Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

PontusLeander

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om PontusLeander

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Jag googlade en del om ämnet men hittade inget alls, så ställer frågan här. Jag kan få en extra Honda tank 24L vilket jag har plats med i båten. Har dock en Tohatsu motor. För att slippa två slangar är frågan om man helt enkelt kan byta anslutning på tanken till en Tohatsu? Hur funkar det med dessa anslutningar på tankar över lag? Tack!
  2. Tack igen för alla svar, finns onekligen mycket att testa. Det gjordes en insats i söndags och det verkar ha blivit ordning på det hela. Har inte alla detaljer för fick grym hjälp av han jag köpte motorn av. Det var smuts i minst en av förgasarna, nått barr och några flagor, var nu sånt kommer ifrån. Kollades även på termostaten, bränslefilter samt slangarna över lag. Det blandades även i olja direkt i tanken för att vara säker på att den får smörjning. Sattes en markering på oljetanken på motorn för att se om den matar olja. Får visa sig när man kört ett tag. Båten provkördes två gånger utan problem igår, ca 6 gånger så långt som innan på fullgas. Ska ut och provköra mer så snart det blir lite bättre väder, lär återkomma om jag får problem igen, tack igen för all kunskap 😃
  3. Tack för era svar! En sak jag glömde skriva var att vi har testat att aktivt pumpa på slangens medans vi kör, två gånger. Vet dock inte om det gör någon skillnad på mängden bränsle som blir tillgängligt då fenomenet blev detsamma.
  4. Det vet jag inte, från sida 20 och framåt verkar förgasarens delar synas , framgår det där tro? https://tohatsudelar.se/onewebmedia/M7_2021_%5B002-21038-0BA%5D_M40D2_50D2.pdf
  5. Tjena, Har köpt en 2 taktare 40HK från 2006. När båten provkördes ca 20 minuter i slutet av förra säsongen gick den utan problem. Och den gick även utan problem en provkörning sen här säsongen (ca 3. Veckor sedan). Men vid andra turen för att känna in motorn har den börjat strula. Problemet är att den dör tvärt (går snabbt ner i varv och dör på någon sekund) efter ca 30-45 sekunder fullgas (ca 5500 varv) Och den dör vid samma tillfälle varje gång. Vid lite färre varv, säg 4000, då dör den istället efter ca 1 min och 30 sek, dvs den klarar sig längre. Efter att motorn dött startar den utan problem och jag kan puttra runt på låt fart med växel ilagd i 15 minuter utan problem. Luftskruven på tanken är öppen, det är även testet att byta tank och slang, för det hetaste spåret verkar vara att det är något med bränslet. Det är gjort ett komptest och en av de tre cylindrarna var något mer sliten än övriga två, men det bör inte vara orsaken till detta beteendet om jag förstått det rätt. Det är även testat att byta CDI boxen, men blev samma fenomen efter byte. Hur mycket bränsle finns det i ”systemet” så att säga? Kan det vara så att den slutar få bränsle vid högre varv och då kör slut på det som finns, och det tar ca 30-45 sekunder på fullgas? Om ja, kan det vara högfartmunstycke på förgasaren som är smutsigt/kasst och som då inte ger tillräckligt med bränsle? Någon som har några tankar och idéer om det hela? Kan tilläggas att man kan gå upp i plan, köra lite, och sen gå ner i varv och puttra vidare utan problem, så felet verkar bara uppstå när man kör på högre varvtal under x tid. Tack!
×
×
  • Skapa nytt...