Sunseeker47
Medlemmar-
Innehålls Antal
55 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
5 NeutralOm Sunseeker47
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
990 profilvisningar
-
Hej Pär! Stort tack för hjälpen👍👍 kontaktar Ital Nordic! Vänliga hälsningar Jonas
-
Hej alla kunniga i detta forum! Till min Sunseeker Camargue 47 har jag en tre stegad Besenzoni landgång (tillverkas i Italien) med ”staket” som fäller upp sig allteftersom landgången rullas ut. Landgången ligger dold i en ”kassett” under sittbrunnen i infällt läge och landgången kan både manövreras från panel i sittbrunnen och via fjärrkontroll. För ett antal år sedan sköt landgången plötsligt ut i hela sin längd (se bifogad bild) när jag skulle rulla ut den lika långt som den är utrullad på den andra bilden. Vi lyckades efter mycket arbete få in landgången igen men har sedan dess inte kunnat få den att fungera som den ska. Mitt varv som är mycket duktiga, lyckades rulla ut den i full längd och få in den tillbaka men inte få den att fungera funktionellt och landgången ligger nu i sin "kassett" under sittbrunnen och är frånkopplad. Har försökt hitta kunnigt företag/person som är duktiga på landgångar men inte lyckats. Alla ni kunniga på Maringuiden, vet ni var jag kan vända mig för att få hjälp med min Besenzoni landgång? Vänliga hälsningar Jonas
-
Packning till jollegarage saknas till Sunseeker Camargue 47
Sunseeker47 postade ett ämne i MotorbåtSnack
Hej! Jag har en Sunseeker Camargue 47 och den har ett jollegarage under den aktre solbädden, där den bakre sektionen under solbädden lyfts upp hydrauliskt när jollen vinschas in/ut. På babords sida så saknas det en packning (som ser ut att vara i plast) i "garage luckans" infästning i båten. Se bilder på BB sida där det saknas packning samt SB sida där packning finns samt bild på hela "garageluckan" för en helhetsbild. Har någon i detta kunniga forum något förslag var man kan finna den ljusgrå plastpackningen som saknas på BB sida? En väg att gå kan vara att vända sig till Sunseeker i England men lyssnar av först om någon i detta kunniga forum har något förslag på var jag kan finna en sådan packning på hemmaplan först. -
Hej alla! Inför vinterförvaringen har jag plockat ut min 12 v starthjälp/booster ur båten som jag aldrig använt men vill höra med er hur den används till 24 v batteri (två 12 volts startbatterier som är seriekopplade till 24 v) Om jag någon gång skulle få ur dragna startbatterier, kan man koppla en 12 v starthjälp/booster till två seriekopplade 12 v startbatterier (som då ger 24 v, startmotorerna på mina Caterpillar maskiner är på 24 v) Kan jag sätta plussen från starthjälpen till vilken som helst av plusspolerna på de seriekopplade batterierna eller ska det vara till plusspolen till ett specifikt batteri av de två seriekopplade batterierna? Minusen från starthjälpen sätts sedan i en av motorerna eller ska den sättas någon annanstans? När jag sedan tar loss kablarna, då tar jag loss minus först och sedan plussen? Tar tacksamt emot er input från detta kunniga forum!
-
Hej! Vore mycket tacksam om ni kunniga i detta forum kan hjälpa mig med nedan. Jag har dubbla Caterpillar 3208 TA maskiner (3208 maskinen med det högsta effektuttaget på 435 hk) och BB motor startar inte och jag har fått informationen att kontrollera sugledningen till motorn så jag inte får in luft den vägen. Sugledningen, är det själva bränsleledningen som går till motorn? Är inte bekant med själva begreppet "sugledning" Om det är så att det gått in luft i systemet, kan det även finnas andra kopplingar/anslutningar som luft kan komma in igenom? Kan Separ alu-koppen som förfiltren sitter i vara "otät" och att det sugs in luft i bränslet via Separ alu-koppen? (dåliga packningar) Vid felsökning finns det inga andra "parametrar" som jag uppfattar kan göra att motorn inte startar, det är full spänning i startbatterierna, inget som helst smuts/alger i dieseln och det är helt nya förfilter och bränslefilter (såvida inte Separ alu-koppen som förfiltret sitter i skulle suga in luft) Tar tacksamt emot tips och råd! Vänliga hälsningar Jonas
-
Hej! Jag har en Sunseeker 47 med dubbla CAT 3208 motorer och på min SB maskin lägger sig oljetrycksmätaren i maxläge/bottenläge när man slår på tändningen samt ligger kvar i samma läge när motorn startas (se bild) Detta har kommit helt plötsligt, förra gången motorn gick visade den helt korrekt oljetryck på mätaren och vid nästa tillfälle lade sig visaren i maxläge/bottenläge när tändningen slås på och ligger kvar i samma läge när motorn startas. Sedan en tid tillbaka sitter en ny givare på själva motorn som mäter oljetrycket så rimligen borde inte felet vara där. Alla kunniga i detta forum, vore mycket tacksam att få era råd hur jag felsöker för att hitta samt avhjälpa felet, så mätaren visar korrekt oljetryck igen. Vänliga hälsningar Jonas
-
Hej Mathias, Stort tack för all din input, jag ska även kolla med lokal expertis vad de tycker och så hoppas vi att det går att lösa "något så när" billigt. En ny kylanläggning är inte helt billig och framförallt kommer det krävas en hel del arbete att demontera den gamla och montera en ny kylanläggning.
-
Hej Peter, Tack för ditt inlägg och jag stängde av termostaten och lät isen smälta av, så inget verktyg användes:-) Mvh Jonas
- 11 svar
-
- 1
-
