LRZ
Medlemmar-
Innehålls Antal
42 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
11 TrovärdigOm LRZ
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Fixade min gamla Wallas 1800b i Juni... Den startade och gick fint på över 20 år gammal fotogen, Bränslet var blått.... om det verkligen var Esso Blå är jag dock inte säker på... Men vad jag däremot vet att värmaren nu går alldeles utmärkt med Campingparafin ifrån Biltema... Dock så hoppas jag på att kunna hitta billigare likvärdig fotogen inför framtida vintersegling...
- 3 svar
-
- 1
-
Dany Ms ,,, jag förstår att du inte gillar Mackeys inlägg... Men för mig så har det en viss relevans... alla som lyfter ämnen som dels främjar allas vår miljö och inte minst i det långa loppet låter oss njuta av vår miljö i fred och frihet är enligt mig värda att lyssna på... Och ja, frågan Mackey ställde kan kanske läsas som att han ägnar sig åt "what aboutism" Men även om så skulle vara fallet så tar ju inte det udden av frågan i sig... Den ryska flotta av fartyg som agerar bunker åt den den ryska sjöfarten är enligt vad jag förstår en tidsinställd miljöbomb... Och utöver detta så bidrar denna verksamhet till att hålla igång den ryska ekonomin... tyvärr tillhör jag dom som inte tror att Kreml kommer att sluta om dom till slut får Kiev... Där sitter de som vill återskapa Sovjetunionen och troligen även utvidga dess gränser till vilket pris det 'än må vara. Så här ställer jag mig helt på Mackeys sida... Vi måste agera innan någont sker... Östersjön är illa ute redan som det är idag... Mvh LRZ (med hjärtat till vänster)
- 18 svar
-
- 3
-
Att masta av och på.... Ja det kräver lite tid, kunskap och lite assistans. Oftast så har varvet/klubben där detta sker kunskapen, tid och assistans får man ju själv anskaffa. Och med tiden så får man ju sedan kunskap att dela med andra som vi ser i inläggen ovan. Enär TS funderar på en Scampi samt överväger vilken hamn båten sedan skall ligga i så vill jag nog säga. 1, har aldrig seglat Scampi men kunde denna båt vilket den även gjorde, detronisera Fin-Gal när det gäller havskappsegling så kan det ju inte vara ett dåligt val. 2. När det gäller att välja hamn efter mast av eller på om vintern.... Då har jag lite åsikter, Om man är trygg med att riggen är 100% korrekt så är det ju inget bekymmer.... Men om man köper en äldre båt så bör man nog se över riggen minst en gång innan man torrsätter med mast på... Samt kontrollera riggspänning noga när man sedan sjösätter efter att förvarat med mast på.... Metaller utvidgas som bekant när de värms upp, samt det motsatta när de kyls ned... så även om vantskruvar kanske inte rör sig så mycket om de är korrekt låsta i sitt läge så kan det ske annat... som korrosion i en talurit.. .. 3. Att inspektera riggen bör ju ändå göras med visst intervall, likaså genomföringar, segelbåtsdrev etc... så att enbart välja hamn för att få så lite jobb som möjligt är nog för mig en kortsiktig genväg... 4. Till TS Välj du den hamn som känns bäst.. men att masten någon gång måste ner det kommer du nog inte ifrån... Mhv S
- 27 svar
-
- 2
-
Ja vi får sätta vårt hopp till att vårt land inte är i krig nästa år, dock så är kriget alltför nära för att jag skall känna mig bekväm... därav att jag ställde en kryptisk fråga... Men troligen så kommer vi nog att förse Ukraina med medel att härda ut något år till... Men om så inte sker... Om Ukraina faller... Påverkar det vår frihet...?
-
LRZ började följa Hur länge till?
-
Kommer vi att kunna segla nästa år? Om så i vilka vatten och under vilken flagga?
