Skillerns
Medlemmar-
Innehålls Antal
28 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Skillerns
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Kör mest i sötvatten men trailar alltid, så båten står alltid på land.
-
-
Tjena! Oerfaren inom området men kolla om någon här har svaret för att lugna en orolig själ. Körde in mot en sandstrand igår men hade inte tagit upp utombordaren tillräckligt högt så skeddan och kanterna på propellern drogs lite genom sanden. Sanden blev som sandpapper så färgen försvann lite och blottade metallen på skeddan och även kanterna på propellern. Inte mycket men lite. Finns det risk för rost här nu eller bör jag lägga på någon form av skyddande lack? Eller kan jag bara låta det vara? Har tyvärr ingen bild i nuläget men kan återkomma senare om behov finns. Gäller en F80 Yamaha 2023.
- 3 svar
-
- skedda
- utombordare
-
(och 3 mer)
Taggad med:
-
Tack för era svar, ska kolla vidare i området. Sen för er som undrar vad en ”Transom saver” är så är det ett stag som sätts mellan motorns växelhus och trailern. Detta skyddar inte bara hydrauliken som en klassisk träbit gör utan även akterspegeln. Om jag inte minns fel så är det lagkrav på detta för försäkringsbolagen i USA men vi har det inte här i Sverige osv. Så det är högst ovanligt i Sverige men det förekommer. Bilden är hämtad från nätet.
- 4 svar
-
- 1
-
Hejsan! Jag var iväg för första gången idag med en Pioner Multi III som har en 2023 Yamaha F80 utombordare. Jag kommer traila varje gång jag ska ut med båten så därför har jag införskaffat mig en ”transom saver”. Dock blev det fel på vägen tillbaka idag. Jag behövde justera båten så den hamnade längre bak på trailern och glömde ställa om ”transom savern” så utombordaren stod på hydrauliken, inte på något stopp. Nu är man såklart orolig att man skadat hydrauliken på resan hem på ca 30-40 min. Vad tror ni? Tack på förhand!
-
Uppdatering: Det verkar ha funkat fin fint hittills med presenningen. Det har varit rätt kallt dock så har inte kunnat fixa det så det blir riktigt bra så som vi pratade om sist, ska ge mig på det när tillfälle ges. Jag har även dunkarna inne med kalciumklorid men vet inte hur mycket de har bidragit. Kollar man mellan presenningarna så är det mängder av frost invändigt på den yttre duken men den andra duken verkar helt torr och motorn börjar torka upp bra den också 👍 verkar dock som DNA vätskan har tagit stryk i kylan, den spricker på vissa ställen så det ser ut som saltavlagringar.
-
Ah härligt 😌 tack för all din hjälp Ronnie. Ska fixa detta nästa vecka. Iväg på utbildning nu. Tack! 😌
-
Så då är det helt okej om det blir ett glapp ovanför den ”inre” presenningen på runt 1 meter och att ventilationen då också hamnar ovanför den inre presenningen, som på bilden? Bara för att dubbelkolla en sista gång 🙃👍
-
Hmm..försöker förstå hur du menar för att sätta upp presenningen trots vajrarna och stagen, menar du ungefär såhär?
-
Ahhh du tänker att man sätter pressen mellan vajrarna, så det bli 4 st. olika presser så att säga, så det blir ett glapp mellan varje press? jag fastnade för att jag skulle använda en enda stor, och då hamnar vajrarna och stagen i vägen.
-
Hur hade du gjort i mitt fall utifrån vad du ser på bilden? Problemet är just för vajrarna som kommer i början vid väggarna. Detta är en del av stormförankringskittet till tältet för att det ska vara mer stabilt så vill helst undvika montera bort dessa.
-
Tror du det är okej om man gör lite små hål i duken där vajrar/metallpinne går igenom? Behöver göra 12 st totalt, inte större än en öljett. Se nedan bild: (det blåa markerar hur presenningen kommer gå i ett stycke, behöver en presenning 8x12m)
-
Tack för de trygga orden och ditt engagemang i tråden. Ska absolut försöka fixa detta så snart som möjligt. hur nära behöver duken vara den yttre tältduken samt behöver den inte duken täcka hela vägen ner till marken på väggarna (förutom gavlarna)? om duken inte behöver täcka hela vägen, är det bättre om den gör det? 👍
-
Jo visst är båten ämnad för blöta tillstånd, men blev orolig då det blev så pass blött inne i motorn. Trodde jag var ”smart” att plocka bort motorkåpan för att undvika stöld, tänkte inte på detta problemet istället. Vad tror du kring fukt en längre stund på motorns inre delar? Klarar den sig?
-
Om du kollar på bilderna jag skickade, står hinkarna med kalciumklorid för nära tror du då? Eller bör jag täcka över hinkarna med något dammskydd?
-
Ja nu har jag stängt ventilerna i gavlarna för att hindra att allt för mycket fuktig luft tränger sig in, samt risken för att det regnar igenom dessa, tänker att den ventilerar tillräckligt genom kanterna vid gavlarna. Jag har ställt in 5 st. 10 liters hinkar med ca 3-4 kg kalciumklorid i ett durkslag runt hela båten och en ovanpå. Jag plockade ut allt som innehåller fukt, hade några kartongen inne som blivit kvar sedan tälten monterades. Jag har satt upp en presenning till inne i tälten som tidigare beskrivet. Jag har även ”svabbat” golvet för att få upp så mycket vatten som möjligt. Hoppas nu jag lyckas få det någorlunda torrt igen…direkt när motorn verkar torr ska jag montera dit motorkåpan igen med en torrboll inuti. Vad tror ni?