startar med upplever att den går segt. Oljetryck OK. Efter cirka 1-2 minuter tittar jag under motorluckan och ser till min FASA att motorn sitter halvt under vatten. På något sätt har motorrummet fyllts med vatten och länspumpen lagt av. Motorn sitter med vatten upp till cirka hälften! Efter säkert 20 minuter med handhållen länspump och ett satans pumpande är nästan allt vatten borta. Sjöräddningen bogserar hem oss till hemmahamn. Motoroljan är ljusgrå, smällfull med vatten men motorn startade fint och gick "bra" på tomgång innan jag insett vad som hänt, men helt utan ork. VAD kan man göra nu?! Är det motorbyte som gäller? Räcker det att blåsa ut olja och byta? Detta är min första båt och är orolig för slutsumma för att få ordning på detta. Båten är en Uttern D55 DTI, med 1.7 mercruiser diesel. Enormt tacksam för alla tips