Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Sunseeker47

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    50
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Sunseeker47

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej alla! Inför vinterförvaringen har jag plockat ut min 12 v starthjälp/booster ur båten som jag aldrig använt men vill höra med er hur den används till 24 v batteri (två 12 volts startbatterier som är seriekopplade till 24 v) Om jag någon gång skulle få ur dragna startbatterier, kan man koppla en 12 v starthjälp/booster till två seriekopplade 12 v startbatterier (som då ger 24 v, startmotorerna på mina Caterpillar maskiner är på 24 v) Kan jag sätta plussen från starthjälpen till vilken som helst av plusspolerna på de seriekopplade batterierna eller ska det vara till plusspolen till ett specifikt batteri av de två seriekopplade batterierna? Minusen från starthjälpen sätts sedan i en av motorerna eller ska den sättas någon annanstans? När jag sedan tar loss kablarna, då tar jag loss minus först och sedan plussen? Tar tacksamt emot er input från detta kunniga forum!
  2. Hej, Tack för svar. Nej jag har inte luftat motorn och jag har tyvärr inte kunskap om hur man gör det. Är det svårt/krävs det mycket kunskap för att lufta motorn?
  3. Hej! Vore mycket tacksam om ni kunniga i detta forum kan hjälpa mig med nedan. Jag har dubbla Caterpillar 3208 TA maskiner (3208 maskinen med det högsta effektuttaget på 435 hk) och BB motor startar inte och jag har fått informationen att kontrollera sugledningen till motorn så jag inte får in luft den vägen. Sugledningen, är det själva bränsleledningen som går till motorn? Är inte bekant med själva begreppet "sugledning" Om det är så att det gått in luft i systemet, kan det även finnas andra kopplingar/anslutningar som luft kan komma in igenom? Kan Separ alu-koppen som förfiltren sitter i vara "otät" och att det sugs in luft i bränslet via Separ alu-koppen? (dåliga packningar) Vid felsökning finns det inga andra "parametrar" som jag uppfattar kan göra att motorn inte startar, det är full spänning i startbatterierna, inget som helst smuts/alger i dieseln och det är helt nya förfilter och bränslefilter (såvida inte Separ alu-koppen som förfiltret sitter i skulle suga in luft) Tar tacksamt emot tips och råd! Vänliga hälsningar Jonas
  4. Hej, Stort tack för denna information, ska kolla om det finns någon avskavd kabel
  5. Hej Rascal, Tack för detta och om felet flyttar sig till den andra motorn när givarna skiftas (vilket troligtvis sker) har du några förslag på vidare felsökning?
  6. Hej! Jag har en Sunseeker 47 med dubbla CAT 3208 motorer och på min SB maskin lägger sig oljetrycksmätaren i maxläge/bottenläge när man slår på tändningen samt ligger kvar i samma läge när motorn startas (se bild) Detta har kommit helt plötsligt, förra gången motorn gick visade den helt korrekt oljetryck på mätaren och vid nästa tillfälle lade sig visaren i maxläge/bottenläge när tändningen slås på och ligger kvar i samma läge när motorn startas. Sedan en tid tillbaka sitter en ny givare på själva motorn som mäter oljetrycket så rimligen borde inte felet vara där. Alla kunniga i detta forum, vore mycket tacksam att få era råd hur jag felsöker för att hitta samt avhjälpa felet, så mätaren visar korrekt oljetryck igen. Vänliga hälsningar Jonas
  7. Hej Mathias, Stort tack för all din input, jag ska även kolla med lokal expertis vad de tycker och så hoppas vi att det går att lösa "något så när" billigt. En ny kylanläggning är inte helt billig och framförallt kommer det krävas en hel del arbete att demontera den gamla och montera en ny kylanläggning.