- 11 svar
-
- 1
-
Men visst vore det en trevlig tanke om att fritidsbåtägare som bidrar till minskade utsläpp genom att ha solpanel eller vindgenerator kunde bli belönade? Den energi vi får av dessa lösningar belastar ju varken samhälle eller miljö? Samt att när vi är till sjöss så minskar ju även andra utsläpp, i vart fall om vi seglar?
-
Och nu åter till Ts fråga, själv är jag Icom fantast sedan mina år i unform samt utlandsresor för gamla räddningsverket... Sailor är radions Rolls Royce. Dock så har ju inte en äldre Sailor möjlighet att kommunicera via DSC på kanal 70 men som radio betraktat så är den mins lika skottsäker som försvarets gamla 100/400/800 stationer. När det då kommer till nackdelen med en splitter, så länge den bara jobbar med in och utgående trafik är problemet för civilt bruk försumbart. Om man däremot har en splitter som även skall hanter UHF/FM ja då kan den ibland upplevas som långsam. Så mitt råd är, skaffa cert, fråga handledaren, då får man oftast goda råd.... Det enda råd jag inte gillar är ifrån en gammal bok utav en väldigt duktig radio-operatör vid namn Stickan Humla... och det är hur man gör en nödantenn av en bit koaxkabel... visst funkar det om man har nerver nog... men ha hellre en färdig antenn med anslutning som reserv liggandes i er "grab Bag" då skuvar ni bara i antennkabel om masten eller er antenn skull gå över bord....
- 18 svar
-
- 1
-
Nej, jag är på inget vis dum eller elitistisk elktriker, däremot en gammal sambanssergeant som har utbildat i ämnet och jag är lite trött på folk som kastar ur sig dumheter... Punkt 1 När du avlägger ett prov för att inneha certifikat för SRC så har du kunskap om att det föreligger skillnad mellan gamla och nya VHF certifkat. Punkt 2. Ditt urbota korkade svar att extra vhf anten är lika bra eller bättre visar på att du helt saknar kunskap rörande hur en sk antensplitter fungerar. Punkt 3 Om någon ställer initierade frågor så är det inte direkt klä'dsamt att du spelar förolämpad.
-
Förklara, vilken teknisk information ger inte utbildningen?
-
Vilken kunskap är det som inte ingår?
-
Du har delvis redan besvarat din egen fråga.... När ni skaffar er behörighet för att använda materielen ifråga så får ni även kunskapen att besvara spörsmålet. Men lite kort.. En transponder som kan samtala med plotter och vhf är en trevlig lösning... Själv har jag inget emot att använda antensplitter för VHF/AIS, men man måste förstå att den kan ibland inkränkta på respektive grunkors användning.. för privat bruk så ser i vart fall jag inget problem, att däremot ha separat AIS antenn på Pushpit... ja varför inte.. men radiohorisonten blir då betydligt kortare för AIS kontra VHF... Vilket när det gäller anrop och svar på anrop kanske inte är ett bekymmer... De fartyg du kommer att se på AIS är ju gott inom din radiohorisont om VHF antenn sitter i toppen av masten, Men du kommer inte att se en del av de fartyg du hör på VHF. Men som sagt detta är kunskap som du får när du skaffar ett SRC bevis..
-
Bränsle kontra luft är i obalans, en motor som spikar går magert... kolla luftfilter sedan förgasare, munstycken som inte ger nog med bränsle.
-
Tackar mjukast, även om jag hellre seglar under bron, ligger på Hasselösund 😃
-
Tror jag skriver ett inlägg till, att ta ut en extra avgift för "drop in" som ju faktiskt var början till den här tråden... Det är för mig att dra förbokandet till sin yttersta spets.. Att båtlivet skall behöva planeras till varje sjömil och man skall förboka och välja hamn efter en i förhand bestämd rutt kan kanske passa några... Men att segla dit vindarna bär kommer ju i så fall innebära att vi som gör detta kommer att bli nödgade till att enbart förlita oss till de förråd vi har ombord och enstaka strandhugg i gästhamnar får det bli när vi kan göra avkall på friheten och inrätta oss i ledet och förboka en plats... med ankomstid och avgångstid... suck...