Tjena,
Har köpt en 2 taktare 40HK från 2006.
När båten provkördes ca 20 minuter i slutet av förra säsongen gick den utan problem.
Och den gick även utan problem en provkörning sen här säsongen (ca 3. Veckor sedan).
Men vid andra turen för att känna in motorn har den börjat strula.
Problemet är att den dör tvärt (går snabbt ner i varv och dör på någon sekund) efter ca 30-45 sekunder fullgas (ca 5500 varv) Och den dör vid samma tillfälle varje gång.
Vid lite färre varv, säg 4000, då dör den istället efter ca 1 min och 30 sek, dvs den klarar sig längre.
Efter att motorn dött startar den utan problem och jag kan puttra runt på låt fart med växel ilagd i 15 minuter utan problem.
Luftskruven på tanken är öppen, det är även testet att byta tank och slang, för det hetaste spåret verkar vara att det är något med bränslet.
Det är gjort ett komptest och en av de tre cylindrarna var något mer sliten än övriga två, men det bör inte vara orsaken till detta beteendet om jag förstått det rätt.
Det är även testat att byta CDI boxen, men blev samma fenomen efter byte.
Hur mycket bränsle finns det i ”systemet” så att säga? Kan det vara så att den slutar få bränsle vid högre varv och då kör slut på det som finns, och det tar ca 30-45 sekunder på fullgas?
Om ja, kan det vara högfartmunstycke på förgasaren som är smutsigt/kasst och som då inte ger tillräckligt med bränsle?
Någon som har några tankar och idéer om det hela?
Kan tilläggas att man kan gå upp i plan, köra lite, och sen gå ner i varv och puttra vidare utan problem, så felet verkar bara uppstå när man kör på högre varvtal under x tid.
Tack!