  8. Hej Peter, Tack för ditt inlägg och jag stängde av termostaten och lät isen smälta av, så inget verktyg användes:-) Mvh Jonas
  9. Hej Mathias, Stort tack för informationen och jag ska prova det du skriver, båten är från -97 (Sunseeker Camargue 47) och kylboxen är platsbyggd av Sunseeker och tror även att kylaggregatet är original så den har hängt med länge... Mvh Jonas
  10. Hej NW355, Stor tack för ditt svar och det är precis som du skriver, en platsbyggd kylbox. Ställer några frågor så jag förstår allt rätt:-) Ett kapillärrör som är anbringat på/i direkt kontakt med förångaren, vad är detta om det finns i mitt fall? Om jag kan klicka in och ur kompressorn med termostaten, är det om jag kan slå av och på kompressorn med termostaten? Tänker du nu efter att jag fått problem med kylaggregatet eller innan? Jag ställer ner några rumstempererade 1,5 l läsk/vatten och lägger in en termometer och läsa av temperaturen efter några timmar. Om termostaten fortsatt fungerar sämre/det inte blir någon kyla - framgår det på kompressorns kopplingsbox var jag byglar? (är det mellan t ex C och T man byglar) Vad tycker du jag ska bygla med? Gällande att inte lämna kompressorn utan uppsikt om man inte känner till om det innehåller brytande termistor eller klixon, kan man utläsa detta på något sätt av kylaggregatet? (har ingen instruktionsbok till denna) Stort tack för din mycket värdefulla input och ser framemot att höra ifrån dig!
  11. Hej Mathias, Stort tack för din input, ska prova att ställa in ett vattenglas och se hur kallt det blivit efter ett dygn, men som du säger så har nog kompressorn gett upp och/eller köldmedieläckage Kontaktar kylfirma alternativt så blir det i förlängningen att bita i det sura äpplet och införskaffa ett nytt kylaggregat
  12. Hej! Jag har en kylbox i bardelen i sittbrunnen på min motorbåt som öppnas med lock med tillhörande kylanläggning och L-förångare (delen som blir kall) När vi hade besök om bord så lade en person dessvärre inte tillbaka locket utan det blev en relativt stor luftficka/öppning mellan locket och ovansidan av boxen vilket upptäcktes någon dag senare och då hade det bildats mycket is i överkant av förångaren men ingen is nedtill. Samtidigt verkar förångaren blivit mycket kall i nederkant, då vissa läskedrycksburkar som stod intill förångaren har exploderat av kylan och dryck sprutat ut i boxen och även på termostaten där det frusit till is (se bifogad bild) Har tidigare haft dryckesburkar ståendes nära förångaren men de har aldrig exploderat av kylan. Troligt har termostaten känt att det är "varmt" i boxen då locket inte var tillslutet och bara gått och gått och därav isbildningen i överkant på förångaren och i nederkant av boxen har det av någon anledning blivit mycket kallt vilket gjort att läskedrycksburkar exploderat. Efter nogsam rengöring av boxen, förångaren samt termostaten satte jag på kylanläggningen igen och man hör samma "kyl ljud" som tidigare när den startar upp men förångaren blir inte kall, endast något sval. Är det någon i detta kunniga forum som vet vad detta kan bero på? Kan termostaten på något sätt blivit skadad då den blivit nedstänkt av dryck som sedan frusit eller kan någon annan skada ha uppstått som går att åtgärda på befintlig kylanläggning? Vill om möjligt slippa köpa en ny kylanläggning då de är tämligen dyra samt allt arbete som tillkommer att montera ur befintlig anläggning och montera in en ny kylanläggning då jag b la måste gå in via akterhyttens tak för att komma åt kylanläggningen som är placerad på insidan av bardisken. Alla råd och tips mottages tacksamt från detta kunniga forum!
  13. Hej Lintott och Jonas, Stort tack för era råd, ska ta action på det ni skriver så ska förhoppningsvis felet sedan vara avhjälpt🙂 Hälsningar Jonas
×
×
  • Skapa nytt...