Gå till innehåll
söndag 17 november 2024

Ortner

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Ortner

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Okej! Ja den blir ju inte stekhet men skulle säga definitivt över 40 grader alla gånger! Båten har ju säkert haft ett gäng ägare över åren så är ju flera som vart och pillat tidigare på elen. Men däremot så är alla strömförbrukare dragna me separata ledningar. Förutom stereo som är kopplad me signal ström från tändlåset. (Har egen pluskabel till batteriet) Förutom de är allt annat original på båten me mekanisk bränslepump och ingen elektrisk choke. Hade inte detta problem förra säsongen och de ända jag gjort är att jorda sköld och drevlyft i samma skruv som tändspolen är monterad med i blocket, men de lär ju knappast ha någon betydelse? Sen fick jag ett förbruknings batteri av en kompis som han hittat i hans bod. Han var osäker på skicket när jag fick de, men ett gammalt batteri lär väl inte få huvudsäkring att gå? Eller har jag missuppfattat helt? Tack för all bra hjälp!
  2. Hej! Okej! Då är jag med! Alla tänddelar byttes förra säsongen. Har dock anmärkt på att spolen blir ganska varm under gång. Gissar att de helst inte ska blir mer än ljumma? Det är ju en av Biltemas billigaste spolar så gissar på att kvalitén på dessa kanske är i det sämre laget! Hade en tanken om att köpa en ny spole med förkopplingsmotstånd samt dra en kabel från startsolenoiden upp till spolen som komplement vid start. Spetsarna såg fina ut. Inga brännmärken eller så!
  3. Hej! Tack för svar! Brytare och kondning är nya sen förra säsongen. Hade brytalöst innan men de pajade pga dålig kvalité gissar jag! Men har beställt nytt brytarlöst system! Däremot börjar jag misstänka tändspolen. Mätte me multimeter mellan plus tändspole och jord och spänningen hoppade mellan 6v-12v under tomgång. Är de rimligt? När jag bara vrider på nyckeln utan att motorn går så får jag konstant 12,6v från nyckellåset till spolen. Kan något av detta ha en inverkan på att huvudsäkringen går ens?
  4. Hej, Var ute med båten för ett par veckor sedan och när jag gick över 3000 varv så var de som att den tappa helt i varv och till slut så gick huvudsäkringen. Flyttade över till en ny säkring varpå vi kunde puttra tillbaka hem. Men när jag är ute är de som att den är lite orolig på gaspådrag och som att den tappar lite i varv ibland. Generatorn verkar ge en laddspänning mellan 13-14,3 volt så den verkar intakt. Däremot när jag skulle justera brytarspetsarna så märket jag av ett glapp i axeln för fördelare. Skulle detta kunna vara en anledning till att den tappar varv i varv samt att huvudsäkring går?
  5. Hej, Tack för svar! Insåg att jag inte hade helt öppna spjäll (full gas) när jag genomförde provet. Skulle den de kunna påverka resultatet nämnvärt?
  6. Hej, Av ren nyfikenhet så tog jag ett komp prov på min aq170 (b30) häromdagen. Värderna hamna mellan 140-150 psi för samtliga cylindrar. Motorn går fint och förbrukar inte särskilt mycket bensin/olja. Men är kompressionen kanske i lägsta laget?
  7. Hej hallå! Jag upptäckte till min fasa sprickor i skölden kring styrgaffelröret idag när jag skulle byta bussningar. Sprickorna går tyvärr tvärs igenom godset och ser ut att propagerar uppåt. Jag tänker att de är ett område där de inte är någon större belastning och undrar om någon kunnig tror om man vågar köra me detta denna säsong? Fråga två är om någon har erfarenhet av att byta ytterskölden utan att plocka ur motorn? Är det görbart om man pallar upp motorn inifrån?
×
×
  • Skapa nytt...