Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

AmenVaFaan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om AmenVaFaan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Under tiden jag bytte anoderna (vilket faktiskt inte var så svårt 😁) så inspekterade jag självklart drevet. Hittade att det saknades en mutter, en mutter var spräckt, den jordtråd som jordar mellan skölden och själva drevet var av precis som du misstänkte @jan_af_lisoe, bra tips! Tog en noga titt på propellern också. Jag tycker faktiskt inte att det har ätits så mycket material av den, och tänkte att lite slipning, rätt grundfärg och propellerfärg så är den som ny igen. Men såg sedan en ca 2.5cm lång spricka i den. Suck. Får se om jag kan läsa ut stigning och diameter på den så att jag kan köpa en ny.
  2. Jag uttryckte mig otydligt. Propellern var målad från fabrik, högglansig svart färg som matchade drevet. Vad jag menade med min kommentar är att den har aldrig underhåll/bättringmålats. Därmed är det kanske inte så konstigt att den är sliten tänker jag. Har försökt läsa på en hel del baserat på kommentarerna här och har bedömt att jag nog får måla propeller + drev efter denna säsongen. Låter det rimligt?
  3. Angående sprickorna så är dessa oklara hur de uppstått. Men sprickorna uppstod tidigt i båtens liv utan någon riktig anledning vad jag vet och har körts med länge utan åtgärd, skrovet känns lika fast vid sprickorna som där det inte råder sprickor, så det kanske bara är dålig gelcoat som jan_af_lisoe hänvisar till? Då det är ett bortslitet fenderfäste på ena sidan där det finns sprickor misstänker att båten mest sannolikt slagit i Y-bommarna vid någon storm. Men jag lyssnar på er och skall försöka konsultera någon kunnig på varvet angående sprickorna så att jag kan åtgärda på rätt sätt. Vad sägs om aldrig målad?😁 Den kan eventuellt fått bottenfärg något år men aldrig drev eller propeller färg. Jag tror att det som liknar korrosion är ställen där avskrapade havstulpaner tagit med sig färgen. Bra fråga angående jordningstrådar, skall kolla med snubben på varvet som servar drevet!👍 (Alternativt Youtubea lite och bedöma själv om de är på plats eller ej). Båt som stannat i familjen, jag tar över den nu. Försäkringar finnes Uppskattar svaren hittills!
  4. I dagsläget besitter jag inte kunskaperna nej, men hade gärna lärt mig. Finns det några bra resurser kring detta ämnet, böcker, länkar, guider? Hade uppskattat att kunna avgöra själv om det är något man kan lösa själv, och när det är dags.😄 Jag har vitt skrov, din beskrivning verkar rimlig. Så får det nog bli, får se om det hinns med denna säsongen. Hur gör man med insidan, samma procedur där? Låter som en rimlig behandling av drevet, antar att man även behandlar propeller på samma sätt. Motorn känner jag mig lugn med, den är välservad på marina. 🤞
  5. Pyro_sea ville ha lite bilder, vilket känns rättvist när frågeställningen är så generell. Med bildbegränsningen blir det några inlägg. Här är några av sprickorna på utsidan.
  6. Tjena, Har fått ta över en Ryds 20 GTS och har nu upptäckt vad jag tror är några problem och behöver (många) råd. Jag vill lära mig, så bara bomba på med bra råd och förklara som att jag vore 5 år gammal. 😁 Båten har inte vårdats så som man bör (från vad jag kunnat läsa mig till). Jag tänker att jag beskriver den historik jag känner till så får ni komma med funderingar som jag får besvara ytterligare. Båten har sedan inköp aldrig skrapats eller slipats under vattenlinjen, det som har gjorts årligen är skrapning av havstulpaner och sen på med 1 till 2 lager bottenfärg och tvätt av båten. Detta verkar nu ställa till det för mig då den gamla bottenfärgen släpper ända ned till gelcoaten vid målning. Jag antar att detta behöver adresseras, men hur? Gelcoat sealer verkar ha applicerats vissa år, oklart hur ofta. Båten har blivit polerad ytterst få gånger så det känns som att det är dags? Gelcoat i sittdurken verkar ha tagit skada och släpper på vissa ställen så att man ser glasfiberväven. Dessa vill jag laga för att förhindra att vatten tränger in och orsakar plaströta, hur gör man detta? Måste man ta hänsyn till om Båten är gjord med polyester eller epoxi? En annan sak jag tycker är konstigt är att under vinterförvaring (utomhus, övertäckt med pressenning) så verkar det kondensera upp fukt i sidoförvaringen på Båten, är detta normalt eller har jag vatten inuti skrovet på något sätt? Drevet är välservat på marina, men det är inte mycket färg kvar på det, skyddar färgen på något sätt så att det är värt att måla med drevfärg eller skall jag låta det vara? Finns det annat underhåll jag bör göra för att inte riskera att båten förfaller? Mvh
×
×
  • Skapa nytt...