Gå till innehåll
måndag 25 november 2024

EriPet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om EriPet

  • Placering
    Kadett
  1. Tack! Vet att det såklart är svårt att svara på med den knapphändiga informationen men är det något som jag kan fortsätta bevaka och vänta med att laga tills båten ändå ska upp eller är det en sån sak som bör fixas med språng?
  2. Stort tack för svar. Här är en lite mer exakt bild på varifrån det droppar iaf. Sen kanske man inte kan vara säker på att det är där det läcker.
  3. Båten är tänkt att ligga i tills slutet på september ungefär. Jag förstår att båten sjunker om jag plockar bort ventilen, min fråga var mer ifall det fanns något annat sätt att laga den utan att lyfta båten. Temporärt eller permanent.
  4. Har börjat få ett droppande läckage vid blå pil. Ung en droppe i minuten. Använder inte sjötömningen annat än när jag städar ur tanken på hösten så kulventilen är sällan använd. Går detta att laga? I sjön? Eller måste jag lyfta ur och byta ut alternativt sätta igen den änden. Innebär detta läckage också att det kan läcka in underifrån från sjön eller är det bara ifrån tanken?
  5. Tydligen ett inte helt ovanligt fel efter lite googlande på främst amerikanska sidor. Skriver här ifall någon annan får samma bekymmer och söker på forumet. anledningen till felet är att en tempgivare har slutat fungera och att ekolodet använder det för att på något sätt identifiera sig i plottern. Lösningen är att antingen löda dit en ny sensor eller alternativet som jag gjorde. Jag klippte försiktigt upp kabeln från ekolodet. Sen gäller det att hitta den vita kabeln, det är den som går från tempgivaren. Sen kapar man den och tar änden som kommer från plottern, ej från givaren, och lindar runt jordkabeln. Jordkabeln är den silvriga utan plasthölje. Detta får plottern att tolka det som att det finns en tempgivare och allt fungerar precis som förut, förutom att man inte ser temperatur givetvis.
  6. Jag har en Garmin 91sv plotter med en GT-40 ekolodsgivare. Fungerat utan problem hela förra säsongen. Givaren satt nymonterad när jag köpte båten förra våren. Nu efter inläggning har inte plotters kontakt med givaren. Har kontrollerat sladden där så går och inga synliga skador. Har tittat på kontakten till den adapter som sitter innan den går in i plottern och det ser jättefint ut. Kan tyvärr inte kontrollera där det går in i plottern då den sitter flushmonterad och baksidan är svåråtkomlig. Innan jag börjar såga o riva vill jag bara dubbelkolla om det finns något jag missat eller någon annan åtgärd jag kan pröva. Plottern visar bara ”Givaren frånkopplad. Stäng av och kontrollera anslutningen”
  7. Lösningen blev såhär. Fick hjälp med håltagning och svetsning. Snedkapat rör ner till när botten av tanken. En 90 graders och sen rätt ut genom akterspegeln. Bytte också ut avluftning till grövre dimension. Bytte inte bottenventil då den såg väldigt fin ut för att vara så gammal. Bytte slangen men hittade ingen sanitetsslang i den dimensionen, 60 mm, så fick bli en annan tjockare variant på slang så får vi se om det börjar lukta direkt o annars får jag väl vara beredd och byta då och då. Tips för luktsäker sanitetsslang 60 mm mottages gärna.
  8. Haha den är säkert original så ca 40 år gammal bara.
  9. Har kikat lite mer och verkar förhållandevis lätt att montera loss tanken, rengöra ordentligt och lämna till någon som kan svetsa. Vad gäller kopparrör så låter det ju väldigt bra. Har dock max 30 cm från tank till skrovsida där däckgenomföring är tänkt att sitta och då känns det lite overkill med kopparrör och diverse skarvar.
  10. Tack för kloka ord. Är det här grejer som går att köpa över disk eller blir det till att besöka någon som tillverkar customgjorda grejer? Tänker på ditt andra stycke med rör med mothållsplatta.
  11. Tack för bra svar. Börjar väl inse att det lutar åt en sådan lösningen istället.
  12. Ja det är ju min grundidé egentligen. Att ta två slangbitar, en uppifrån o en nerifrån och t-röret i mitten. Kommer det funkar när det är sånt diff i tjocklek, är det bara o dra åt slangklämmorna till Max och hoppas på det bästa? alternativet är ett hål i ovansidan på tanken men då lär det behövas en väldigt bra borr som antagligen är ganska dyr.
  13. Det är äntligen dags att ordna däckstömning. Min tanke var att installera ett T-rör som jag sett många andra göra. Dock är jag inte så van vid den här typen av arbeten. Dels är det ganska trångt och sen så är ju slangen respektive röret ut ur tanken samt röret ner genom skrovet betydligt grövre än 38 mm som t-röret har. Hur löser jag detta? Finns det något t-rör där två av ändarna är tjockare eller finns det någon ännu enklare lösning?
×
×
  • Skapa nytt...